شناسهٔ خبر: 41126436 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

افزایش ۱۱ درصدی بهای مواد خوراکی در ایران و کاهش ۹ درصدی آن در جهان! - مردم سالاری آنلاين

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، گزارش داده که شاخص بهای جهانی مواد خوراکی، که دربردارنده‌ی گوشت، لبنیات، شکر، غلات و دانه‌های روغنی است، در ماه ژانویه (۱۱ دی تا ۱۱ بهمن) ۱۰۲.۵ واحد بود که با ۱۱.۱ درصد کاهش به ۹۱.۱ واحد در ماه می (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) رسیده است.

صاحب‌خبر - سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، گزارش داده که شاخص بهای جهانی مواد خوراکی، که دربردارنده‌ی گوشت، لبنیات، شکر، غلات و دانه‌های روغنی است، در ماه ژانویه (۱۱ دی تا ۱۱ بهمن) ۱۰۲.۵ واحد بود که با ۱۱.۱ درصد کاهش به ۹۱.۱ واحد در ماه می  (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) رسیده است.
به گزارش « مردم‌سالاری آنلاین »، با همه‌ی این، بر پایه‌ی گزارش فائو، شاخص بهای جهانی مواد خوراکی در ماه ژوئن (۱۱ خرداد تا ۹ تیر) برای نخستین بار در امسال (۲۰۲۰) افزایش یافته، و چنین، روندِ کاهشی بهای جهانی مواد خوارکی که با آغاز همه‌گیری کرونا شدتی بیشتر یافته بود، متوقف شده است. به گفته‌ی فائو، شاخص بهای جهانی مواد خوراکی در این ماه به ۹۳.۲ واحد رسید که در سنجش با ماه می (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) ۲.۴ درصد افزایش داشته است.
به رغم این رشد شاخص بهای جهانی مواد خوراکی در ماه ژوئن (۱۱ خرداد تا ۹ تیر)، میانگین بهای مواد خوراکی، در این سال میلادی، تا کنون ۹ درصد کاهش یافته است.
از سوی دیگر، بر پایه‌ی گزارش مرکز آمار، میانگین بهای مواد خوراکی در ماه خرداد (۲۱ می تا ۲۰ ژوئن) که گذشت ۲.۴ درصد در سنجش با اردیبهشت (۱۰ آوریل تا ۲۰ می) افزایش یافته است،  ولی شاخص بهای مواد خوراکی از ۲۲۳.۹ واحد در دی (۲۲ دسامبر تا ۲۰ ژانویه)، با ۱۱ درصد افزایش، به ۲۴۸.۴ واحد رسیده است.
چنین، در زمانی
بر پایه‌ی گزارش سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد بهای جهانی مواد خوراکی ۹ درصد کاهش یافته، در حالی که، بر پایه‌ی داده‌های مرکز آمار ایران، بهای مواد خوراکی در کشور ۱۱ درصد افزایش یافته است
که بر پایه‌ی گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد بهای جهانی مواد خوراکی ۹ درصد کاهش یافته، بر پایه‌ی داده‌های مرکز آمار ایران بهای مواد خوراکی در کشور ۱۱ درصد افزایش یافته است.
درباره‌ی گزارش تازه‌ی فائو، این نکته را نیز باید افزود که این سازمان جهانی در مبنای همه‌ی شاخصهای خود بازنگری کرده و آن را از دوره‌ی ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ به دوره‌ی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ دگرگون کرده است و این دگرگونی با توجه به تحول در شیوه‌های بازرگانی ضروری به نظر می‌رسد.
فائو همچنین در پیش‌بینی خود برای فصل غلات ۲۰۲۰ بازنگری کرده و برآوردش از اندازه‌ی محصول را به ۹.۳ میلیون تن افزایش داده است و چنین انتظار دارد که تولید جهانی غله به ۲.۷۹۰ میلیارد تن برسد که این رقم از برداشت محصول در سال ۲۰۱۹ سه درصد بیشتر خواهد بود. گفتنی است این دگرگونی در برآورد ماهانه، به علت برآورد بیشتر تولید گندم در استرالیا بوده است. روی هم رفته، گزارش فائو بیانگر آن است که شاخص بهای غله با کاهش شش دهم درصدی نسبت به ماه می به ۹۶.۹ واحد در ژوئن رسیده که این رقم ۱.۹ درصد کمتر از شاخص بهای غلات فائو در سنجش با سال گذشته است. با همه‌ی این، کاهش بهای گندم در ماه ژوئن به علت فصل درو در نیمکره‌ی شمالی و نیز پیش‌بینی افزایش محصول در کشورهای بزرگ صادرکننده‌ی گندم بوده است.
جزئیات آمار فائو نشان
در زمانی که در بیشتر کشورهای جهان نرخ تورم زیر پنج درصد است، در ایران نرخ تورم در سال پیش ۴۰ درصد گفته شد که با توجه به افزایش افسارگسیخته‌ی بهای دلار و به طبع آن افزایش بهای واردات مواد خوراکی، به ویژه نهاده‌های خوراک دام و پرندگان، بهای گوشت گاو و گوسفند، گوشت مرغ، شیر، تخم مرغ، شکر و چای در بهار امسال در کشور روندی افزایشی را تجربه کرد، در حالی که در دیگر کشورهای جهان چون مصرف روندی افزایشی نداشته، نرخ تورم مواد خوراکی نیز یا ثابت مانده یا کاهش یافته است
می‌دهد که بهای دانه‌های روغنی، لبنیات و شکر که در ماه می کاهشی چشمگیر داشت در ماه ژوئن افزایش یافته و به بالاترین میزان در چند ماه اخیر رسیده است، در حالی که در بخش شاخصهای گوشت و غله بهای بیشتر کالاها همچنان کاهشی است. در این میان، شاخص قیمت روغنهای گیاهی نیز پس از روند کاهشی در چهار ماه متوالی در ماه ژوئن ۱۱.۳ درصد افزایش یافته است.
گفتنی است در هفته‌ها و روزهای نخست گسترش همه‌گیری کرونا، ترس از کمبود مواد خوراکی به آن منجر شد که در بیشتر کشورهای جهان مردم به خواروبارفروشیها هجوم ببرند؛ این هجوم و آز برای خرید بیشتر تا بدان اندازه بود که برخی از کارشناسان بر این باور بودند که با غارت فروشگاهها از یکسو و توقف ترابری یا حمل و نقل مواد خوراکی از سویی دیگر قحطی‌ای گذرا جهان را دربرگیرد.
در زمانی که در بیشتر کشورهای جهان نرخ تورم زیر پنج درصد است، در ایران نرخ تورم در سال پیش ۴۰ درصد گفته شد که با توجه به افزایش افسارگسیخته‌ی بهای دلار و به طبع آن افزایش بهای واردات مواد خوراکی، به ویژه نهاده‌های خوراک دام و پرندگان، بهای گوشت گاو و گوسفند، گوشت مرغ، شیر، تخم مرغ، شکر و چای در بهار امسال در کشور روندی افزایشی را تجربه کرد، در حالی که در دیگر کشورهای جهان چون مصرف روندی افزایشی نداشته، نرخ تورم مواد خوراکی نیز یا ثابت مانده یا کاهش یافته است.

برچسب‌ها:

نظر شما