شناسهٔ خبر: 41137452 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نظر برخی از مسئولین استان فارس پیرامون فعالیت کانون های مساجد در دهه کرامت، چه بود؟

نظر برخی از مسئولین استان فارس پیرامون فعالیت کانون های مساجد در دهه کرامت، چه بود؟، در این گزارش به گزیده ای جواب های مسئولین اشاره شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان  -  شیراز :

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد، این محل های مردمی که همواره با دلی دریایی و شاید دستی خالی کارهایی می کنند، کارستان؛ بچه های مسجدی که به عشق فعالیت فرهنگی در مساجد، ظهر و مغرب در مساجد حضور می یابند و علاوه بر شرکت در برنامه های مذهبی نظیر نماز جماعت، خود زمینه ساز برنامه های فرهنگی در مساجد می شوند.

دهه کرامت یکی از ایامی است که سر بچه های مسجدی بسیار شلوغ است چرا که آنان سعی می کنند با اندک بضاعت و وسایلی که در اختیار دارند، به جشن میلاد حضرت معصومه (س)، بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) و جشن میلاد امام رضا (ع) رونق بخشند، البته در این میان به آنان کمک هایی هم می شود اما آنچه که مهم است، روح ولایی و از خودگذشتگی این عزیزان است که برای ترویج سیره اهل بیت (ع) از خود مایه می گذارند.

دهه کرامت به دهه ای از ماه ذیقعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد، در این میان ششم ذیقعده به نام روز حضرت شاهچراغ (ع) نامگذاری شده است.

آیت الله «لطف الله دژکام»، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز پیرامون اهمیت دهه کرامت، به خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: دهه کرامت فرصت بسیار مناسبی برای معرفی سیره اهل بیت (ع) و آشنایی مردم با این ذخایر پربرکت الهی است که باید برای تحقق این هدف برنامه ریزی های دقیقی انجام شود و تلاش کنیم قلوب مومنین را در این روزها شاد کنیم.

تلفیق فعالیت بچه های مسجدی با دهه کرامت فرصتی را فراهم می کند تا سنگ محکی باشد برای قدرت نمایی بچه های مسجد در عرصه های فرهنگی و هنری، فرصتی که با برگزاری جشن های این دهه خود نمایی می کند.

توزیع کتاب، اجرای مسابقات متعدد فرهنگی، توزیع گوشت و بسته های معیشتی، برگزاری جشن های مختلف، اردوهای جهادی، برپایی موکب در ایام جشن و همچنین کمک مالی برای اجاره بها مشتی از نمونه خروار فعالیت های کانون های مساجد فارس است البته باید توجه داشت بسیاری از برنامه های فرهنگی این ایام به دلیل شیوع ویروس کرونا در بستر فضای مجازی اجرا شد و اگر کرونا نبود به طور حتم شاهد فعالیت بسیار چشمگیرتر بچه مسجدی ها در ایام دهه کرامت بودیم، اما همین مقدار هم در این فضای بیماری کرونا، همتی والا را می طلبد که اعضای کانون های مساجد، همیشه از آن همت برخوردار بوده و هستند.

خبرگزاری شبستان فارس در راستای وظایف خود برای انعکاس فعالیت های دهه کرامت و همچنین بچه های مسجدی در این دهه، اقدام به انتشار مصاحبه هایی اختصاصی از برخی مسئولین استان فارس کرد، در این مصاحبه ها از مسئولین سئوال شد، کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از بازوان برگزاری دهه کرامت چه میزان توانسته اند در این رابطه موفق عمل کنند؟ که در این گزارش گزیده ای از جواب ها را می خوانید و مشروح این مصاحبه ها در بخش دهه کرامت استان خبرگزاری شبستان فارس قابل دسترس است.

«عنایت الله رحیمی»، استاندار فارس می گوید: مساجد و کانون های فرهنگی هنری و دیگر مراکز تبلیغی – مذهبی از دغدغه مندترین تاثیرگذاران در معرفی دهه ارزشمند کرامت بوده اند و اگر این کانون های مردمی، بیش از پیش، حمایت شوند به یقین با شناخت ظرفیت و ظرافت هایِ لازم، موفق تر از امروز به رسالت خویش عمل خواهند کرد.

