شناسهٔ خبر: 41120482 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

سعد حریری در پی بازگشت به قدرت

درحالی که روند لبنان به سمت تثبیت و آرامش حرکت می کند، سعدالدین حریری نخست وزیر سابق و رهبر جریان 14 مارس باردیگر به فکر بازگشت به قدرت افتاده است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| به رغم تحمیل سه دوره اعتراض و در ادامه تبدیل آن به اعتراضات گسترده به دلیل فساد موجود و ناکارآمدی در دولت قبل لبنان که توسط عوامل داخلی و خارجی در این کشور کلید خورد و منجر به استعفای سعدالدین حریری نخست وزیر سابق لبنان در پنجم آبانماه سال گذشته شد، "حسن دیاب" که فردی ملی گرا و بدون گرایش به جریان های سیاسی لبنانی بود از تاریخ دوم بهمن ماه سال گذشته سکان هدایت کابینه لبنان را با اعتماد میشل عون رییس جمهوری و سپس پارلمان این کشور به عهده گرفت؛ فردی که توانست دست های برخی از عوامل داخلی و خارجی در بحرانی کردن لبنان را نمایان کند و در اقدامی که اکثر ناظران منطقه آن را تحسین کردند، ارزش نرخ لیره لبنان را که در مقابل ارزهای خارجی کم ارزش شده بود، تا حد زیادی به سطح گذشته بازگرداند.

 

اقدامات ملی حسن دیاب در مبارزه با فساد و مشکلات اقتصادی که مورد تشویق بسیاری از مردم لبنان و جریان 8 مارس قرار گرفت، در عین حال به مذاق جریان غرب گرای 14 مارس و کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه و عربستان خوش نیامد و آنها در چند ماه اخیر سعی کردند به هر طریق چوب لای چرخ دولت فعلی لبنان بگذارند، چرا که آنها نگران بودند که موفقیت دولت حسن دیاب، موفقیت مردم لبنان و جریان 8 مارس و در راس آن حزب الله تلقی شود.

 

سعد الدین حریری پس از کناره گیری از پست نخست وزیری لبنان اعلام کرد، تا زمانی که میشل عون رییس جمهور لبنان باشد، او به هیچ وجه باردیگر به این جایگاه در لبنان باز نمی گردد، سخنانی که از قرار معلوم به مذاق حامیان آمریکایی، فرانسوی و سعودی حریری خوش نیامد و وی را برای به عهده گرفتن دوباره پست نخست وزیری این کشور تحت فشار گذاشتند.

 

"احمد الحریری" دبیرکل حزب المستقبل لبنان و برادر کوچکتر سعد الدین نیز شنبه گذشته (هفتم تیرماه) در راستای سخنان برادرش اعلام کرد که سعدالدین الحریری تصمیم ندارد در دوره ریاست‌جمهوری میشل عون به قدرت بازگردد و نخست‌وزیر شود.

 

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ال. بی. سی» لبنان با بیان اینکه باید به شکست در اداره سیاسی کشور اعتراف کرد، به کنایه‌ گفت: میشل عون رئیس‌جمهوری حاکم نیست، چه کسی امروز حکومت می‌کند او یا جبران باسیل؟.

 

الحریری مدعی شد که باسیل ‌می خواهد به هر قیمت که شده رئیس‌جمهوری (لبنان) شود و برای رسیدن به این هدف به هر چیزی متوسل می‌شود و البته این حق قانونی اوست که بخواهد رئیس ‌جمهوری شود.

 

الحریری که شرایط و مشکلات امروز لبنان حاصل اقدامات برادرش و همفکران آنها در پیروی از آمریکا، فرانسه و عربستان رغم خورده، درباره موضوع آزادی‌بیان نیز گفت: یکی از عواملی که باعث استعفای سعد از نخست‌وزیری شد، مخالفت او با سرکوب و نادیده‌ گرفتن آزادی‌ها (در لبنان) بود!.

 

اما هنوز یک هفته از سخنان احمد الحریری درباره عدم بازگشت برادرش به قدرت در زمان میشل عون نگذشته بود که نخست‌وزیر سابق لبنان در سخنانی گفت که شروطی برای نخست‌وزیر شدن دوباره دارد و شرط وی تشکیل دولت کوچک تکنوکرات و مستقل است.

