شناسهٔ خبر: 41137926 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ابراز تاسف روسیه درخصوص فروپاشی پیمان آسمان‌های باز

مسکو - ایرنا - معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو دور نمای پیمان آسمان‌های باز را پایان یافته می بیند و از فروپاشی پیمان دیگری توسط آمریکا متاسف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از ریانووستی، سرگئی ریابکوف اعلام کرد: ما شاهدیم که معاهده آسمان های باز به دلیل اقدامات ایالات متحده در حال فروپاشی است هر چند که کرملین خواستار چنین وضعیتی نبود.

وی ادامه داد: پیمان آسمان های باز به دلیل پیروی بی چون و چرای برخی کشورها از آمریکا به شکل دومینویی در حال از بین رفتن است و قطعا ادامه این روند باعث نابودی این پیمان می‌شود.

در هفته‌های اخیر بی‌اعتمادی بیشتری میان واشنگتن و مسکو ایجاد شده و دلیلش خروج آمریکا از پیمان «آسمان‌های باز» است. واشنگتن اول خرداد ماه مدعی شد که در واکنش به اقدامات روسیه، از پیمان آسمان‌های باز خارج می‌شود. معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که سال ۲۰۰۲ به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده ارتباط می‌یابد.

کارشناسان بر این باورند با توجه به اینکه معاهده مذکور برای ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده در خصوص همه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است سبب نگرانی آن‌ها شود، امضا شده‌ است، خروج آمریکا از آن بذر بی‌اعتمادی را خواهد کاشت. چرا که این معاهده به منظور افزایش اعتماد میان کشورهای عضو ناتو با بلوک شرق پس از جنگ سرد طراحی شده‌بود که آن هم از سوی آمریکا بی‌اثر شد.

نظر شما