«صابر سهرابی»، دبیر شورای بزرگداشت دهه کرامت در استان فارس و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه کانون‌های مساجد بازوان توانمند مردمی در فعالیت‌های فرهنگی و هنری هستند، می گوید: دبیرخانه شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت استان فارس بنا به تعریفی که در شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور انجام شده، در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس مستقر و پیگیر امور است، بیش از یک هزار و 200  کانون فرهنگی هنری در مساجد استان بازوان اجرایی خوبی برای بزرگداشت ایام دهه کرامت هستند که برنامه های شاخصی را نیز در این ایام تدارک می بینند که امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا برنامه ها در فضای مجازی برگزار شده و سعی شده است برنامه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی دنبال شود و از ظرفیت کانون های مساجد می توان در این ایام در راستای معرفت افزایی مردمی استفاده کرد چرا که مسجد تنها نهادی است که با همه اقشار مردم در ارتباط است.

دبیر اجرایی شورای سیاستگذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس می افزاید: با توجه به تقارن برنامه های ویژه ایام دهه کرامت و طرح اوقات فراغت تابستان در کانون های مساجد، سعی بر این است که برنامه ها بتوانند معرفت افزایی را برای نوجوانان و جوانان داشته باشد.

«ابراهیم عزیزی»، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی می گوید: کانون های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان خط مقدم در این عرصه می توانند اثرگذار باشند به شرط آنکه الزاماتی را که در سطور پیشین اشاره شد را مد نظر داشته باشند، قطعا حرکت کانون ها به عنوان مکانی که با مردم ارتباط چهره به چهره داشته اند، ارزشمند بوده و باید بیشتر و بیشتر شود، در فرهنگ ما مسجد تنها مکانی برای عبادت نیست بلکه محلی برای تعاملات اجتماعی گسترده و ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) بوده است و انس و الفت مردم ما با مساجد یک عقبه دیرینه دارد، لذا نقش کانون ها در این تعاملات کم نظیر است.

حجت الاسلام «محمدصادق مهرابی»، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس می گوید: یکی از راه های توسعه استان در حوزه فرهنگی توجه جدی به بحث گردشگری مذهبی است که فکر کنم تاکنون مورد غفلت واقع شده است توجه به گردشگری به خصوص گردشگری مذهبی قطعا نقش بسزایی در معرفی شیراز و حضرت شاهچراغ (ع) دارد، برون سپاری این مهم به هیئت های مذهبی و کانون های فرهنگی هنری مساجد می تواند شعار پرهیز از تصدی گری دستگاهای فرهنگی را عملیاتی و بسترسازی تسهیل گیری را فراهم کند.

حجت الاسلام «حسین امیدی»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس می گوید: کانون های فرهنگی هنری مساجد همواره در ایام مناسبت های مذهبی خوش درخشیده اند و در واقع می توان گفت برنامه های مناسبتی از جمله ایام دهه کرامت در مناطق دورافتاده و نقاطی که حتی اداره ای وجود ندارد، از سوی این مراکز فرهنگی هنری، برنامه ریزی و اجرا می شود و فعالیت های موثری شکل می دهند.

حجت الاسلام «رحیم صفری گرائی»، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف فارس می گوید: کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یک قرارگاه مرکزی در تبلیغ و ترویج دهه کرامت یکی از بازوان اجرایی این دهه هستند و توانسته اند ادارات اجرایی را در این ایام گرد هم آورند و برنامه های متعددی به دوش این ادارات بگذارند که قابل تقدیر است، فعالیت بیشتر این کانون ها در فضای مجازی برای شناساندن بیشتر سیره اهل بیت (ع) در دهه کرامت نقش مهمی ایفا می کند.

«محمدرضا رضایی کوچی»، نماینده مردم شهرستان های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون عمران مجلس می گوید: مساجد به عنوان مرکز کانون های تبلیغاتِ مذهبی، فرهنگی می توانند تأثیر بهسزایی در معرفی و شناساندن مکان‌ های تاریخی مذهبی داشته باشند و با هنرمندی و ظرافت های خاصی که در این زمینه موجود است، می توانند در گسترش گردشگری مذهبی مؤثر باشند.

