شناسهٔ خبر: 41109355 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ورزش و جوانان | لینک خبر

پیام مدیر کل ورزش و جوانان استان کهگیلویه وبویراحمد به مناسبت روز قلم

علوی مدیر کل ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد در پیامی روز قلم را به نویسندگان، محققان، متفکران، اصحاب فکر و اندیشه تبریک گفت.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان و به نقل از روابط عمومی و پایگاه خبری و اطلاع رسانی اداره کل ورزش و جوانان استان کهگیلویه وبویراحمد ،علوی مدیر کل ورزش و جوانان استان کهگیلویه بویراحمد در پیامی روز قلم را به نویسندگان، محققان، متفکران، اصحاب فکر و اندیشه تبریک گفت.
متن پیام سید محمد تقی علوی ،مدیر کل ورزش و جوانان استان کهگیلویه وبویراحمد به شرح ذیل است:
باسمه تعالی
اقْرَأ وَرَبـُّکَ الأکْرَمُ الَّذِی عَلَّمَ بـِالـْْقـَلـَم
بخوان قرآن را و پروردگار تو کریم ترین کریمان عالم است.آن خدائی که بشر راعلم نوشتن با قلم آموخت.
با نگاهی به آیات کریمه فوق درمی یابیم که خداوند، نوشتن را به انسان آموخت و توانایی این کار بزرگ را که مبدا تاریخ بشر و سرچشمه علوم و فنون تمدن‌ است،در او ایجاد کرد.از این رو نقش قلم در "تعلیم کتابت"و"آموزش علوم"آشکارا و انکارناپذیر است.
بی تردید قلم وسیله زدودن جهل و ابزار تعلیم بشریت است.هرچند به تعبیر دیگر می توان بعنوان تیغ دو لبه‌ای از آن یاد کرد که در درج علم و دانش و یا عناد با آن ، مورد استفاده قرارگیرد.
چهاردهم تیرماه به عنوان روز قلم بهانه‌ای برای یادآوری منزلت، قداست و حرمت قلم و صاحبان آن است که به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.
سوگند خداوند در قرآن به نام قلم، گویاترین شاهد بر شرافت و قداست آن است، « قلم » مقسّم دوران تاریخ و ماقبل تاریخ است، حافظ علوم و دانشها، پاسدار افکار اندیشمندان، حلقه اتصال فکری عالمان، و پل ارتباطی گذشته و آینده بشر است؛ و حتی ارتباط آسمان و زمین نیز از طریق لوح و قلم حاصل شده است.
« قلم » انسانهایی را که جدا از هم، از نظر زمان و مکان زندگی می کنند پیوند می دهد، گویی همه متفکران بشر را در تمام طول تاریخ و در تمام صفحه روی زمین در یک کتابخانه بزرگ جمع می بینی!
« قلم » رازدار بشر و خزانه دار علوم، و جمع آوری کننده تجربیات قرون و اعصار است و اگر قرآن به آن سوگند یاد می کند به همین دلیل است و البته قلم وسیله ای برای «ما یسطرون» و نوشته ها، که قرآن به هر دو سوگند یاد کرده است.
اصحاب قلم، سنگرنشینان فکر و اندیشه‌اند و بواقع تلاش بی دریغ آنان، زمینه ساز گام های صحیح و رو به رشدی به سمت ترقی و پیشرفت علوم و تمدن ، می باشد.
جاودانگی آثار قلم و عمق نوشتار بسیار فراتر از گفتار است چراکه در پس هر نوشتاری، ساعتها تعمق و تفکر نهفته است.
در این میان، قلمی صاحب ارزش و ارج نهادن است که ورای زمانی که صرف نگارش یک متن می نماید، بتواند مدتی بیشتری را از خواننده مطلب جهت درک، تحلیل و ارزیابی دقیق مفاد و همچنین مداقه ی لازم از باب محتوا و پشتوانه علمی پنهان در آن، مجذوب خود نماید.
در خاتمه ضمن پاسداشت و تبریک ١٤ تیرماه به تمامی صاحبان قلم بالاخص همکاران فرهیخه ای که در این عرصه اهتمام ورزیده و قلم فرسایی می نمایند ،از خداوند منان توفیق روز افرون آنان را در نقش آفرینی موثر و جاودان و در جهت به رخ کشیدن توانمندیهای علمی و فرهنگی ،طلب می نمایم.
سید محمد تقی علوی
مدیر کل

نظر شما