شناسهٔ خبر: 41120006 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

درخواست تحریم اسرائیل از سوی شخصیت‌های سیاسی آمریکای لاتین

رؤسای سابق دولت‌ها و وزیران خارجه و شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و هنری در آمریکای لاتین از طریق سازمان ملل متحد از جامعه بین‌المللی خواستند در پی تصمیم غیر قانونی الحاق کرانه باختری علیه رژیم غاصب صهیونیستی تحریم‌هایی اعمال کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ به نقل از وب‌سایت خبری الهدف، این شخصیت‌های سابق دولتی و رسانه‌ای در پی پیشنهاد کمیته همبستگی با مردم فلسطین در پاراگوئه تشکیل کمیته ویژه‌ای برای فعاليت علیه سیاست آپارتاید و رفع مصونیت از رژیم صهیونیستی در نقض سازمان‌یافته قوانین بین‌المللی را خواستار شده و از حمایت استراتژیک و مستقیم «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا از سیاست‌های نژادپرستانه و استعماری رژیم صهیونیستی اعتراض کردند. این در حالی است که آنها تصمیم غیر قانونی و بی‌سابقه اشغالگران برای الحاق کرانه باختری و دره اردن را محکوم کردند.

آنها همچنین معامله قرن را اقدامی آشکار در راستای سوء استفاده رژیم صهیونیستی برای توسعه‌طلبی خود دانسته و تصریح کردند که هرگونه تصمیم برای الحاق سرزمین‌های فلسطینی مخالف اصول اساسی حقوق بین‌الملل از جمله حق تعیین سرنوشت فلسطینیان توسط خود و غیرقانونی بودن اشغال غیر قانونی اراضی فلسطینی است.

این گروه از معترضان طوماری به سازمان ملل متحد نوشته و بیان کردند: این درخواست در پاسخ به فراخوان فلسطینیان که ده‌ها سال تحت ستمگری و سیاست آپارتاید و استعمار رژیم صهیونیستی به سر می‌برند، صورت گرفته است.

آنها با اشاره به اینکه از فراخوان مردم فلسطین برای ممنوعیت تجارت و همکاری امنیتی و نظامی و همچنین به حالت تعلیق درآوردن توافق‌نامه‌های تجارت آزاد با رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند، تصریح كردند كه با امضای خود، در واقع از كشورها خواسته‌اند كه اقدامات مؤثری برای متوقف كردن برنامه الحاق و نقض حقوق سیاسی و انسانی فلسطینیان انجام دهند.

این افراد در ادامه بیان کردند: «جامعه بین‌الملل به اتفاق آرا با رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی مخالفت کرده و برای ساقط کردن آن کمک کردند، و اکنون ما از جهان می‌خواهیم که برای پایان دادن به سرکوبگری‌های چندین دهه صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین کمک کرده و موضع مشابه و یکسانی اتخاذ کنند. بنابراین ما خواستار این هستیم که دولت‌های ما یکپارچه عمل کنند تا سیستم سازمان ملل متحد بر قواعد ایدئولوژیک افراطی و بدخواهانه مصوب دولت صهیونیستی و کاخ سفید غلبه کند».

آنها همچنین خواستار این شدند كه دولت‌هایشان به تعهدات خود طبق قوانين بین‌الملل عمل كنند و برای اعمال تحریم‌های قانونی و مؤثر علیه رژیم صهیونیستی با محوریت محاصره نظامی به تصویب قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف جلوگیری از برنامه الحاق اقدام کنند.

این افراد در ادامه،‌ اقدامی متقابل برای متوقف کردن تجاوزات جدی صهیونیست‌ها به قوانین بین‌المللی و نظارت بر شرکت‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی مستقر در شهرک‌ها توسط سازمان ملل متحد را خواستار شدند.

فرناندو لوگو؛ رئیس جمهور اسبق پاراگوئه، رافائل کوره آ؛ رئیس جمهور پیشین اکوادور، دیلما روسف؛ رئیس جمهور پیشین برزیل، ارنستو سامپر؛ رئیس جمهور پیشین کلمبیا،  لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا؛ رئیس‌جمهوری پیشین برزیل، اوو مورالس؛ رئیس جمهور سابق بولیوی، خوزه موخیکا؛ رئیس جمهوری پیشین اروگوئه، سلسو آموریم؛ وزیر خارجه سابق برزیل، گیومه لانگ؛ وزیر خارجه سابق اکوادور، هوگو مارتینز؛ وزیر امور خارجه ال‌سالوادور، بئاتریز سانچز؛ نامزد سابق ریاست جمهوری در کلمبیا، میلتون هاتوم؛ نویسنده برزیلی، کارلوس لاتوف، کاریکاتوریست سیاسی در برزیل، چیکو پارکه؛ نوازنده برزیلی و دانیل مارتینز؛ نامزد سابق ریاست جمهوری اروگوئه از جمله از شخصیت‌های برجسته امضا کننده این طومار بودند.

يادآور می‌شود: طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمين‌های اشغالی از جمله مهم‌ترین محورهای کارزار انتخاباتی بنیامین نتانیاهو برای تصدی دوباره سمت نخست‌وزیری بوده است. او قول داده بود كه بیش از ۱۳۰ شهرک در کرانه باختری و دره رود اردن که اسرائیل از سال ۱۹۶۷ آن را اشغال کرده،‌ به اراضی اشغالی الحاق کند. شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار مهاجر اسرائیلی را در خود جای داده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما