شناسهٔ خبر: 41143572 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو بیان شد؛

ترقی: روحانی در روابط با شرق فرصت سوزی بسیار کرد / نامه رهبری روابط ایران و چین را رونق داد

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: رهبری پیامی از طریق دیپلماسی عمومی به چینی‌ها فرستادند و باعث شدند که روابط دو کشور دوباره رونق پیدا کند.

صاحب‌خبر -

ترقی: روحانی در روابط با شرق، فرصت سوزی کرد / نامه رهبری به چینی‌ها رسید

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار احزاب خبرگزاری دانشجو، با بیان اینکه سند راهبردی ۲۵ساله ایران و چین می‌تواند گره‌گشا بسیاری از مشکلات اقتصادی باشد، اظهار داشت: طبیعی است که رسانه‌های غربی از اتحاد استراتژیک میان ایران و چین نگران باشند و احساس خطر ‌کنند. ایران با این سند راهبردی می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند.

وی ادامه داد: با همراهی چین می‌توانیم بسیاری از مشکلات اقتصادی موجود را حل کنیم؛ به همین دلیل غربی‌ها سعی دارند که با دروغ‌پردازی، این پیمان استراتژیک را زیر سؤال ببرند و دیدگاه مردم را نسبت به این موضوع بدبین کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره بر اینکه دولت در ارتباط با شرق فرصت‌های زیادی را از دست داد، بیان داشت: بی‌جهت بر روی اروپا و برجام سرمایه‌گذاری کردیم و از امتیاز تعامل شرق غافل شدیم؛ در دوران سخت تحریم ایران از ظرفیت‌های کشورهای هم‌سو از قبیل چین و روسیه استفاده نکرد.

ترقی با تأکید بر اینکه برخی از مسئولان با نگاه بدبینانه خود به کشورهای هم‌سو، کشورمان را میان زمین و آسمان معلق نگه داشتند، گفت: بعضی از عوامل دولت برخوردهای نامناسبی با شرکای چینی دارند و حتی سفر رئیس‌جمهور چین به ایران که باید منشأ تحولات عظیمی می‌شد، متأسفانه کاملاً ابتر ماند.

وی با بیان اینکه آقای لاریجانی در سفر خود به چین، پیام رهبری را به دولت این کشور تحویل داد، افزود: رهبری پیامی از طریق دیپلماسی عمومی به چینی‌ها فرستادند و باعث شدند که روابط دو کشور دوباره رونق پیدا کند. اگر خیلی زودتر این توافق صورت می‌گرفت، امروز تحریمها بر روابط اقتصادی ما اثرگذار نبود.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه چینی‌ها در توافق بین‌المللی به دنبال سود دوطرفه هستند، تصریح کرد: طرف چینی در روابط اقتصادی فقط به دنبال منافع خود نیست و در پروژه جاده ابریشم هم شاهد آن بودیم که دولت این کشور، منافع ملل دیگر را هم لحاظ کرد.

ترقی با اشاره بر اینکه امید داریم که دولت هم تکلیف خود را با اروپا روشن کند و دل‌بسته غرب نباشد، عنوان کرد: استراتژی برد-برد چینی‌ها، نگرانی کشورمان را نسبت به طولانی بودن این نوع قراردادها کاملاً از بین می‌برد و دولت می‌تواند از فرصت به‌دست‌آمده استفاده کند و روابط ایران و چین را بهبود ببخشد.

 

نظر شما