نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

تخیلی که واقعی می‌شود؟ کشف یک جهان موازی

به تازگی جنجال‌های زیادی در مورد کشف یک جهان موازی که در آن گذر زمان و همه چیز معکوس بوده، به راه افتاده است؛ اما آیا واقعا دانشمندان ناسا دنیایی موازی را کشف کرده‌اند؟

به گزارش شفاف، یک جهان موازی که در آن زمان وارونه سپری می‌شود! این موضوع خبر‌هایی در مورد اکتشافات دانشمندان ناسا در قطب جنوب بوده که از زمان انتشار آن‌ها جنجال زیادی در مورد پیدا کردن دنیایی دیگر به جز دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، به پا شده است؛ اما ماجرای این تحقیق چه بوده و فرض وجود جهان‌های موازی تا چه حد می‌تواند درست باشد؟

کشف یک جهان موازی توسط ناسا که همه چیز در آن برعکس است!

هفته گذشته گزارشی در مورد تحقیقات دانشمندان پروژه آنتن گذرا ضربانی قطب جنوب یا همان آنیتا (ANITA) منتشر شد و از زمان پخش شدن این خبر تاکنون، سر و صدای زیادی به پا شده است؛ آنیتا زیر نظر آژانس فضایی ایالات متحده فعالیت دارد و بر اساس اطلاعات منتشر شده، اکثر رسانه‌ها نتایج تحقیقات آنیتا را این‌گونه تیتر کرده‌اند که ناسا یک جهان موازی را کشف کرده که زمان در آن برعکس پیش می‌رود!

اما اصل ماجرا با تیتر‌های جنجالی فاصله زیادی داشته و برخلاف آنچه تصور می‌شود، ناسا با پیدا کردن ذرات زیر اتمی عجیب و غریب در قطب جنوب شواهد وجود دنیای موازی دیگری را پیدا نکرده است. نتایج به دست آمده توسط دانشمندان به شکل عجیبی توسط رسانه‌هایی که به دنبال جذب مخاطب هستند، تغییر کرده‌اند.

همه چیز از زمانی شروع شد که در ۸ آوریل گذشته، مجله معتبر نیو ساینتیست (New Scientist) گزارشی را منتشر کرد که در آن به کشف ذرات نوترینو در قطب جنوب اشاره شده بود.

خبر کشف جهان موازی

در این گزارش گفته شده بود که احتمال ارتباط رفتار عجیب ذرات پیدا شده با دنیایی از پاد ماده (Antimatter) وجود دارد و ممکن است که در دنیای مورد نظر وقایع از انفجار بیگ بنگ رو به عقب پیش بروند. همان‌طور که انتظار می‌رود مقاله نیو ساینتیست به شیوه‌ای که شباهت زیادی با ماجرای یک کلاغ و چهل کلاغ دارد، در رسانه‌های آنلاین پخش شد و ماجرا به مطرح تیتر‌هایی در مورد کشف یک جهان موازی توسط ناسا رسید.

همان‌طور که بسیاری می‌دانند، این ذرات می‌توانند از داخل هر ماده‌ای عبور کنند و بدون تعامل داشتن با ذرات تشکیل دهنده مواد، راه خود را طی کنند. بسیار کم پیش می‌آید که انفجار‌های عظیم کیهانی نوترینو‌های فوق‌العاده پرانرژی را به وجود بیاورند که احتمال تعامل آن‌ها با سایر مواد بیشتر است. دانشمندان ناسا هم آزمایش آنیتا که به صورت بالنی از هلیوم در آسمان قطب جنوب بوده را برای ردیابی تداخل ذرات مورد نظر با یخ‌های قطبی به راه انداخته‌اند.

کشف یک جهان موازی توسط ناسا که همه چیز در آن برعکس است!بالن آنیتا

معمولا انتظار می‌رود که نوترینو‌های به وجود آمده توسط پدیده‌های کیهانی گوناگون در گوشه گوشه فضا، پس از عبور از فواصل بسیار طولانی به زمین برسند و با یخ‌های قطبی برخورد کنند. با این حال در مواردی بسیار نادر آنتن‌های آنیتا حرکت نوترینو‌هایی را در جهت مخالف ردیابی کرده‌اند؛ این ذرات از گوشته زمین عبور کرده و به جای حرکت از آسمان به زمین، از سطح زمین به بالا می‌رفتند. این پدیده در نوع خود فوق‌العاده عجیب و شگفت‌انگیز است، چرا که احتمال عبور ذرات زیر اتمی مورد نظر از کل گوشته سیاره بدون برخورد با اتم‌های موجود بسیار پایین تخمین زده می‌شود.

