شناسهٔ خبر: 41105108 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با هدف دستیابی به یک صلح پایدار؛

زلمای خلیل زاد: طالبان آماده توافق با کابل است

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان از آمادگی طالبان برای کسب توافق با دولت کابل خبر داد و نسبت به رفع موانع نهایی در مسیر گفتگوهای بین افغانی ابراز امیدواری کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «زلمای خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان می گوید که طالبان «تصدیق می کند برای جلب سرمایه گذاری مورد نیاز در آینده افغانستان، تمام طرفها باید سازش کنند».

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که می توان بر «موانع نهایی در مسیر مذاکرات بین افغانی» فائق شد.

پیش از این، خلیل زاد و «آدام بوهلر» مدیرعامل «شرکت سرمایه گذاری توسعه بین المللی ایالات متحده» (DFC) با «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان و «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان یک کنفرانس ویدئویی برگزار کردند که در آن شرکت کنندگان در مورد «لزوم اولویت دهی به رشد اقتصادی افغانستان» توافق کردند و اینکه این توافق نیازمند پایبندی به صلح از جانب دو طرف، هم مقامات کابل و هم طالبان است.

خلیل زاد در یک پیام توئیتری که متعاقب این کنفرانس منتشر کرد، نوشت: «ما این دیدگاه مشترک را داریم که مزایای اقتصادی صلح بسیار بیشتر از مزایای [اقتصادی] جنگ است. یک صلح پایدار می تواند به معنای سرمایه گذاری با ریسک کمتر، هزینه پایین تر و استقرار سریعتر سرمایه باشد».

گفتنی است که در ماه فوریه، توافق صلحی میان آمریکا و طالبان به امضا رسید که خروج مشروط تمام نظامیان آمریکا از خاک افغانستان و پس از آن، گفتگوهای بین افغانی میان مقامات کابل و طالبان از مفاد آن بود.

اما در حالی که سازمان ملل دوطرف را به پایبندی به یک توافق صلح پایدار برای حراست از شهروندان و تضمین رشد اقتصادی ترغیب می کند، فرآیند صلح میان کابل و طالبان به دلیل عدم توافق بر سر آزادی متقابل زندانیان با بن بست مواجه شده است.

نظر شما