کانون های فرهنگی هنری مساجد به نوبه خود و توان مادی و معنوی شان کارهای خوبی را در سطح شهرها و روستاها انجام داده اند و لازم است در این زمینه ضمن برنامه ریزی از پیش انجام شده مسیر و الگویی برای آنها تبیین کرد تا در مناسبت های مختلف به ویژه دهه کرامت به خوبی بتوان از ظرفیت این دهه برای تبلیغ و ترویج سیره اهل بیت (ع) گام برداشت.

با توجه به برخورداری کانون فرهنگی هنری مساجد از اقشار مختلف مردم به ویژه کودکان و نوجوانان، لازم است برنامه ها به نحوی انجام شود که برای اقشار مختلف موثر باشد.

همچنین وجود تعداد بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در کانون های فرهنگی هنری مساجد می طلبد در این زمینه به صورت جدی برنامه ریزی شود تا این قشر از جامعه به خوبی بتوانند از فرصت حضورشان در مساجد به خوبی استفاده کرده و زندگی خود را بر اساس روش و منش اهل بیت (ع) تبیین کنند.

«مصیب امیری»، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس می گوید: همه بخش ها اعم از مساجد، حسینیه ها، فرهنگسراها، هیئت‌های مذهبی، انجمن ها، سمن ها، گروه های مردم نهاد  (NGO)، می توانند در بحث دهه کرامت مشارکت و فعالیت کنند چرا که فعالیت آنان در تبلیغ این دهه که برکات زیادی دارد، کانون های فرهنگی هنری مساجد هم نقش ویژه‌ای دارند به شرطی که برنامه ها و ایده ها از خود بچه مسجدی ها باشد، به آنان میدان داده شود و مشارکت فعالانه داشته باشند، کارها دستوری و دیکته شده از ادارات نباشد و جشن ها و مراسم ها مردمی شکل گیرد و برای آنان تصمیم نگیرند.

مساجد می توانند بسیار نقش آفرین باشند به شرطی که به دست خود اصحاب مسجد برنامه ها اجرا شود، دستگاه های دولتی و ادارات مسئول وظیفه هدایت، نظارت و حمایت دارند، اگر به این شکل برنامه ریزی شد بچه های مسجد دلگرم می شوند و انگیزه پیدا خواهند کرد، با ایده ها و طرح های مفید و کارساز مساجد در مناسبت ها و فعالیت ها نظیر دهه کرامت نقش شایسته و بایسته ای ایفا خواهند کرد. ان شاء الله تعالی.

«سید تقی سهرابی»، مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس هم می گوید: کانون های مساجد در محدوده خود موفقیت داشته اند.

«مصطفی مشفقیان»، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در فارس می گوید: فارغ از اینکه نهادهای مختلف فرهنگی چقدر در انجام به وظیفه خود در این رابطه خوب عمل می کنند، نباید از ظرفیت کانون های فرهنگی مساجد به عنوان بازوهای مردم نهاد دینی غافل شد، کانون های فرهنگی مساجد حداقل در شهر شیراز، باید در تقویم فعالیت های سالانه خود، برنامه های ثابت و مفصلی برای دهه کرامت و روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) تعریف کنند و حتی اگر از حداقل حمایت های حاکمیتی نیز برخوردار نمی شوند، با استفاده از ظرفیت های مردمی برنامه هایی را به اجرا درآورند.

«سید محمود هاشمی»، رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس می گوید: یکی از بازوان اصلی برگزاری دهه کرامت، کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند چرا که جشن دهه کرامت یک جشن مردمی است و مساجد در محلات و سطح شهر، بهترین برگزار کنندگان این جشن ها هستند و نقش اجرایی موثری دارند.

«جهانبخش بانشی»، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس می گوید: شاید کانون ها از سایر نهادها موفق تر بود هستند، چون حداقل مراسم های ویژه را خوب برگزار کردند اما آنها هم باید چند بعدی و چند منظری عمل کنند.

