شناسهٔ خبر: 41128109 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

همدستی سازمان ملل با ائتلاف سعودی در ایجاد یک بحران

ائتلاف عربستان سعودی با توقیف کشتی‌های حامل سوخت در دریای سرخ مانع از ورود این کشتی‌ها به بندر الحُدیده می‌شوند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

ائتلاف عربستان سعودی با توقیف کشتی‌های حامل سوخت در دریای سرخ مانع از ورود این کشتی‌ها به بندر الحُدیده می‌شوند.

اخبار بین الملل- عمار الاضرعی، مدیر اجرایی شرکت نفت یمن در دولت نجات ملی این کشور گفت ائتلاف متجاوز به یمن ۲۲ کشتی حامل سوخت و مشتقات نفتی را متوقف کرده و تنها به دو کشتی اجازه پهلو گرفتن در بندر مذکور را داده است.

این مسئول یمنی در گفت‌وگو با شبکه المسیره اظهار داشت که مقدار بنزین و گازوئیل وارد شده به بندر الحدیده، فقط کفاف پنج روز را می‌دهد و مخازن و ایستگاه‌های سوخت خالی شده است.

اضرعی در باره رفع توقیف دو کشتی مذکور نیز گفت که این اقدام ائتلاف سعودی برای این بود که سازمان ملل متحد بیش از این شرمنده نشود؛ چرا که تمامی کشتی‌ها اجازه ترخیص این سازمان را دارند.

او گفت که وضعیت سوخت در یمن به دلیل کارشکنی ائتلاف متجاوز سعودی ، وارد مرحله اضطراری شده است و این در حالی است که هزینه سوخت و حمل 20 کشتی توقیف شده از قبل پرداخت شده و به بانک‌های امارات واریز شده است.

مدیر اجرایی شرکت نفت یمن گفت که ما در دولت نجات ملی انتظار داشتیم که سازمان ملل به وظیفه انسانی خود عمل کرده و به کشورهای متجاوز به یمن برای رفع توقیف کشتی‌ها فشار بیاورد.

وی ادامه داد: «کمیته‌های نظارتی سازمان ملل در جیبوتی یکی از موانع اصلی ارسال سوخت به یمن هستند؛ چرا که عمداً در این فرآیند تاخیر می‌کنند و برخی مواقع، این تاخیر هفت الی نه روز طول می‌کشد و هزینه تاخیر نیز متوجه بازرگانان می‌شود.

بندر الحدیده از دسامبر ۲۰۱۹ طی توافق استکهلم بین دولت نجات ملی یمن و دولت مستعفی به سازمان ملل واگذار شد تا ضمن نظارت بر ورود و خروج در این بندر، بهانه‌های ائتلاف سعودی مبنی بر ارسال سلاح از این بندر برداشته شود و سازمان ملل بر این بندر یمنی که ۷۰ درصد واردات به یمن از طریق آن انجام می‌شود، نظارت داشته باشد.

به رغم این توافق، ائتلاف متجاوز به مفاد آن پایبند نبوده و با سنگ‌اندازی در مسیر حمل و نقل در این بندر، فشار را بر دولت نجات ملی بیشتر کند تا آنچه را که در طول بیش از پنج سال و سه ماه لشکرکشی به دست نیاورده، با تحریم و محاصره بدست بیاورد.

 

نظر شما