شناسهٔ خبر: 41121368 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

به همت بسیج اساتید استان یزد برگزار شد:

کارگروه آموزش، تحقیقات و فناوری بسیج اساتید استان یزد

جلسه کارگروه آموزش، تحقیقات و فناوری در سالن مرحوم دهقانی دانشکده معدن دانشگاه یزد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج،  دکتر یاراحمدی معاون علمی پژوهشی بسیج اساتید استان در این جلسه ضمن معرفی مرکز ماهر و کارگروه آموزش تحقیقات و فناوری این مجموعه و زیرساخت مجمع مدرس که ظرفیت تعاملی خوبی با نمایندگان استان ایجاد کرده دو طرح ارائه شده به این مجموعه را با عناوین ضرورت عضویت اعضاء هیئت علمی در  کارگروه های مدیریتی و تصمیم گیری استان و طرح شکل گیری کمیسیون عناصر راهبردی تبیین نمود. 
سپس دکتر حکیمی توضیحاتی در رابطه با فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های راهبردی شهید الله دادی ارائه کرد و دو بازوی اصلی مرکز شهید الله دادی که عبارتند از حلقه های علمی و کارگروه های تخصصی را معرفی نمود و به رویدادهای مهم سال جاری که کنگره ملی شهدای استان و مراسم دهمین سالگرد تاسیس مرکز شهید الله دادی اشاره کرد.
در ادامه مهندس باقی مدیر مرکز رشد بیوتکنولوژی پارک علم و فناوری به توصیف  ساختار پارک علم و فناوری پرداخت.

وی اشاره کرد: پارک مشابه یک ساختار تکمیل کننده گروه های بیزینسی عمل می کند و این مجموعه چیز جدیدی نیست و در قدیم نیز ساختار بازارها مشابه همین بوده است.
همچنین افزود: در قدیم صنایع یک مجموعه تحقیقاتی بسته در کنار خود ایجاد می‌کرد. امروز رویکرد تحقیقات باز و فروش تکنولوژی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. لازم است با اصول فضای کار آشنا شوند. از جمله اینکه موضوعات کاربردی انتخاب شوند و با اصول مالکیت فکری آشنا شوند.سپس گزارشی از مرکز رشد بیوتکنولوژی ارائه داد و به موفقیت شرکت های تأسیس شده در مرکز به ویژه حوزه معدنی اشاره کرد.

مدیر مرکز رشد بیوتکنولوژی پارک علم و فناوری بیان کرد: در حوزه دارو دو مجموعه قوی در مرکز شکل گرفته است. در حوزه تجهیزات پزشکی نیاز بالایی وجود دارد. کمیته امداد و بنیاد برکت همکاری خوبی دارند.
وی در توضیح TRL گفت عددی است از یک تا نه که عدد های نزدیک یک موارد بنیادی را ایجاد می کند. تبدیل شدن به نمونه محصول قابل ارائه به مخاطب صنعت با افزایش عدد، افزایش می یابد. اگر محصول مقبول بازار افتاد بالاترین اعداد را می گیرد. بیست و یک نوع RL تا الان معرفی شده‌است.
 وی در پاسخ به این اشکال که ساختار کامل ایجاد نشده و خلأ هایی وجود دارد گفت حضور بخش خصوصی در این باعث بهبود شده و از طرفی تحریم تسریع کرده است.
مهندس باقی در پاسخ به این که اساتید چگونه وارد این حوزه شوند گفت: اعضا لازم نیست مستقیم وارد بازار شود ایده خوب و فروش آن بهترین نقش عضو هیئت علمی است. همچنین دانشجویان نیز به عنوان نیروهای وی می‌توانند در این حوزه ورود کنند.
دکتر صدرا ساختاری را که الهام گرفته از رویکرد سنتی ماست پیشنهاد داد و گفت: باید که زیرساختی آماده شود و مجموعه های تجاری بتوانند بدون مشکل نیرو گرفته و بدون پیچیدگی های قانونی دو سال نیرو را به کار گرفته و آموزش دهند. 
مهندس باقی دلیل تمرکز فعالیت ها پارک علم و فناوری را در شهرستان در یزد را عدم همت مسئولان سایر شهرستانها اعلام کرد.

در این جلسه، پیشنهاد شد تفاهمنامه ای بین بسیج و مرکز شهید الله دادی و پارک تدوین شود و به کمک این مجموعه مراکز پارک در شهرستان ها فعال‌تر شود.
در ادامه نکات دیگری در زمینه زیرساخت های علوم انسانی و کشاورزی و مشکلات مدیریتی حوزه پژوهش به ویژه علوم پایه و مشکلات تولید نمونه های اولیه آزمایشگاه مطرح گردید. 
مهندس باقی تاسیس شرکت دانش بنیان را یک راهکار برای تامین هزینه اولیه ایجاد شده ، عنوان کرد.
دکتر علوی راد در ادامه در گزارشی بیان کرد:  دو جلسه کارگروه اقتصاد در رابطه با تولید و اشتغال در صنایع کوچک مطرح شده است. در این راستا رفع نیازهای مجموعه صنایع کوچک و متوسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان موضوع اصلی مورد پیگیری است. یک موضوع هم فاز پنجره جمعیتی استان است که مشخصاً حوزه اقتصادی آن را می‌توانیم پیگیری کنیم یک بحث دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه امام حسین (ع) است که دوره های مدیریتی برای تربیت مدیران نظام مد نظر است و باید در این رابطه از اساتید برای تدریس استفاده شود.
دکتر المدرسی بیان کرد: کارگروه آمایش یک جلسه مجازی در هفته آینده خواهد داشت. هدف این است با مسئولین مرتبط با آمایش استان  تعامل ایجاد شود.
صمدی مدیر کارگروه آموزش تحقیقات و فناوری مهریز و مدیر پارک و علم و فناوری مهریز نیز فعالسازی مرکز رشد مهریز، شناسایی نخبگان، ارتباط با صنعت را  از جمله موارد در دست پیگیری کارگروه آموزش، تحقیقات و فناوری مهریز عنوان کرد.

انتهای پیام/

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان یزد

کارگروه آموزش، تحقیقات و فناوری بسیج اساتید استان یزد

نظر شما