شناسهٔ خبر: 41121254 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مشکلات هدایت تحصیلی حل می‌شود

مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: مشکلات پیش روی هدایت تحصیلی با تصویب پیش‌نویس نظام جامع راهنمایی و مشاوره حل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، مسعود شکوهی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین به‌عنوان نقشه راه آموزش‌وپرورش انتخاب شده اما تمهیدات و استلزامات آن را فراهم نکرده‌ایم، اظهار کرد: تقریباً بیش از دو سال است که اساتید برجسته دانشگاه و کارشناسان زبده را دعوت و پیش‌نویس نظام جامع راهنمایی و مشاوره را طراحی کرده‌ایم که بخش زیادی از مشکلات پیش روی هدایت تحصیلی با تصویب این سند می‌تواند حل شود. اکنون این طرح در کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی تصویب شده و منتظر جلسه صحن علنی هستیم.

شکوهی درباره اینکه چه زمانی شاهد خواهیم بود که بعد از دبستان یک سند و یا شناسنامه دانش آموزان داشته باشند که در آن استعدادهای وی قید شده باشد، گفت: وظیفه داریم در هنگام تهیه سند همه موارد را ببینیم. باید زمینه‌های شناسایی استعدادها را از دوره ابتدایی ببینیم و این‌ها در سند جامع راهنمایی و مشاوره پیش‌بینی شده است.

درصدد هستیم هدایت تحصیلی را در طول دوره اول متوسطه انجام دهیم

شکوهی بابیان اینکه شمار کسانی که بعد از اجرای هدایت تحصیلی تغییر رشته داده‌اند نسبت به گذشته کمتر شده است، افزود: تلاش می‌کنیم هدایت تحصیلی نقطه‌ای انجام نگیرد و فرایندی باشد و حداقل در متوسطه اول به‌طورجدی آن را ببینیم. نمرات دانش‌آموزان و عملکرد تحصیلی را بررسی می‌کنیم و نمرات هفتم، هشتم و نهم ملاک عمل قرار می‌گیرد.

مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: تکلیف قانونی که برنامه پنج‌ساله توسعه بر عهده ما گذاشته این است که ۴۸ درصد دانش‌آموزان به رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش و ۵۲ درصد به رشته‌های نظری بروند درصورتی‌که اکنون جمعیت دانش‌آموزان در دوره فنی ۳۱ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در راستای هدایت تحصیلی برای همه مدیران متوسطه اول و مشاوران دوره‌های آموزشی مختلف برگزار شده است، اظهار کرد: مشاوران را ملزم کردیم در طول سال تحصیلی حداقل دو جلسه گروهی برای اولیا ترتیب دهند و حداقل یک مشاوره ۴۵ دقیقه‌ای برای دانش‌آموز و ولی دانش‌آموز داشته باشند، همچنین مشاوران ملزم هستند با همه محدودیت‌های ساعتی خدمات ارائه دهند.

نظر شما