توجیه اکتشافات عجیب نوترینو‌ها

از زمان ردیابی این نوترینو‌های غیرمعمول، دانشمندان به دنبال ارائه توضیحی برای پدیده مورد نظر بوده‌اند و حتی گفته شده که شاید داده‌های عجیب به دست آمده از ردیابی‌ها به واسطه خطا‌های ماشینی و مشکلات فنی تجهیزات آنیتا باشد. با این حال احتمال در جریان بودن اتفاقی عجیب و غریب و کشف پدیده‌ای که با دانش کنونی ما قابل توجیه نیست هم از همان ابتدا مطرح شده بود.

پیتر گورام (Peter Gorham)، مدیر ارشد پروژه آنیتا می‌گوید که مدل‌های استاندارد فیزیک تاکنون در توجیه چنین اتفاقاتی چندان کاربردی نداشته‌اند و به همین دلیل می‌توان گفت که دانشمندان مجبورند به سراغ توضیحاتی غیرمعمول‌تر و بخش‌های ناشناخته‌ای از علم فیزیک بروند. با این حال هنوز نمی‌توان بحث کشف جهان موازی و حرکت معکوس زمان در چنین دنیایی را به این راحتی‌ها مطرح کرد.

کشف یک جهان موازی توسط ناسا که همه چیز در آن برعکس است!

اما نکته‌ای که باعث انتشار مقالات عجیب و غریب در رابطه با تحقیقات دانشمندان آنیتا شده بود، مجانی نبودن مقاله اصلی اعلام نتایج مورد نظر و دسترسی عموم مردم به گزارشی بود که برخی خبرنگاران بر اساس مقاله پولی منتشر شده تهیه کرده بودند؛ بنابراین خبرگزاری‌های دیگر هم بدون بررسی منبع اصلی تحقیقات و بدون پرداخت مبلغ مورد نیاز برای دسترسی به مقاله اصلی، تنها گزارش خبرنگاران مورد نظر را منعکس کرده بودند و به همین دلیل بحث پیدا شدن یک جهان موازی با ویژگی‌های معکوس بر سر زبان‌ها افتاد.

همان‌طور که گورام گفته، او و همکارانش هیچ نظریه‌ای در مورد جهان‌های موازی و شواهدی مرتبط با نوترینو‌های قطب جنوب مطرح نکرده‌اند و بسیاری از خبرگزاری‌ها بدون هیچ تحقیقی چنین نظریاتی را به این دانشمندان نسبت داده‌اند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که اعتماد کردن به رسانه‌هایی که اخبار علمی گوناگون را بدون هیچ تحقیقی منعکس می‌کنند، از قبل هم سخت‌تر شده و به اعتقاد گورام، خبرنگاران باید قبل از نوشتن مطالب مختلف از صحت آن‌ها مطمئن شوند.

ماجرای شهر شناور چینی و ارتباط آن با جهان موازی

حسین مرادی: ماجرای شهر شناور چینی با انتشار ویدیویی از آسمان شهر فوشان چین به سر زبان‌ها افتاده است که بسیاری آن را تونلی به جهان موازی یا شهر ارواح می‌دانند، اما آیا این ماجرا واقعی است؟

انسان همواره در مقابل پدیده‌هایی که علم برای آن‌ها توضیح خاصی ندارد و همچنین ذهن نیز قادر به درک آن نیست، با ترس و اضطراب فراوان مواجه می‌شود. از سوی دیگر برخی با دیدن پدیده‌های عجیب و اسرارآمیز قصه‌پردازی می‌کنند و این قصه‌پردازی‌ها با انتشار ویدیویی از آسمان شهر فوشان چین به اوج خود رسیده است؛ به گونه‌ای که حتی برخی آن را شهر ارواح و برخی نیز آن را تونلی به جهان موازی می‌دانند. در این مقاله قصد داریم این ماجرا را مورد بررسی قرار دهیم.

داستان شهر شناور چینی

ماجرای شهر شناور چینی با انتشار چند ویدیو از آسمان شهر فوشان چین شروع شد که در آن شاهد یک شی بزرگ در آسمان هستیم که با گذشت زمان تصویر واضحی از آسمان‌خراشی بزرگ در میان شهری معلق بین زمین و آسمان پدیدار می‌شود. این ویدیو‌ها که نخستین بار در سال ۲۰۱۶ توسط مردم شهر فوشان چین در فضای مجازی منتشر شد، حواشی زیادی در سراسر جهان به همراه داشت.

