شناسهٔ خبر: 41135173 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بررسی مسائل حوزه صنعت در مجلس

نماینده زنجان: شاهد مدیریت و فروش رانت در فولاد هستیم

الهه حمیدی کیا

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت که در بحث فولاد آنچه اتفاق می‌افتد مدیریت و فروش رانت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مصطفی طاهری در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی مسائل حوزه صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اگر وزرا فقط به حرفی که می‌زنند عمل کنند کفایت می‌کند. در بحث فولاد آنچه اتفاق می‌افتد متاسفانه بیشتر مدیریت و فروش رانت است مثلا یکی دو ماه پیش میانگین ورق گرم شرکت مبارکه هر کیلو 5650 تومان با مالیات بر ارزش افزوده معامله شد، اما به قیمت بیش از 8000 تومان فروخته شد و این یعنی 51 درصد حاشیه سود.

وی ادامه داد: در این شرایط فقط تعداد خاصی شرکت هستند که می‌توانند از بورس کالا خریداری کنند. این مدیریت رانت است و سود آن به جیب مردم نمی‌رود بلکه به جیب شرکت‌ها می‌رود. مثلا در استان ما روی صنعت اول است در حالی که با 20 درصد ظرفیت کار می‌کند و علاوه بر نیاز داخلی در سال 500 میلیون دلار صادرات دارد.

طاهری ادامه داد: ما هر سال مشکلات صادراتی داریم، تصمیم‌هایی پشت درهای بسته گرفته می‌شود و آسیب جدی زده می‌شود و شرکت‌های روی استان ما ضرر می‌کنند. میزان تولید این فرآورده بیش از نیاز کشور است و باید به این موضوع دقت شود.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کنترل بازار مشاهده نمی‌شود، ادامه داد: هر کالایی در بازار پنج تا شش نوع قیمت دارد و مشخص نیست خط قرمز افزایش قیمت کجاست. کالایی 100 درصد تولید داخل است اما بر آن نظارت نمی‌شود و همین‌طور گران می‌شود.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت توجه به سرمایه‌ گذاری در صنایع خاطر نشان کرد: صنایع عمر مفید دارند و بعد از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهند لذا نیاز به سرمایه‌ گذاری مجدد است که اگر این اقدام صورت نگیرد خطر جدی برای آینده کشور به دنبال دارد.

انتهای پیام

نظر شما