«اسحاق ابراهیمی»، مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان فارس می گوید: مساجد همیشه در کشور ما نقش کلیدی و محوری در صحنه های مختلف داشتند از آغاز مبارزات انقلاب تا هشت سال دفاع مقدس و صحنه های انتخابات، کمک به نیازمندان و ... همیشه این مساجد بودند که توانستند به خوبی نقش خود را ایفا کنند بدون شک در این موضوع نیز مساجد و کانون های هنری آنها می توانند در این حوزه نیز خوب عمل کنند، اما نیازمند یک برنامه دقیق و حساب شده است، باید در دهه کرامت در مساجد یک شور مذهبی ایجاد شود که این شور مذهبی بین این دهه و سایر ایام ایجاد تمایز کند، به عنوان مثال دهه محرم در کل مساجد و شهر یک شور مذهبی ایجاد می شود و یا در نیمه شعبان این شور مذهبی به خوبی دیده می شود همین شور مذهبی نیز باید بوسیله مساجد در شهر ایجاد شود که می تواند بسیار موثر باشد.

«زهرا مجاوری»، مدیر روابط عمومی هلال احمر فارس می گوید: کانون های فرهنگی مساجد زمانی می توانند نقش موثر و فرهنگ سازی در این زمینه ایفا کنند که قرارگاه مرکزی برنامه ریزی و اجرایی دهه کرامت بتواند نقش هدایت گر و سیاست گذار را برای برنامه های این دهه در سطح استان ایفا کند و فعالیت های پراکنده در این زمینه را به سمت هدف مشخصی هدایت کند.

«مرتضی جعفری»، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز می گوید: کانون های فرهنگی و هنری مساجد محوری ترین مجریان برنامه های دهه کرامت هستند، مساجد از گذشته تا کنون هسته انسجام محله ها به شمار می آیند، از این رو تعریف برنامه های محله محور در مساجد و اجرای آنها با مشارکت ساکنان محله می تواند شور و نشاط فرهنگی و مذهبی ویژه ای ایجاد کند.

«هادی ابراهیمی»، مدیر بهزیستی شهرستان شیراز می گوید: مساجد به عنوان بازوان توانمند برگزاری برنامه های مذهبی و فرهنگی از جایگاه مطلوب مردمی ویژه ای برخوردارند و با برگزاری برنامه های هنری و فرهنگی در مناسبت هایی همچون دهه کرامت می توانند نقش کلیدی داشته باشند.

حجت الاسلام «سید محمد فقیه»، استاد حوزه علمیه می گوید: انجام چند مراسم جشن مقطعی مانند داروی تقویتی است، باید این حرکت مستمر و با برنامه های بلند مدت همراه بوده، نه گذرا باشد.

«علی اکبر دهقانیان»، رئیس شورای اسلامی شهر جهرم هم می گوید: کانون های فرهنگی هنری مساجد با توجه به دسترسی خوبی که به جوانان مومن و با انگیزه دارند قطعا می توانند در مسیر تاثیر گذار باشند کما اینکه تاکنون هم بوده اند اما باید این مسیر با برنامه ریزی و حمایت بیشتری از سوی مسئولان ادامه پیدا کند تا به نتیجه مطلوب خود برسد، با توجه به اینکه دغدغه بچه های مسجد زنده نگه داشتن برنامه ها و مناسبت های دینی و مذهبی است به یقین نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در زنده نگه داشتن دهه کرامت مشهود است و در این زمینه باید از آنها قدردانی کرد، کانون های فرهنگی هنری مساجد تشکیل شده از افراد دغدغه مندی هستند که بدون چشمداشت و به طور مستمر به فعالیت های مذهبی و فرهنگی می پردازند که این شور و شوق آنها در برگزاری مراسم ها به ویژه دهه کرامت را باید قدر دانست و از آنها حمایت و پشتیبانی کرد.

«جعفر قادری»، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم برای هر چه بهتر شدن دهه کرامت، به خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: مجلس در سال های گذشته برای توسعه زیرساخت های مذهبی شهرهای کشور که شهر شیراز یکی از این چهار شهر است، تلاش کرده است، مجلس شورای اسلامی می تواند برای تقویت ابعاد معنوی و دهه کرامت در کشور ما که کشوری اسلامی و مذهبی است در هر کجا که نیاز باشد حمایت های مادی و معنوی در نظر بگیرد.

همه فعالیت ها برای ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) و بزرگان دهه کرامت، به یک راه ختم می شود و آنهم ابراز ارادت به خاندان وحی است.

گزارش: محسن تورع

پایان پیام/130

نظر شما