شناسهٔ خبر: 41145560 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ایندیپندنت عربی بررسی کرد؛

ترکیه رود فرات را به نهر آب کوچک تبدیل کرده است

یک رسانه عرب زبان فاش کرد که ترکیه اخیراً رودخانه عظیم فرات را که وارد سوریه می شود به یک نهر آب کوچک تبدیل کرده است که کودکان سوری در آن شنا می کنند بدون آنکه قامت کوچک آنان را بپوشاند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه ایندیپندنت عربی در مطلبی با عنوان «ترکیه رود فرات را به جوی آبی کوچکی تبدیل کرده»، آورده است: ترکیه اخیراً رودخانه عظیم فرات را که وارد سوریه می‌شود به یک نهر آب کوچک تبدیل کرده است که کودکان سوری در آن شنا می‌کنند بدون آنکه ارتفاع آب قامت کوچک آنان را بپوشاند.

این رسانه می‌نویسد: در تحولی غافلگیر کننده علیه سوری‌ها به ویژه کسانی که در کرانه رود فرات زندگی می‌کنند؛ رود عظیم و پرآب فرات طی روزهای گذشته به جوی آب کوچکی تبدیل شده است که کودکان در آن شنا می‌کنند بدون اینکه قامت کوچک آنها را بپوشاند و این به سبب آن است که ترکیه دریچه‌های آب را در داخل اراضی خود بسته است.

ایندیپندنت عربی گزارش داد: فایل ویدئویی که اخیر از منطقه‌ای که رود فرات در نزدیکی شهر جرابلس در دورترین نقطه شمالی در سوریه وارد اراضی سوریه می‌شود، منتشر شده است؛ به وضوح کاهش سطح آب رود فرات را نشان می‌دهد.

این رسانه نوشت: به دنبال کاهش شدید آب فرات، اداره سدها در شمال سوریه و شرق آن روز شنبه ۲۷ ژوئن اعلام کرد که ورودی آب فرات از طرف ترکیه به کمترین میزان مورد توافق بین المللی رسیده و کاهش شدید سطح آب سدها، تغذیه برق مناطق الجزیره سوریه را با مشکل روبرو کرده است.

مهندس «جهاد بیرم» رئیس اداره عملیات سد تشرین که بر روی رود فرات در نزدیکی کوبانی بسته شده است به ایندیپندنت عربی گفت: سطح آب سد تشرین و سد فرات ۳ متر کاهش یافته است و سهم سوریه طبق آخرین توافق میان ترکیه و سوریه ۵۰۰ متر مکعب در ثانیه است. ورودی آب رود فرات از اواسط آوریل گذشته به کمترین سطح مورد توافق کاهش یافته است. ساعات کار نیروگاههای برق کم شده است و از ساعت ۲ بعد از ظهر تا نیمه شب است. ادامه کاهش سطح آب فاجعه انسانی را رقم می‌زند به ویژه که آبیاری اراضی زراعی در دو سوی رود و آب آشامیدنی ساکنان مناطق مجاور به ۱۶۰ تا ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه نیاز دارد.

«الهام احمد» رئیس هیأت اجرایی در شورای سوریه دموکراتیک هم ترکیه را به استفاده از همه ابزارها برای فشار بر ساکنان مناطق خودمختار در شمال و شرق سوریه متهم کرد و به این رسانه اعلام کرد: آنکارا آب آشامیدنی نیروگاه علوک را قطع کرده است که نیم میلیون نفر در شهر حسکه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ترکیه پس از احداث سدهایی بر رود فرات آب را قطع کرده است و زندگی ۵ میلیون نفر از سوری‌ها در معرض خطر قرار گرفته است.

«سلیمان الیاس» مدیر مرکز مطالعات فرات به ایندیپندنت عربی گفت: موضوع آب با ترکیه و رودهای فرات و دجله مشکلی قدیمی است و همسایه شمالی باید اجازه عبور ۵۰۰ متر مکعب را طبق توافق اولیه امضا شده میان ترکیه و سوریه بدهد. ترکیه به این دلیل که سرچشمه دو رود فرات و دجله در اراضی این کشور است، تسلط کامل بر آن را حق خود می‌داند و به توافقات امضا شده پایبند نیست به ویژه که عراق و سوریه با شرایط اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کنند که سبب تضعیف آنها شده است. آنکارا اصل حسن همجواری را رعایت نمی‌کند و با همه کشورهای مجاور مشکل دارد.

نظر شما