شناسهٔ خبر: 41143152 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

چرا به کنار گذاشتن تعارف‌ها در کشور نیاز داریم؟!

درباره اعلام «رفوزه» و «تجدید»شدن دو دستگاه امنیتی در پرونده تاجگردون!

همین انتقاد وارد به دستگاه های امنیتی در پرونده تاجگردون، به طور بسیار برجسته تری بر شورای نگهبان وارد است و به عبارت بهتر نقد اساسی‌تر به شورای نگهبان است.

صاحب‌خبر - گروه سیاسی جهان نيوز، حسین خان‌ بابازاده: «رفوزه» و «تجدید»، این دو عبارتی بودند که دکتر زاکانی از آنها درباره عملکرد دو دستگاه امنیتی کشور پیرامون پرونده تاجگردون استفاده کرد. هرچند که برای بسیاری پرداختن به این موضوع و استفاده از این عبارات، سنگین و غیرمنتظره آمد اما این رفتار صریح زاکانی در دل خود حاوی پیام هایی بود که نشان می دهد اتفاقا باید به استقبال اینگونه سخنان رفت. رفتاری که مصادیق دیگری هم از جنس آن توسط دیگر مسئولان به منصه ظهور رسیده است. در این باره بخوانید:

یک: اظهارات زاکانی در رفوزه و یا تجدید شدن دو دستگاه امنیتی صرفا پیرامون پرونده تاجگردون مطرح شده و هیچ ربطی به خدمات عدیده و بی نظیر این دو دستگاه ندارد. البته که پیش تر هم مصادیق دیگری از رفتار دستگاه های امنیتی خصوصا وزارت اطلاعات در مقاطعی بوده که به آن نقد جدی وارد باشد. اما قطعا این انتقاد مانعی برای دیده نشدن حجم عظیم خدمات این دو دستگاه امنیتی نیست و صرفا هدف آن مقابله با مصلحت سنجی ها و گاه عمل نکردن انقلابی مربوط می‌شود. البته که جنس این اعتقادات با لجن پراکنی برخی جریان های سیاسی تفاوت از زمین تا آسمان دارد.

دو: همین انتقاد وارد به دستگاه های امنیتی در پرونده تاجگردون، به طور بسیار برجسته تری بر شورای نگهبان وارد است و به عبارت بهتر نقد اساسی‌تر به شورای نگهبان است. اتفاقا سوالی اصلی اینجاست که چرا و چگونه تاجگردون توانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و تاییدیه بگیرد؟ اما در اینجا هم باید همان محتوای بند یک را تکرار کرد. تایید صلاحیت تاجگردون به عنوان یک نقطه ضعف در کارنامه شورای نگهبان، نمی تواند چهل سال خدمات این نهاد را در مرزبانی از اسلام و قانون اساسی تحت تاثیر قرار دهد. سال ها ایستادگی شجاعانه شورای نگهبان در مقابل بسیاری از نااهلان مدعی و دست رد بر سینه آنها کار آسانی نبوده ولی به خوبی از پس این موضوع برآمده است و در این راه هزینه های بسیاری پرداخت کرده است.

سه: این روزها جلسات محاکمه اکبر طبری در حال برگزاری است. طبری فرد کوچکی نیست. معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه و یکی از نزدیک ترین و قابل اعتمادترین افراد برای آیت الله آملی لاریجانی در دوران ریاست‌شان بوده است. بدون شک به نهادهای نظارتی دستگاه قضا و شخص رئیس سابق قوه قضائیه به دلیل غفلت و یا اعتماد صورت گرفته انتقاداتی وارد است. اما آیا صرف افشای مفاسد طبری دلیل می شود که ما از 10 سال ریاست آیت الله آملی بر عدلیه که بسیاری از پرونده های کلان مانند متهمان فتنه، مفسدان اقتصادی و خط قرمزهای برخی مسئولان که در آن مقطع به سرانجام رسید، چشم پوشی کنیم و بر دستگاه قضایی تاخته و به ریاست سابق آن حمله کنیم؟

چهار: از یک مجلس در راس امور این انتظار می‌رود که نظارت و یا انتقاداتش به همه دستگاه‌ها و من‌جمله دستگاه های امنیتی را صریح و راحت بیان کند. ضمن اینکه قانون نیز به نمایندگان این اجازه را داده است و برای اینگونه اظهارات - البته به شرط درستی و حقیقت- نباید بر نماینده‌ای خرده گرفت. اگر برای مجلس حق نظارت را پذیرفته ایم، این حق نقد و نظارت را برای همه بخش‌های که قانون اجازه داده است، باید بپذیریم.

پنج: چهار بند فوق مقدمه مفصلی بودند تا این نکته مطرح شود که اساسا ضامن سلامت و بقای نظام اسلامی کنار گذاشتن این نوع تعارف ها و حاشیه امن هاست. به همان اندازه که مردم انقلابی، حامی و قدردان دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی، نظامی، قضایی و نهادهایی مانند شورای نگهبان هستند، به همان اندازه تیغ نقدشان بالای سر آنهاست و از حرکت آنها در ریل انقلاب چشم بر نمی‌دارند. بالاتر آنکه حتی برخی جریان های سیاسی داخلی هم از این انتقادات علنی به اصطلاحا «خودی‌ها» متوجه شده اند که مخالفت دلسوزان انقلاب با برخی دولت ها نظیر دولت اصلاحات و یا دولت اعتدال، مجالسی نظیر دوره ششم و دهم و یا ایستادگی‌ها در مقابل برخی السابقون انقلاب، بر مبنای سیاسی بازی و اعمال سلیقه نبوده و نیست؛ بلکه دقیقا نقطه مورد بحث، حساسیت بر سر رعایت اصول انقلاب اسلامی است که توسط امام راحل ترسیم و مورد تاکید رهبری انقلاب بوده و خواهد بود.

باید گفت که همین رفتارهای سخت گیرانه است که می تواند صداقت حامیان انقلاب را نشان بدهد و همین صداقت، باعث اطمینان بیشتر دل بستگان و جذب قلوب مرددین خواهد شد. جهان نيوز دو دستگاه امنیتی آیت الله آملی لاریجانی

نظر شما