 

به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، سعدالدین حریری، در یک گفت‌ وگوی مطبوعاتی اخبار منتشر شده درباره درخواست برخی طرف‌ها از وی برای تشکیل دولت جایگزین دولت کنونی این کشور را تکذیب کرد و گفت که شروطش برای تشکیل دولت را پیشتر اعلام کرده و این شروط تغییر نکرده است و وی خواهان تشکیل یک دولت کوچک تکنوکرات و مستقل است.

 

وی بدون اشاره به عوامل منجر به بحران اقتصادی لبنان که خود و کابینه اش در راس آن قرار دارند، مدعی شد، رمز نجات لبنان اصلاح، اصلاح و اصلاح است و اصلاح سیاسی باید با توقف سهم‌خواهی محقق شود!.

حریری در ادامه نسبت به "توطئه خواندن بحران اقتصادی لبنان توسط حسان دیاب، نخست‌وزیر کنونی این کشور و بی‌توجهی به اصلاحات و بحران در بخش برق، ارتباطات و سوخت" ابراز تعجب کرد.

 

وی ادامه داد: صندوق بین‌المللی پول برای کمک به لبنان اعلام آمادگی کرد، اما این کمک مستلزم انجام اصلاحات و تغییر رویه با توقف سهم خواهی در مناصب وزارتی است. اگر لبنان خواستار کمک دیگران است، ابتدا باید خودش به خودش کمک کند. دولت باید از طریق انجام اصلاحات به خودش کمک کند.

 

سعدالدین حریری  در ادامه بدون اشاره به امکانات و پتانسیل های موجود در لبنان و در سخنانی که همچنان نشان از وابستگی وی به بازیگران منطقه ای و بین المللی دارد، به طعنه گفت، یک مشکل اصلی در لبنان وجود دارد و آن درخواست دولت از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای پرداخت منابع مالی به بیروت است، این درخواست در حالی مطرح می‌شود که در داخل دولت لبنان افرادی وجود دارند که برای پرتاب یک موشک توسط انصارالله یمن به ریاض و یا مناطق دیگر عربستان خوشحال می‌شوند.

 

سعد حریری در بخش دیگری از سخنانش درباره اظهارات اخیر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان پیرامون دوری از غرب و چرخش به سمت شرق به‌ ویژه چین و ایران مدعی شد که هیچ یک از دولت‌های سابق مشکلی با شرق و یا غرب نداشته‌اند. رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان به چین و ژاپن سفر کرد و من هم به چین، روسیه، اروپا و آمریکا رفته‌ام، اما مشکل این است که برخی‌ها معتقدند این راه حل بحران‌های لبنان است؛ گویی که چین می‌آید و پولش را خرج لبنان می‌کند.

 

این اظهارات پر طعنه و پرخاشگرانه درحالی از سوی سعد حریری بیان شده که اوضاع معیشتی و اقتصادی مردم لبنان هم اکنون نیز به دلیل فساد انجام شده در کابینه او همچنان وخیم است و اعتراضات هم در این کشور تا حدودی ادامه دارد.

 

کاهش بی سابقه ارزش پول ملی به یک سوم، بیکاری، ضعف در خدمات رسانی در بخش های برق و دفع زباله، گرانی‌های افسار گسیخته، کمبود شدید دلار و بالا رفتن قیمت آن و کاهش میزان اعتبار بین المللی مالی لبنان باعث شده تا قشرهایی از مردم این کشور از 25 مهرماه بارها در خیابان های لبنان تظاهرات کرده و علیه گرانی و فساد اقتصادی و دولتی اعتراض کنند، اقدامی که سرمنشاء آن دولت وابسته حریری بوده است.

 

با روی کار آمدن حسن دیاب به عنوان نخست وزیر لبنان از دوم بهمن ماه سال گذشته و به ثمر نشستن برخی از اقدامات وی و کوتاه شدن دست برخی افراد فاسد که در ایجاد اخلال اقتصادی در امور لبنان نقش داشته اند و نیز عوامل داخلی در این کشور که گوش به فرمان آمریکا، فرانسه و عربستان هستند، شرایط را برای ادامه فعالیت سیاسی خود در آینده مناسب ندیده و از این رو دوباره چشم به بازگشت به قدرت در این کشور دارند، بطوری که صاحب نظران معتقدند دشمنان مردم لبنان به خوبی می دانند که در صورت پیروزی دولت ملی این کشور، جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی در منطقه بیشتر تقویت خواهد شد، موضوعی که برای صهیونیست ها و حامیان غربی – عربی آنها نگران کننده است.

 

منبع: ایرنا

نظر شما