شناسهٔ خبر: 41122288 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

بازی No Man’s Sky و ۱۴ نکته برای تازه واردها

thegamer

صاحب‌خبر -

بازی No Man’s Sky – نو منز اسکای سخت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. اگر قصد آغاز بازی را دارید، این نکات می‌توانند به موفقیت شما کمک کنند.

بازی No Man’s Sky آغاز درخشانی نداشت و حتی از آن به عنوان یکی از ناامید کننده ‌ترین بازی‌های چند سال اخیر نام برده می‌شد اما سازندگان به آپدیت آن ادامه دادند و توانستند اثر را به سطح راضی کننده‌ای برسانند.

بازی نو منز اسکای یک اثر ماجراجویی سبک بقا است که در آن می‌توانید به سیارات مختلف سفر کرده، به مبارزه با موجودات فضایی مختلف بپردازید و حتی تجارت کنید. شما در یک دنیای بسیار وسیع قرار می‌گیرید که در آن بیش از ۱۸ تریلیون سیاره وجود دارد و آزاد هستید به هر جا که دوست دارید، بروید. هر کدام از این سیاره‌ها دارای اکوسیستم خاص خود هستند و گونه‌های مختلفی از موجودات فضایی در آنجا زندگی می‌کنند. شما می‌توانید از این سیارات، منابع مختلف استخراج کرده و آن‌ها را بفروشید.

راهنمای بازی No Man’s Sky برای تازه واردها

بازی از نظر گیم پلی راضی کننده است اما در صورتی که آن را به خوبی فرا بگیرید. شاید در بعضی از بخش‌های اولیه دچار سرگیجه شوید اما با پیشرفت در بازی، به یک فضانورد حرفه‌ای تبدیل می‌شوید. نکاتی که در ادامه ارائه می‌دهیم، می‌توانند به شما در این مسیر کمک ویژه‌ای کنند.

– بخش آموزشی (Tutorial) را به تنهایی انجام دهید

بازی No Man's Sky بازی No Man's Sky

بخش آموزشی طولانی است اما به این دلیل که شما را به خوبی با همه چیز آشنا کند و پس از آن در دنیای بی‌نهایت بازی رها خواهید شد. توصیه می‌کنیم که این بخش را به صورت انفرادی انجام دهید زیرا اگر بخواهید آن را در کنار دوستتان بروید، نه تنها همه منابع را برای بقا هدر می‌دهید بلکه بدتر از آن، نمی‌توانید ماموریت‌های این بخش را به درستی تکمیل کنید. در این بخش، با مشکلات دیگری هم رو به رو می‌شوید، برای مثال پایگاه شما نباید در نزدیکی پایگاه دوستتان قرار داشته باشد و در صورت عدم حضور دوستتان، اجازه ایجاد تغییر در پایگاه او را نخواهید داشت.

– از سیاره بخش آموزشی خارج شوید

بازی No Man's Sky بازی No Man's Sky

بخش آموزشی بازی شاید شما را خسته کند و به شکلی طراحی شده تا نکات اساسی مختلف را فرا بگیرید اما پس از اینکه سفینه شما اجازه پرواز پیدا کرد، توصیه می‌کنیم که از سیاره خارج شوید و سفر بزرگ خود را آغاز کنید (مگر اینکه دلیل خاصی وجود داشته باشد که ترجیح می‌دهید در سیاره مذکور آن را آموزش ببینید).

هیچ اجباری وجود ندارد که در سیاره آموزشی بیش از حد وقت بگذرانید و هزاران سیاره زیباتر وجود دارند که می‌توانند لذت بیشتری به شما دهند. با خروج از این سیاره، بخش آموزشی به پایان نخواهد رسید بلکه می‌توانید آن را در سیارات دیگر ادامه دهید.

– اهمیت ژل پشتیبان زندگی (Life Support Gel)

بازی No Man's Sky بازی No Man's Sky

زمانی که در سفینه یا پایگاه حضور ندارید، همیشه نگران دستگاه پشتیبان زندگی و اکسیژن هستید، زیرا به تدریج در حال خالی شدن است و در صورت اتمام می‌تواند به مرگ شما منجر شود. اگر بدوید، اکسیژن بیشتری هم مصرف می‌کنید و اوضاع حساس‌تر می‌شود. در سوی دیگر، اکسیژن به راحتی پیدا نمی‌شود و باید در جستجوی سدیم (Sodium) هم باشید زیرا تنها چیزی است که از شما در مقابل محیط خطرناک اطرافتان محافظت می‌کند.

اما چیزی که بازی No Man’s Sky به شما نمی‌گوید این است که دی هیدروژن (Dihydrogen) می‌تواند نجاتتان دهد. این کریستال‌های آبی که بر روی زمین افتاده‌اند را می‌توانید بردارید و به ژل تبدیل کنید. سپس آن ژل را با کربن تلفیق نمایید (کربن را از همه موجودات زنده می‌توانید بدست بیاورید) تا به ژل پشتیبان زندگی دست پیدا کنید. با این کار، زمانی که با کمبود اکسیژن رو به رو می‌شوید، آیتمی در دست دارید که به زنده ماندن شما کمک می‌کند. همیشه چند ژل مختلف در فهرست آیتم‌ها داشته باشید تا نگرانی شما در این زمینه به طور کلی رفع شود.

– پایگاه شما دائمی است

بازی No Man's Sky بازی No Man's Sky

یکی از اولین راه‌های شما برای اینکه در مقابل عناصر و اتفاقات مختلف محافظت شوید، ساخت پایگاه است. مطابق معمول آثار سبک بقا، شما باید منابع مختلفی را جمع آوری کرده و به ساخت و ساز بپردازید، چیزی شبیه به ماینکرفت (Minecraft). شما در ابتدا باید یک منطقه از زمین را به تسخیر خود در آورده و سپس ساخت پناهگاه را آغاز کنید. برای این کار، به مقدار زیادی چوب نیازمند هستید اما ساخت پناهگاه به همه دردسرهایش می‌ارزد زیرا می‌توانید از خطرات محیطی در امان باشید. چوب از کربن ساخته شده، بنابر این پیدا کردن آن راحت است.

پایگاه شما دائمی است و نمی‌توانید مکان آن را تغییر دهید، بنابر این آن را در منطقه‌ای بسازید که شما را راضی می‌کند و نیازی به تغییر آن ندارید. شما البته می‌توانید در همان سیاره یک پناهگاه دیگر بسازید اما باید فاصله بسیار زیادی از پایگاه قبلی داشته باشد.

– جمع آوری منابع

بازی No Man's Sky بازی No Man's Sky

شما برای ساخت و ساز و افزایش کیفیت تجهیزات، به بلوک‌های مواد معدنی و غیره نیازمند هستند. بواسطه این منابع، می‌توانید سیستم‌های پشتیبان زندگی خود را نیز تعمیر کنید یا حتی به ارتقای سفینه بپردازید. جمع آوری منابع کار سختی نیست اما شاید کمی زمان شما را بگیرد.

شما بازی No Man’s Sky را با یک اسلحه لیزری مخصوص معدن کاری آغاز می‌کنید که بوسیله آن می‌توانید به همه چیز شلیک کرده و منابع مختلف بدست بیاورید. هر کدام از منابع، کارایی خاص خود را دارند و باید به تدریج با کارکردهای هر کدام از آن‌ها آشنا شوید.

هنگامی که دستگاه مولتی تول (Multitool) را به سوی اشیا نشانه می‌گیرید، نشان می‌دهد که از شلیک به آن‌ها، چه منابعی به دست خواهید آورد. کربن معمولا از گیاهان بدست می‌آید و هیدروکسید آهن را با نابودسازی صخره‌ها بدست می‌آورید. هر دو عنصر مذکور می‌توانند قدرت کافی برای کار کردن تجهیزات شما را فراهم کنند.

اسلحه لیزری مخصوص معدن کاری هم باید شارژ شود و اگر این کار را انجام ندهید، نمی‌توانید با آن به چیزی شلیک کنید. اما اگر احیانا این اتفاق رخ داد و شارژ اسلحه به صفر رسید، نگران نباشید. شما می‌توانید با اسلحه به گیاهان ضربه زده و کربن بدست بیاورید و سپس با آن اسلحه را شارژ کنید. ضربه زدن چندان کارآمد نیست اما در مواقع ضروری می‌تواند کار شما را راه انداخته و نجاتتان دهد.

– همه چیز را اسکن کنید

بازی No Man's Sky بازی No Man's Sky

هنگامی که در روی سیارات قدم می‌زنید، از اسکنر خود استفاده کرده و همه چیز را مورد بررسی قرار دهید. اگر با یک علامت تعجب رو به رو شوید، احتمالا به این معناست یک آیتم کمیاب پیدا کرده‌اید. البته احتمالا هنگامی که به سراغ آن‌ها می‌روید، نگهبانان (Sentinels) به تعقیب شما خواهند پرداخت، پس آماده باشید.

اسکنر همیشه به شما می‌گوید که منابع مهم در کجای سیاره قرار دارند و به وسیله آن می‌توانید به راحتی پایگاه و سفینه خود را پیدا کنید. شما توانایی اسکن همه چیز را دارید و شاید این مسئله در نگاه اول، بی‌معنی به نظر برسد اما توصیه می‌کنیم این کار را انجام دهید. کشف‌هایی که می‌کنید، در طولانی مدت جوایز مناسبی برای شما خواهد داشت و به مقدار مناسبی از پول رایج بازی یعنی نانیت (Nanite) می‌رسید. به واسطه نانیت می‌توانید آیتم‌های خوبی خریداری کنید.

