شناسهٔ خبر: 41129134 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده تلویزیون:

در سریال‌سازی مانند تاک‌شو‌ها خبری از دستمزد‌های بالا نیست!

روزنامه جوان

تهیه‌کننده سریال‌های «سرباز» و «شاهرگ» در رابطه با شبهاتی که پیرامون بحث مالی آثار تلویزیونی مطرح می‌شود، ضمن طرح این سؤال که در این سال‌ها کدام کار من بوده که این حرف و حدیث‌های مالی درباره‌اش مطرح نشده است؟ می‌گوید: در داخل تلویزیون نهایت ۵ تا ۱۰درصد در اختیار مدیران است و از دستمزد‌های آنچنانی خبری نیست. 

صاحب‌خبر -
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: محمدرضا شفیعی که این روز‌ها سریال شاهرگ به تهیه‌کنندگی وی از شبکه ۲ سیما در حال پخش است، درباره شفافیت مالی و هزینه ساخت آثار تلویزیونی به مهر می‌گوید: تلویزیون در بخش مالی بسیار سختگیر است و تعارفی هم ندارد. به جز چند پروژه مشخص و الف ویژه، باقی کار‌ها به یک اندازه با دشواری‌های مالی مواجهند. از این منظر من همواره منتقد تلویزیون بوده‌ام، کمااینکه الان سریال «شاهرگ» را روی آنتن دارم که صددرصد داستان آن در دهه۶۰ روایت می‌شود و این یعنی حجم قابل‌توجهی از هزینه دکور و لباس که از کار‌های تاریخی مربوط به ۲۰۰سال قبل هم سخت‌تر است، اما برآورد سازمان برای این سریال همان چیزی است که برای یک سریال شهری معمولی برآورد می‌شود.

تهیه‌کننده سریال «سرباز» در ادامه با اشاره به اینکه تحلیل ارقام مربوط به پروژه‌های نمایشی نه فقط برای عوام که حتی برای برخی افراد در بدنه مدیریتی سازمان صداوسیما هم قابل درک نیست، خاطر نشان می‌کند: چند سال پیش سریالی می‌ساختم که حین کار، یکی از مدیران تغییر کرد. او در سمت قبلی بالاترین رقم چکی که امضا کرده بود، ۲۵میلیون تومان بود، اما اینجا وقتی با مبالغی بالای ۵۰۰میلیون تومان مواجه شده بود، کار‌ها را متوقف کرده بود که مگر این‌ها چه می‌کنند؟! حدود یک ماه طول کشید تا این مدیر متوجه شرایط مالی یک پروژه نمایشی شود. وقتی چنین نکته‌ای برای یک مدیر داخل سازمان قابل درک نیست، چگونه می‌توان انتظار داشت مردم عادی پس از انتشار اعداد و ارقام نسبت به آن واکنش منطقی داشته باشند و برایشان ایجاد سوءتفاهم نشود؟

این تهیه کننده سینما و تلویزیون تأکید می‌کند: در تلویزیون و برای مجموعه‌های نمایشی هیچ‌گاه پول به ستاره‌ها داده نمی‌شود، شاید به صورت موردی پول اضافه‌ای به یک بازیگر داده شود، اما در مجموع پول برای حضور ستاره‌ها پرداخت نمی‌شود، حتی سوپراستار‌ها و بازیگران گران شبکه خانگی خودشان هم می‌دانند یا نباید سراغ تلویزیون بیایند یا اگر بیایند خبری از دستمزد‌های آنچنانی نیست. در داخل تلویزیون نهایت ۵ تا ۱۰درصد در اختیار مدیران است و کار‌های نمایشی مثل برنامه‌های تاک‌شو و مسابقه‌ها نیست که پول‌های اسپانسری کلان و پرداخت‌های آنچنانی داشته باشند.

نظر شما