شناسهٔ خبر: 41141362 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مواضع مبهم وزیران جنگ و خارجه رژیم صهیونیستی نسبت به حوادث اخیر ایران

تهران - ایرنا - دو روز بعد از تلاش رسانه های عبری - عربی برای نسبت دادن برخی حوادث اخیر در ایران از جمله انفجار در یکی از سوله‌های بلا استفاده نیروگاه هسته‌ای نطنز به تل آویو، وزیران امور خارجه و جنگ رژیم صهیونیستی در سخنانی مواضعی مبهم اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

 بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که این رژیم لزوما در حوادثی که طی روزهای اخیر در ایران اتفاق افتاده است، دست ندارد.

وی در گفت گو با رادیو ارتش اسراییل و در پاسخ به سوالی درباره دخالت این رژیم در انفجار اخیر یک سایت هسته ای در ایران اظهار داشت ؛ هر حادثه ای که در ایران رخ می دهد لزوما به معنای دخالت ما در این حادثه نیست . 

گانتس ادعا کرد که تمام آن سیستم‌ها پیچیده و با محدودیت‌های ایمنی بسیار بالایی است. و "مطمئن نیستم که آنها همیشه طرز نگهداری از آنها را بدانند."

گابی اشکنازی وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی هم در گفت وگو با روزنامه معاریو گفته که  سیاست بلند مدتی در اسرائیل وجود دارد که به ایران اجازه دستیابی به قابلیت‌های هسته‌ای را ندهد.
وی ادعا کرد که اقداماتی را انجام می‌دهیم که بهتر است ناگفته باقی بماند.
اشکنازی همچنین با اشاره به اینکه اسرائیل از اقدامات آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت می‌کند، گفت که اسرائیل نمی‌تواند تحمل کند که تهران قادر به خرید سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته باشد.

وی در همین راستا مدعی شد:مشکل فقط دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نیست، بلکه تامین تسلیحاتی گروه‌ها در سراسر خاورمیانه توسط آنها است.

برخی روزنامه نگاران و رسانه های رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی طی روزهای اخیر و به دنبال بروز حوادثی در ایران ، ادعا کرده بودند که منشا حوادث مذکور حملات سایبری و در مواردی حمله مستقیم نظامی این رژیم بوده است .

مجتمع هسته ای شهید احمدی روشن در  نطنز بامداد پنجشنبه -۱۲ تیرماه - دچار حادثه شد.  بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در این باره گفته است که این حادثه در یکی از سوله‌ها واقع شد که در فضای باز و فاقد مواد هسته ای بود که در واقع آلودگی هم ندارد. این سایت غیر فعال بوده است و مواد رادیواکتیو در اینجا نبود و از نظر نیروی انسانی هم کسی حضور نداشته و تلفاتی نداشتیم. البته خسارات مالی و مادی داریم که در حال ارزیابی است.

کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز با بیان اینکه بررسی‌های فنی و امنیتی انجام شده علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن نطنز را به‌شکل دقیق مشخص کرده است، افزود: به‌دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام می‌شود. 

خسروی با تاکید بر محدود بودن خسارت وارد شده به سوله در دست ساخت در مجتمع هسته‌ای نطنز، گفت: در محل وقوع حادثه هیچ‌گونه مواد هسته ای وجود نداشته و موضوع نشت مواد رادیو اکتیو در وقوع این رخداد کاملا منتفی است.

نظر شما