شناسهٔ خبر: 41136663 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تخریبِ گنبد هشت ضلعی بخاطرِ کاشتِ گنبدی فلزی!

سمیه ایمانیان

مقبره و گنبد هشت ضلعی دو امامزاده «میرلطف» و «میرهاشم» در روستای تاریخی و پلکانی «سوقند» نیشابور تخریب شد تا طبق تحربه ای که دیگر امامزاده‌های تخریب شده از خود به جای گذاشته‌اند، گنبدی فلزی بدون هیچ نشانی از سده‌های گذشته و هویتِ خود، جای آن را بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، هر چند از آغازِ تخریب گنبد تاریخی دو امامزاده در روستای پلکانی سوقند در روز گذشته - شنبه ۱۴ تیر -، تصاویر و فیلم‌هایی منتشر شدند تا شاید بتوانند از تخریب کاملِ آن جلوگیری کنند، اما چند ساعت بعد تخریب گنبد و امامزاده به طور کامل انجام شد.

فرهاد رهبری - فعال گردشگری و میراث فرهنگی - در گفت‌وگو با ایسنا؛ با بیان این‌که مقبره‌ای چهارگوش، با یک گنبد هشت ضلعی از دو امامزاده در این مکان و در کنار قبرستانی از شهدا و مردم روستا تخریب شد، ادامه داد: داخل آن گچ‌بری، نقاشی و اشعاری نوشته شده بود که در زمان تخریب نیز اشعار نوشته شده روی جداره داخل گنبد به چشم می‌خورد.

او با اشاره به این‌که بخشی از گنبد صبح روز گذشته تخریب و کار متوقف شد، افزود: بعدازظهر روز گذشته نیز در حالی که افراد بیشتری در اطراف مقبره نیمه تخریب شده، حضور داشتند، بقیه گنبد نیز تخریب شد.

وی با اشاره به صحبت‌های مطرح شده برای تخریب این امامزاده؛ مبنی بر کوچک بودن و برنامه‌ریزی برای گسترش آن، اضافه کرد: در حالی این تخریب رخ داد که احتمالا در طرح‌های تهیه شده قرار است گنبدی فلزی مانند هزاران امامزاده دیگر که در مسیرهای مشخص است، بدون هیچ نشانه‌ای از گذشته روی مقبره ساخته شود.

رهبری همچنین به بافت روستای قدیمی پلکانی سوقند اشاره می‌کند که ۷۰ درصد آن را بافت خشت و چوب تشکیل داده و گفت: بنای امامزاده از نظر بافت و اندازه و مقیاس با بافت تاریخی روستا هماهنگی و هم‌خوانی کامل داشت. در زمان تخریبِ مقبره دیدم که لایه‌ی نخست آن؛ سیمان و آجر بود و در گنبد زیرین آن، سنگ، خشت، ملات و ساروج قرار داشت که بلدوزر به سختی در طول چند ساعت توانست آن را تخریب کند.

او با اشاره به صحبت‌های مردم محلی روستا که می‌گویند در گذشته چندین بار برای تخریب این بنای تاریخی اقدام شده بود، اما با شکایت مردم از این کار جلوگیری می‌شود، ادامه داد: در نهایت شنبه ۱۴ تیر، مقبره‌ی این دو امامزاده که ۱۵۰ سال قبل ساخته شده و حدود ۵۰ سال گذشته برای آخرین بار اقداماتی روی آن انجام شده؛ با حکم دادستانی این مقبره به صورت کامل تخریب شده است.

به گفته‌ی وی، در حالی که محلی‌ها نسل به نسل معتقدند که دو امامزاده  «میرلطیف» و «میرهاشم» نوه‌های امام رضا (ع) هستند، اما اداره اوقاف منطقه؛ سال گذشته اعلام کرده است که این امامزادگان از نوه‌های امام موسی کاظم (ع) هستند.

رضا سلیمان نوری - رییس انجمن توسعه گردشگری چهارباغ - نیز به ایسنا گفت: بنای ساختمانِ این مقبره‌ی قدیمی در روستای سوقند نیشابور از خشت و گل و به صورت هشت ضلعی است که از داخل به صورت مربع ساخته شده بود و شباهت زیادی به بقعه امامزاده سلطان سیدحسین مدفون در خرم بیک داشت.

او با وجودِ مسجد کوچکی در شرق بقعه و حسینیه‌ای که در جنوب شرق بقعه قرار دارد، افزود: در طول سال‌های گذشته نیز مهدیه‌ای در امتداد حسینیه ساخته شده بود.

وی با اشاره به این‌که این روستا زادگاه شیخ عزالدین سوقندی یکی از فقیهان و عارفان بزرگ و شاگرد شیخ حسن جوری است، اضافه کرد: جاده ارتباطی این روستا از کیلومتر ۹ جاده نیشابور به مشهد جدا می‌شود و پس از عبور از بین اراضی کشاورزی و روستاهای دشت و دارالسلام به سوقند می‌رسد که سوقند در انتهای این جاده ۱۱ کیلومتری روستایی، قرار گرفته است.

همچنین با انتشار خبر این تخریب؛ اسماعیل اعتمادی - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور - تخریب گنبد مزار و چهارطاقی روستای سوقند را تایید کرده و گفته است: باید اطلاعات‌مان درباره این موضوع کامل شود، از موضوع اطلاع یافته‌ایم و منتظر دریافت گزارش یگان حفاظت هستیم. در رابطه با تاریخی بودن این اثر نیز نیازمند بررسی‌های دقیق هستیم. با مسئولان قضایی در این رابطه صحبت شده است و به‌زودی اخبار تکمیلی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما