شناسهٔ خبر: 41127043 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

ظریف:

ایران دست‌کم 6بار ساز و کار حل اختلاف در برجام را فعال کرده است

وزیر امور خارجه در پیامی در توئیتر خبر داد که ایران تا کنون دست کم شش بار ساز و کار حل اختلاف در برنامه جامع اقدم مشترک را فعال کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در پیامی در توئیتر به اقدام اخیر ایران در فعال سازی ساز و کار حل اختلاف دربرجام اشاره کرد.

وی در این پیام توئیتری نوشت که ایران تا کنون دست کم شش بار ساز و کار حل اختلاف تحت برنامه جامع اقدام مشترک را فعال کرد که مربوط به نقض تعهدات برجام توسط آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام بوده است.

ظریف در ادامه به تاریخ‌های این اقدام ایران اشاره کرد که عبارتند از:

- 16 دسامبر 2016 (26 آبان 1395) مربوط به نقض توسط آمریکا

- 10 می 2018 (20 اردیبهشت 1397)مربوط به نقض توسط آمریکا

- 17 ژوئن 2018 (27 خرداد 1397) مربوط به نقض توسط آمریکا

-6 نوامبر 2018 (15 ابان 1397) مربوط به نقض توسط آمریکا و سه کشور اروپایی

- 8 می 2019 (16 اردیبهشت 1398) مربوط به نقض توسط آمریکا و سه کشور اروپایی

- 2 جولای 2020 (12 تیر 1399) مربوط به نقض توسط سه کشور اروپایی.

متعاقب اقدام غیرمسؤولانه و غیرقانونی سه دولت اروپایی ( آلمان، انگلیس و فرانسه ) در ارائه پیش نویس قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین تداوم عدم پایبندی نسبت به تعهدات بین المللی ناشی از برجام و مصوبات کمیسیون مشترک، روز پنجشنبه گذشته، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای به «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام، یک بار دیگر موارد عدم پایبندی کشورهای اروپایی را طبق بند 36 برجام به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بامداد شنبه نامه محمد جواد ظریف را پاسخ داد.

در نامه بورل آمده است: «من امروز نامه‌ای را از وزیر خارجه ایران دریافت کردم که نگرانی‌های ایران در خصوص مسائل مربوط به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک توسط فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده را طبق بند 36 به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع می‌داد.»

وی در ادامه خاطرنشان کرده است: «همان‌طور که قبلاً گفته‌ام ساز و کار حل و فصل اختلاف نیازمند تلاش‌های فشرده و مبتنی بر حسن نیت از سوی همه است. در کسوت هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک از تمامی طرف‌ها برجام انتظار دارم با این روحیه به این روند نگاه کنند.»

انتهای پیام/341

نظر شما