شناسهٔ خبر: 41121856 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

ابوالفتح: جمع بندی نشست شورای امنیت حکایت از انزوای آمریکا دارد / آمریکا به دنبال محکومیت ایران در آرامکو است

یک کارشناس مسائل آمریکاگفت: اگر بپذیریم شورای امنیت نماینده جامعه جهانی یا مجمعی است که از جریان‌های سیاسی حاکم بر نظام بین‌الملل تشکیل شده است، جلسه دوشنبه شب رویه‌ای در تنها گذاشتن آمریکا درباره تصمیمات سلطه گرایانه و تایید برجام داشت.

صاحب‌خبر -

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، درباره نشست اخیر شورای امنیت با محوریت موضوع ایران که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: خروجی این نشست که تمام ۱۵ کشور عضو شورای امنیت در آن صحبت کردند قابل تحلیل و بررسی است. در این نشست آمریکا در سطح وزیر خارجه شرکت کرد و پس از پایان سخنان ۱۵ عضو شورای امنیت ظریف به نمایندگی از ایران در این نشست حاضر شد و گفتگو کرد.

وی با تاکید بر اینکه خروجی این نشست به شکل خلاصه انزوای ایالات متحده و تایید توافق نامه برجام بود، گفت: از این جهت به نظر می‌رسد خروجی این نشست انزوای آمریکایی‌ها بود که هدف ایالات متحده تثبیت نامطلوب بودن توافق نامه برجام بود.

ابوالفتح ادامه داد: آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که ایران را به عنوان یک خطر فوری معرفی کنند و جامعه جهانی نیازمند آن است که به سرعت اقداماتی را علیه این خطر انجام دهد و در گام اول تمدید تحریم‌های تسلیحاتی محقق شود و در صورت به نتیجه نرسیدن این موضوع، بحث استفاده از مکانیزم ماشه و برگرداندن تمام تحریم‌های شورای امنیت در رأس امور نشست اخیر قرار گیرد که البته هیچ کدام از این موارد عملیاتی نشد و تمام اعضای شورای امنیت به غیر از آمریکا متفق القول برجام را پیمانی درست و ضروری دانستند.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره واکنش کشور‌های اروپایی در نشست شب گذشته گفت: در این نشست حتی کشوری مثل بریتانیا که همواره مواضع نزدیکی با آمریکا دارد اقدامات آمریکا را در مورد خروج از برجام نقد کرد.

وی درباره موضع چین و روسیه نیز گفت: در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم از قبل قویا مخالفت خود را اعلام کرده بودند و پیش بینی شود که پیش نویس قطعنامه آمریکا علیه ایران دست کم  با وتوی چین و روسیه مواجه خواهد شد. در مورد مکانیزم ماشه نیز روسیه و چین اعلام کردند که آمریکایی‌ها حق استفاده از آن را ندارند و اروپا نیز با این مکانیزم همراه نشد و اعلام کرد هر اقدامی که برجام را زیر سوال ببرد با آن مخالف خواهیم بود. براساس این روند جمع بندی نشست شورای امنیت حکایت از انزوای آمریکا دارد.

ابوالفتح ادامه داد: آمریکایی‌ها از مدت‌ها قبل برنامه ریزی کرده بودند که در این نشست جمهوری اسلامی به خاطر گزارش دبیرخانه سازمان ملل متحد درباره دست داشتن ایران در حمله موشکی به آرامکو و اتهاماتی که متوجه ایران بود نشست حول این محور پیش رود، اما برخلاف پیش بینی آمریکایی‌ها بخش عمده صحبت‌های همه کشور‌ها معطوف به برجام و حفظ توافق هسته‌ای بود حتی کشور‌هایی مثل آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز بخش عمده سخنان خود در خصوص ایران را متمرکز بر برجام قرار دادند و این طراحی آمریکا مبنی بر متهم جلوه دادن ایران در خصوص دست داشتن در حمله به آرامکو و به تبع آن تمدید تحریم‌های تسلیحاتی در اکتبر ۲۰۲۰ با شکست مواجه شد.

این کارشناس مسائل آمریکا در پایان خاطرنشان کرد: اگر بپذیریم شورای امنیت نماینده جامعه جهانی یا مجمعی است که از جریان‌های سیاسی حاکم بر نظام بین الملل تشکیل شده است، جلسه دوشنبه شب رویه‌ای در تنها گذاشتن آمریکا در خصوص تصمیمات سلطه گرایانه و تایید برجام داشت.
 

نظر شما