برخی احتمال می‌دادند این ویدیو‌ها با هدف سرگرم کردن مردم ویرایش شده و غیر واقعی است، اما با توجه به اینکه هزاران نفر از این صفحه فیلم و عکس گرفته بودند، باعث شد تا این پدیده توسط محققان نیز مورد بررسی بگیرد و حتی ناسا نیز تحقیقاتی را در خصوص این ماجرا به انجام رساند که نتیجه‌ای را به همراه نداشت. گفتنی است در سال ۲۰۱۷ نیز ویدیویی همانند این ویدیو در آسمان شهر یویانگ چین نیز به ثبت رسید.

احتمال وجود قلمرو بیگانگان در سیاره زمین

محققی به نام سرج موناست به عنوان یکی از کارنان ناسا در سال ۱۹۸۳ میلادی برای نخستین بار وجود پدیده شهر شناور را مطرح کرد که بسیاری از مردم بر این باورند بودن این موضوع یک حقه بوده است، اما سرج موناست مدت کوتاهی پس از انتشار این فرضیه به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داد و نتوانست ادعای خود را به اثبات برساند. همچنین در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ میلادی نیز سایر ساکنان زمین در شهر‌های مختلف از مشاهده شهری شناور در آسمان گزارش دادند. از زمانی که نخستین شهر شناور دیده شده، داستان‌های زیادی در خصوص قلمرو بیگانگان، شهر اشباح و تونلی به دنیای مجازی منتشر شد که ترس و اضطراب بسیاری را به همراه داشت، در مورد ماجرای شهر فوشان چین نیز شاهدان زیادی وجود داشتند، اما هیچ یک از آن‌ها مصاحبه با رسانه‌ها را نپذیرفتند.

قوت گرفتن شایعات

هرچند آن دسته از افرادی که شاهد شهر شناوری چینی بودند، حاضر به مصاحبه با رسانه‌ها و محققان نشدند، اما این افراد دیدگاه‌های شخصی خود را پس از مشاهده این پدیده عجیب در فضای مجازی منتشر کردند. برخی از این افراد معتقدند این شهر شناور انعکاسی از نور‌های یکی از پروژه‌های مخفی ناسا است و به همین دلیل ناسا داوطلب شد تا این ماجرا را مورد بررسی قرار دهد. گروهی دیگر مدعی هستند این پدیده آزمایش فناوری هولوگرافیک در ابعاد بسیار بزرگ است که دولت چین با اجرای این طرح به دنبال ارزیابی واکنش مردم بود.

یک ادعای غیرقابل باور دیگر این است که برخی بر این باورند که از داخل آن شهر شناور توانستند صدای خودرو‌ها و هیاهوی شهر را به صورت واضح بشوند. چنین فرضیه‌هایی باعث شده است که نتوان به سادگی پدیده شهر شناور را نادیده گرفت. همچنین در ویدیو‌هایی که منتشر شده است بسیاری از مردم در حال مشاهده این پدیده هستند و به همین دلیل با وجود این تعداد جمعیت نمی‌توان گفت چنین فیلمی ساختگی بوده است.

محققان چه دیدگاهی دارند؟

محققان طی سال‌های گذشته روی این پدیده تحقیقات و مطالعات زیادی را انجام دادند و در همین راستا برخی از محققان بر این باورند این ویدیو‌ها به شهر شناور و دنیای موازی مرتبط نبوده و در واقع یک پدیده سرابی است که بسیاری از افراد آن را تماشا کردند. کارشناسان هواشناسی نیز این پدیده را به یک نوع توهم نوری مرتبط دانستند که با گرم شدن جو بالای زمین توسط خورشید، دریا و انعکاسی از درجه حرارت باعث بازتاب تصاویر برخی از اجسام روی زمین در آسمان می‌شود.

کنت بومن، دانشمندی در حوزه اتمسفر از دانشگاه تگزاس در خصوص این پدیده عنوان کرد یک نوع تغییر دما از زمین به هوای داغ باعث می‌شود که شکست نور ایجاد شود، در چنین حالتی بیننده در این شکست نور فریب می‌خورد و در نتیجه او اشیا را در مکانی می‌بینید که به آنجا تعلق ندارند. از این رو برخی از ساکنان این سیاره در شهر‌های مختلف آسمانخراش‌هایی را در آسمان به شکل معلق و شناور مشاهده کردند.

منبع: گجت‌نیوز، sciencealert ،qz