شناسهٔ خبر: 41126216 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

یک مسئول:

ایران در تعمیر دکل‌های حفاری خودکفا شد

مدیرعامل هلدینگ همکار بنیاد مستضعفان گفت: برای تعمیر دکل‌های حفاری شناور نیازی به خارج از کشور نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جواد اوجی؛ مدیرعامل هلدینگ انرژی‌گستر سینا درباره توان کشور در تعمیر دکل‌های حفاری تاکید کرد: برای تعمیر دکل‌های حفاری شناور نیازی به خارج از کشور نداریم. بنیاد مستضعفان ظرفیت خوبی در زمینه دکل‌های حفاری شناور دارد که مناسب آب‌های خلیج‌ فارس و دریای عمان است.
وی افزود: این دکل‌ها از نوع 300 فوتی هستند و نیازهای شرکت ملی نفت و فلات قاره را برای تعمیر چاه‌های میادین نفتی و گازی داخلی یا مشترک و حفاری چاه‌های جدید تأمین می‌کنند. با این دکل‌ها همه نوع حفاری عمودی و افقی را می‌توان انجام داد.
مدیرعامل هلدینگ همکار بنیاد مستضعفان گفت: در گذشته برای تعمیر این دکل‌ها، آنها را به کشورهای دیگر ارسال می‌کردند اما اکنون در داخل تعمیر و نوسازی می‌شود و پنج تا شش میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی شده است.
اوجی خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان در زمینه تعمیر و ساخت قطعات دکل‌های حفاری از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کند و نیازهای این دکل‌ها به قطعات تا پایان امسال در داخل تأمین می‌شود.
گفتنی است، بنیاد مستضعفان در زمینه خودکفایی کشور گام‌های بلندی برداشته است. رئیس ‌بنیاد مستضعفان از صرفه‌جویی ۶۰ میلیون یورویی در صنعت حفاری نفت‌ کشور به دنبال استقرار دو سکوی حفاری شناور در منطقه خلیج ‌فارس خبر داده است.
سید پرویز فتاح در حاشیه بازدید از سکو‌های حفاری شناور سحر یک و 2 در منطقه خلیج ‌فارس، با ‌‌اشاره به فعالیت این سکو‌ها اظهار کرد: بهمن ماه سال گذشته شرکت ملی نفت و شرکت نفت فلات قاره، طی قراردادی با بنیاد مستضعفان، به ما مأموریت دادند که با استقرار در منطقه خلیج ‌فارس، عملیات تعمیر و حفر تعدادی از چاه‌های نفتی را با هدف افزایش تولید و بازدهی تولید نفت، عهده‌دار شویم.
با وجود این دو سکوی شناور حفاری، هیچ ارزی برای مأموریت‌های محوله از کشور خارج نمی‌شود و تمام هزینه‌ها به‌صورت ریالی انجام می‌شود. این دکل‌های شناور قابلیت‌های حفاری بسیاری دارند و امروز قیمت جایگزینی هریک از این دکل‌ها، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار است و مجهز به، جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی برای حفر چاه‌های نفتی هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما