شناسهٔ خبر: 41134966 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

با چند راهکار، هوشیاری عاطفی کودکان را فعال کنید

برای این که فرزندانی با هوشیاری عاطفی یا آی کیو بالا پرورش دهیم، ضروری است که مهارت‌هایی را در آن‌ها پرورش دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،معصومه حدیدی کارشناس روانشناسی و مددکار اجتماعی کلانتری ۱۱ تنکابن، گفت: برای این که فرزندانی با هوشیاری عاطفی یا آی کیو بالا پرورش دهیم به طوری که به خوبی بر احساسات و عواطف خود آگاهی داشته باشند ضروری است که مهارت‌هایی را در آن‌ها پرورش دهیم.

او افزود: غلبه بر نگرانی و اضطراب در هنگام اجرای یک طرح بزرگ، غلبه بر خشم در هنگام بروز دعوا‌های زناشویی، کنترل و غلبه بر ترس در هنگام درخواست یک شغل جدید و به طور کلی توانایی کنترل و مدیریت احساسات و عواطف خود به شیوه صحیح و مناسب، خیلی بیشتر از توانایی و هوش علمی یا آی کیو می‌تواند کیفیت زندگی ما را تعیین کند.

حدیدی با بیان اینکه روانشناسان این توانایی را هوش هیجانی یا هوش عاطفی یا هوشیاری بر احساسات و عواطف آی کیو می‌نامند، گفت: والدین نخستین کسانی هستند که در بدو تولد با کودک خویش رابطه برقرار می‌کنند و هوشیاری عاطفی با والدین آغاز می‌شود.

کارشناس روانشناسی و مددکار اجتماعی کلانتری ۱۱ تنکابن، افزود: وقتی که نوزاد شما را طلب می‌کند به نزد او شتافته و او را در بغل بگیرید و به گریه‌های او واکنش سریع نشان دهید و سعی کنید او را آرام کنید، هوشیاری عاطفی از همان نخستین برخورد‌های نوزاد تازه به دنیا آمده با مراقبین آغاز می‌شود.

او گفت: نوزادان اضطراب و نگرانی را از والدین خود می‌گیرند، صدای والدین، حرکت آن‌ها و تماسشان با نوزاد می‌تواند سبب آرامش نوزاد شود یا او را در اضطراب و نگرانی فرو ببرد.

حدیدی افزود: به کودکان خود یاد بدهید که آن‌ها نمی‌توانند احساسات خود را انتخاب کنند، ولی می‌توانند و باید آنچه را که می‌خواهند با آن احساسات انجام دهندرا  انتخاب کنند.

مددکار اجتماعی کلانتری ۱۱ تنکابن گفت: همدلی با کودک و پذیرفتن احساسات او به فرزندتان کمک می‌کند تا او عواطف خود را بپزیرد و این امر به او اجازه می‌دهد که احساساتش را هضم کرده و از آن عبور کند.

این کارشناس روانشناسی افزود: سعی نکنید احساس کودک را منع کنید و او را در رابطه با عواطفش گیج و آشفته سازید و هنگامی که از بابت چیزی ناراحت می‌شود یا درد می‌کشد او را شرمنده و خجالت زده نکنید.

او گفت: منع و سرکوب ثمره‌ای ندارد، سرکوب و سرزنش، ترس یا خشم فرزند باعث نمی‌شود چنین احساس‌هایی در او بوجود نیاید، بلکه فقط ممکن است او را تحت فشار قرار دهد که چنین احساس‌هایی را در وجود خود سرکوب کند.

حدیدی افزود: با اشتیاق گوش دادن همواره کمک می‌کند که احساسات شدید فرزندتان ابراز شود، شناسایی احساسات فرزند و درک او به معنای موافقت کردن شما با آن احساسات نیست، شما از طریق گوش کردن به او نشان دهید که احساسات او را شناسایی کرده و درک کرده اید.

مددکار اجتماعی کلانتری ۱۱ تنکابن ،گفت: اکثر اوقات وقتی بچه‌ها و بزرگسالان حس می‌کنند که احساس ترس و بدگمانی آن‌ها درک شده و مورد شناسایی قرار گرفته است، احساس سبکی می‌کنند و آماده می‌شوند که آن احساس را از خود دور کنند و این خود آغازی برای حل مشکل است.

انتهای پیام/ س

نظر شما