– مدیریت فهرست آیتم‌ها

بازی No Man's Sky بازی No Man's Sky

همانند بازی‌های مشابه، خیلی زود متوجه می‌شوید که نه تنها منابع شما رو به اتمام است بلکه جای کافی برای ذخیره آن‌ها را ندارید. فهرست آیتم‌های شما خصوصا در اوایل بازی، فضای زیادی ندارد و با محدودیت زیادی مواجه هستید.

شما با مدیریت هوشمندانه می‌توانید این مشکل را تا حد زیادی حل کنید. برای مثال می‌توانید بخشی از منابع را در سفینه خود ذخیره کنید. پس منابع غیرضروری را در سفینه نگهداری کنید و فقط آیتم‌های مهم را در فهرست آیتم‌های خود قرار دهید.

هنگامی که پول کافی بدست آوردید، در اولین فرصت، انبار منابع سفینه و فهرست آیتم‌های خود را ارتقا دهید و فضای بیشتری در اختیار بگیرید.

– از نگهبانان (Sentinels) دوری کنید

بازی No Man's Sky بازی No Man's Sky

نگهبانان، ربات‌های پرنده خشمگینی هستند که اگر به تخریب یک سیاره بپردازید، وارد عمل می‌شوند و همانند یک ترمیناتور بی‌رحم تصمیم به نابودی شما می‌گیرند. البته تا زمانی که در مسیر دید آن‌ها نباشید، مشکلی نخواهید داشت. اما اگر معدن کاری زیادی انجام دهید، آن‌ها به سراغ شما می‌آیند. تنها کاری که پس از آن می‌توانید انجام دهید این است که در سفینه یا پایگاه خود پنهان شوید و منتظر بمانید تا تحقیق و بررسی آن‌ها تمام شود. این ربات‌ها گاهی از ناکجاآباد پیدایشان می‌شود و ممکن است شما را غافل گیر کنند، بنابر این در هنگام جمع آوری منابع، هوشیار باشید و به اطراف هم نگاه بیندازید.

بله، شما می‌توانید با نگهبانان مبارزه کنید اما انجام این کار فایده‌ای ندارد زیرا کافی است یک سِنتینل را نابود کنید تا آن‌ها نیروهای بیشتری را برای نابودی شما بفرستند و وضعیت خراب‌تر شود.

اگر یکی از این نگهبانان را ببینید که در اطراف شما پرواز می‌کند بدین معناست که آن‌ها به عملکرد شما مشکوک شده‌اند. در این مواقع، می‌توانید به جای شلیک کردن، هیچ حرکت عجیبی نکنید و آن‌ها احتمالا شما را تنها می‌گذارند. اما اگر اوضاع خطرناک شد و زنگ خطر به صدا در آمد، بهترین کار فرار و پنهان شدن است. گم کردن یک نگهبان که در تعقیب شما است چندان سخت نیست، کافی است شلیک نکرده و به دویدن ادامه دهید.

– چگونه پول بدست بیاوریم؟

بازی No Man's Sky بازی No Man's Sky

در گذشته، بهترین راه درآمدزایی این بود که آیتم‌های خود را در یک ایستگاه فضایی به فروش برسانید اما این گزینه در حال حاضر چندان کارآمد نیست و همانند قبل نمی‌توانید از این راه به سود بالایی دست پیدا کنید. به همین دلیل باید تمرکز خود را بر روی یافتن منابع کمیاب از سیاره‌ها بگذارید. شما این آیتم‌ها را می‌توانید از ترمینال‌های مخصوص تجارت به فروش برسانید و دیگر لزومی ندارد که حتما به یک ایستگاه فضایی بروید. اگر پایگاه اصلی شما دارای یک ترمینال کشاورزی است، می‌توانید از طریق کشت محصولات زراعی و فروش آن‌ها به پول مناسبی دست پیدا کنید.

اگر سفینه فضایی مناسبی دارید، می‌توانید به شکار و دستگیری افراد تحت تعقیب (Bounty Hunting) هم بپردازید. در اطراف ایستگاه‌های فضایی پرسه بزنید و به شما اطلاع داده می‌شود که چه سفینه‌های تحت تعقیبی در اطراف شما وجود دارند و با نابودی آن‌ها، جایزه خوبی بدست می‌آورید. اگر می‌خواهید وارد این شغل شوید، باید منابع کافی برای مبارزه و دفاع از خود را داشته باشید. دزدان فضایی را نابود کنید و پول جایزه برای شما خواهد شد.

– چگونه زبان موجودات فضایی را بفهمیم؟

بازی No Man's Sky بازی No Man's Sky

شما می‌توانید تعاملات خود با نژادهای مختلف موجودات فضایی را بهتر کنید، در صورتی که زبان آن‌ها را بفهمید. این کار را می‌توانید با بررسی سنگ‌های دانش (Knowledge Stones) انجام دهید. هر چه قدر در این زمینه، وضعیت بهتری داشته باشید، روابط بهتری با موجودات فضایی خواهید داشت و می‌توانید از آن‌ها درخواست کمک کنید و یا حتی از آن‌ها بخواهید تا کلمات بیشتری به شما آموزش دهند. اگر یک قطعه عتیقه خاص یافته‌اید که به یک نژاد فضایی مرتبط است، قبل از اینکه با آن‌ها صحبت کنید، آن قطعه را در لباس مخصوص خود در معرض نمایش قرار دهید. این باعث می‌شود تا آن‌ها نه تنها از شما خوششان بیاید، بلکه حاضر شوند در ازای باز پس گیری آن قطعه، هدایای خوبی به شما عرضه کنند.

– نیروی خورشیدی

بازی No Man's Sky بازی No Man's Sky

شما در اوایل بازی، تنها به یک راکتور محدود هستید که با کربن کار می‌کند. با اینکه پیدا کردن کربن چندان سخت نیست اما باید برای آن زمان زیادی صرف کنید. اکثر تجهیزات شما به کربن نیاز دارند و این باعث می‌شود تا معمولا با کمبود آن مواجه شوید. معمولا تجهیزات بیشتری به پایگاه شما اضافه می‌شوند که به قدرت زیادی نیازمند هستند، خصوصا زمانی که دستگاه تله پورت (Teleporter) را در پایگاه نصب می‌کنید.

بهترین راه برای بدست آوردن قدرت لازم، استفاده از انرژی خورشیدی است. برای راه اندازی پنل‌های خورشیدی به طلا نیاز دارید که معمولا می‌توان آن‌ها را از سیارات جدید به دست آورد (گاهی هم از طریق معدن کاری). تلفیق پنل‌های خورشیدی و باتری‌ها باعث می‌شود تا انرژی مورد نیاز پایگاه فراهم شود. این نیرو به صورت بیست و چهار ساعته فعال است و بسیاری از مشکلات شما را برطرف می‌کند.

– به سوخت سفینه خود توجه داشته باشید

بازی No Man's Sky بازی No Man's Sky

اگر احیانا با نگهبانان وارد مبارزه شوید یا بیش از حد از پایگاه خود دور باشید، می‌توانید درخواست کنید تا سفینه به محل حضور شما بیاید. اما برای این کار سفینه باید سوخت کافی داشته باشد. پس قبل از اینکه وارد یک پیاده روی طولانی شوید، سوخت سفینه را کامل کنید. از آنجایی که همیشه در حال گشت و گذار هستید، کشتی فضایی شما نقشی اساسی دارد و باید برای صرفه جویی در وقت، آن را همیشه آماده حرکت داشته باشید.

– اهمیت ایستگاه‌های فضایی

بازی No Man's Sky بازی No Man's Sky

ایستگاه‌های فضایی هم نقش مهمی در بازی No Man’s Sky دارند و در آن‌جا می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید، از ارتقا و خرید تجهیزات تا شخصی سازی سفینه و تجارت. شما در آنجا حتی می‌توانید یک سفینه فضایی کاملا جدید خریداری کنید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ایستگاه‌ها، پشتیبانی آن‌ها از دستگاه تله پورت است که اجازه می‌دهد سریعا به پایگاه خود بازگردید. این مسئله کمک می‌کند تا در زمان شما و مصرف سوخت سفینه صرفه جویی شود.

ناگفته نماند هنگامی که از تله پورت استفاده می‌کنید، سفینه شما هم به منطقه جدید منتقل می‌شود و در هنگام انجام این کار، سوختی مصرف نمی‌کند. اگر پس از تله پورت شدن به ایستگاه فضایی، تصمیم به بازگشت نداشتید و تصمیم گرفتید به گشت و گذار در فضای اطراف بپردازید، سفینه شما آنجا پارک است!

– آیا می‌توان با سیارات برخورد کرد؟

بازی No Man's Sky بازی No Man's Sky

شما در فضا با سرعتی غیرقابل تصور پرواز می‌کنید و در این لحظات، قابلیت ترمز هم وجود ندارد اما نگران نباشید زیرا با چیزی تصادف نخواهید کرد. اگر در نزدیکی برخورد با یک ایستگاه یا سیاره باشید، سفینه به صورت اتوماتیک کنار کشیده و با آن برخورد نمی‌کند. این ویژگی البته نه تنها از هیجان بازی کم نکرده بلکه حسی سینمایی و شبیه به آثار جنگ ستارگان به شما ارائه می‌دهد.

آیا بازی No Man’s Sky را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در این رابطه در میان بگذارید.

نظر شما