شناسهٔ خبر: 41107228 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اصلاحیه قانون اساسی روسیه از امروز به اجرا گذاشته شد

متن اصلاح شده قانون اساسی فدراسیون روسیه که با حمایت تقریباً ۷۸ درصد روس‌ها به تصویب رسید، بعد از امضای حکم آن توسط ولادیمیر پوتین و انتشار رسمی آن، از امروز شنبه، لازم الاجرا شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، متن جدید و اصلاح شده قانون اساسی روسیه که در جریان همه پرسی سراسری  به مورد تأیید اکثریت مردم روسیه قرار گرفت و حکم آن روز جمعه از سوی "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه امضا شد، بامداد امروز (شنبه) در وب سایت رسمی کاخ کرملین، پرتال رسمی اطلاعات حقوقی روسیه و روزنامه «راسیسکایا گازیتا» منتشر شد و بدین ترتیب لازم الاجرا شده است.

در مجموع، 206 اصلاحیه در قانون اساسی روسیه صورت گرفته و مطابق با آن، 98 قانون کشور نیز باید اصلاح شود.

در این سند آمده است: "قانون اساسی فدراسیون روسیه مورد تأیید قرار گرفته در رأی گیری مردمی در تاریخ 12 دسامبر سال 1993 و اصلاحاتی که در جریان همه پرسی سراسری در تاریخ اول جولای سال 2020، تصویب شده است.»

قانون اصلاح قانون اساسی فدراسیون روسیه در  تاریخ 11 مارس سال جاری میلادی (اواخر اسفند ماه) توسط دومای دولتی و در همان روز  از سوی شورای فدراسیون (سنای روسیه) به تصویب رسید. سپس این سند، توسط پارلمان‌های محلی در تمامی مناطق فدراسیون روسیه مورد حمایت قرار گرفت.

در این قانون صریحاً آمده است که این اصلاحات فقط در صورت حمایت اکثریت شهروندان (بیش از 50 درصد شرکت کنندگان در همه پرسی سراسری) لازم الاجرا خواهد بود و این مسئله مکرراً توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم گفته شده است.

همه پرسی مربوط به اصلاحات قانون اساسی روسیه از تاریخ 25 ژوئن (5 تیرماه) آغاز شد و روز اصلی و نهایی رأی گیری اول جولای (11 تیر ماه) انجام گرفت.

بر اساس اطلاعات منتشره از سوی کمیته مرکزی انتخابات روسیه، 77.92 درصد از شرکت کنندگان در همه پرسی از اصلاح قانون اساسی این کشور حمایت کرده و 21.27 درصد دیگر هم با انجام این اصلاحات مخالفت کردند. میزان مشارکت مردمی در همه پرسی 65 درصد است.

انتهای پیام/

نظر شما