شناسهٔ خبر: 41127097 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

انتقاد نماینده مجلس ‌از بورس‌بازی در حوزه مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس یکی از دلایل افزایش خانه‌های استیجاری در کشور را کاهش قدرت خرید مردم عنوان کرد و گفت: مشکل مسکن در کشور با ساخت چند هزار خانه حل نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، احمد دنیامالی ،  در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به اجرای طرح اقدام ملی مسکن با تأکید بر اینکه مشکل مسکن در کشور با ساخت چند هزار خانه حل نمی‌شود، اظهار داشت: یکی از دلایل مهم افزایش خانه‌های استیجاری در سطح کشور کاهش ارزش پول و قدرت خرید مردم است.
وی حمایت دولت از اقشار ضعیف را لازم و ضروری خواند و با بیان اینکه دولت باید به خانه‌دار شدن دهک‌های پایین جامعه کمک کند ابراز داشت: با اصلاح نظام بانکی بخشی از مشکلات حوزه مسکن حل می‌شود در صورتی‌ که بانک‌ها تسهیلات با سود چهار درصد به خریداران مسکن مهر بدهند.
دنیامالی پرداخت مابه‌التفاوت سود 18 درصد و چهار درصد تسهیلات توسط دولت را یکی از راه‌های حمایتی برای خانه‌دار کردن مردم دانست و عنوان کرد: علاوه بر این یکی از راهکارها برای حل مشکل مسکن اخذ مالیات از واحدهای خالی است از طرفی مجلس از مدت‌ها پیش قانون اخذ مالیات از واحدهای خالی را در کشور تصویب کرده است.
نماینده مردم بندرانزلی در مجلس با انتقاد از عدم اجرایی شدن قانون اخذ مالیات از واحدهای خالی توسط دولت تصریح کرد: تا زمانی که نتوانیم سفته‌بازی و‌ بنگاه‌داری را از مسکن خارج کنیم هیچ مشکلی برطرف نخواهد شد از سوی دیگر مجلس یازدهم نیز در اقدامی قصد دارد جهت حل ریشه‌ای مشکل مسکن در کشور وارد عمل شود.
وی تزریق منابع مالی لازم برای حل ریشه‌ای معضل مسکن در کشور را ضروری تلقی کرد و با تأکید بر اینکه کمیسیون عمران و سایر نمایندگان در تلاش است تا با ارائه راهکارهایی مشکل مسکن در کشور را حل کند افزود: هدف از ساخت مسکن مهر که در کشور اجرایی شد، خانه‌دار کردن افراد متوسط و ضعیف جامعه بوده است.
رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان اینکه در طرح مسکن مهر اقشار متوسط و پایین جامعه با مبلغ 40 تا 50 میلیون تومان می‌توانستند 100 متر خانه مسکن مهر خریداری کنند خاطرنشان کرد: ارائه وام‌های بلندمدت به زوج‌های جوان برای خرید مسکن از جمله اقداماتی است که باید در کشور برنامه‌ریزی و اجرایی شود.
دنیامالی پرداخت تسهیلات بانکی با بازپرداخت 30 ماهه به مردم و زوج‌های جوان و اتخاذ رویکرد حمایتی در بخش مسکن را راهکاری برای حل و فصل معضل مسکن خواند و گفت: به عقیده بنده تا زمانی که مسائل مربوط به حوزه مسکن از بنگاه‌داری و بورس‌بازی خارج نشود قیمت تمام‌ شده مسکن در کشور کاهش پیدا نمی‌کند.
وی وجود چیزی در حدود دو و نیم میلیون مسکن خالی در کشور و ضرورت تعیین تکلیف آن‌ها را امری واجب و ضروری اعلام کرد‌.
وی با انتقاد از رویه بانک‌ها به ویژه در حوزه مسکن مشکلاتی که در سال‌های اخیر توسط بانک‌ها برای مسکن ایجاد شده را مورد خطاب قرار داد و گفت: اینکه بسیاری از مشکلات کشور نظیر کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم را به گردن دلار بیندازیم درست نیست زیرا سیاست‌های غلط داخلی بانک مرکزی نیز در این امر دخالت دارد.
وی با اشاره به اینکه مشکلات و معضلات موجود در بخش مسکن کشور با سیاست‌های مقطعی حل و فصل نمی‌شوند ابراز داشت: در سال‌های اخیر به علت کاهش ارزش پول ملی مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه دیگر توان خرید منزل را نداشته و به ناچار به سوی خانه‌های استیجاری رفته‌اند.


برچسب‌ها:

نظر شما