شناسهٔ خبر: 41104611 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اخبار

تسنیم | رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: دستورالعمل نحوه تولید رمز ارز‌ها در هیات دولت تصویب شد و به زودی ابلاغ خواهد شد.

صاحب‌خبر -

ابلاغ دستورالعمل  تولید رمزارزها، به زودی

تسنیم | رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: دستورالعمل نحوه تولید رمز ارز‌ها در هیات دولت تصویب شد و به زودی ابلاغ خواهد شد. علی مویدی خرم آبادی افزود: دستور العمل نحوه تولید رمزارز‌ها پس از پیگیری‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون تخصصی اقتصادی هیات دولت تنظیم شد و به تصویب هیات دولت رسیده است. وی در ادامه گفت: این دستور العمل که بر نحوه تولید رمز ارز و به‌طور مثال نحوه محاسبه برق مصرفی آنها نظارت دارد به زودی ابلاغ خواهد شد و تولیدکنندگان رمز ارز پس از این مصوبه با رعایت دستور العمل‌های مصوبه، اقدام به تولید رمز ارز کنند.

وابستگی صنعت خودروسازی به خارج کاهش یابد

مهر |  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قصد داریم با افزایش ساخت داخلی، وابستگی صنعت خودروسازی را به خارج از کشور کاهش دهیم که با این کار، قیمت‌ها هم کاهش می‌یابد. امیر بیات با اشاره به اینکه کشور در بخش خودروسازی، سال‌ها در تلاش است و دولت‌های مختلف از قطعه‌سازان داخلی، حمایت کرده‌اند، افزود: دولت‌ها و خودروسازها تلاش کردند قطعه‌سازی را افزایش دهند. وی با اشاره به تولید خودرو k۱۳۲ در ایران خودرو اضافه کرد: حدود ۹۲ درصد این خودرو داخلی‌سازی شده است و ۸ درصد آن از خارج وارد می‌شود که تلاش می‌کنیم این ۸ درصد هم داخلی سازی شود. بیات گفت: تحریم‌ها فرصتی را برای صنعت خودرو فراهم کرده است تا وابستگی خود را به خارج قطع کند. سرپرست وی با اشاره به اینکه قراردادهایی با مشارکت ۳۶ سازنده برای اجرای ۵۵ طرح بسته شده است، افزود: حجم این قراردادها, ۱۲۶۰ میلیارد تومان است که سالانه کاهش ارزبری ۶۶ میلیون یورویی را خواهد داشت. وی با بیان اینکه وجود نمایشگاه‌های دایمی، کمک بزرگی در متعادل سازی نیازها و تولید است افزود: اکنون نمایشگاه‌های دایمی داریم و قصد داریم این نمایشگاه‌ها را برای صنایع مختلف در بخش فولاد و لوازم خانگی ایجاد تا میان تولیدکنندگان و نیازمندی‌های کشور، تعادل برقرار کنیم.

تولید سالانه سیگار از  ۵۴ میلیارد نخ گذشت

ایسنا | جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در سال ۹۸ حدود ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نخ سیگار تولید شده است. این رقم نسبت به تولید ۴۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نخ در سال گذشته ۱۳.۷ درصد افزایش داشته است. در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده بود که کل واردات سیگار با برند اصلی در پایان این برنامه به تولید داخل تبدیل شود تا با به صفر رساندن میزان واردات این محصولات با به کارگیری از توان داخلی نیاز مصرفی کشور در داخل تامین شود که این امر در نهایت در سال ۱۳۹۷ محقق شد. همچنین سال گذشته ۱۵۴ میلیون نخ سیگار صادر شده که نسبت به صادرات ۱۵۰ میلیون نخی این محصول در سال ۱۳۹۷ حدود ۲.۷ درصد رشد داشته است. از طرف دیگر، با توجه به اینکه میزان مصرف سالانه سیگار در کشور ۶۵ میلیارد نخ برآورد شده، میزان قاچاق نیز در سال گذشته ۱۰ میلیون و ۳۱ هزار نخ برآورد شده که نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۳۹.۲ درصد کاهش داشته است. بر اساس این آمار در سال گذشته حدود ۲۳۷۴ تن توتون صادر شده که نسبت به صادرات ۹۰۹ تن از این محصول در سال ۹۷ ۱۶۱.۳ درصد افزایش داشته است. البته صادرات تنباکو معسل و سنتی در سال ۱۳۹۸ به ترتیب ۲۹ و ۷۳.۳ درصد کاهش داشته و به ۸۳.۹ و ۱۳۴ تن رسیده است. در این میان واردات تنباکو معسل در سال گذشته با ۷۹.۱ درصد کاهش به ۸۲۲ تن رسیده، در حالی‌که واردات این محصول در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۹۳۰ تن بوده است. بر اساس این آمار تا پایان سال گذشته ۲۱ واحد تولیدی در بخش تولید سیگار و ۳۹ واحد در بخش تولید تنباکو فعال بودند. این در حالی است که تعداد واحدهای تولیدی فعال در این دو بخش در سال ۱۳۹۷ به ترتیب ۲۰ و ۳۳ بوده است.

قاچاق دام به عراق زیاد شد

تسنیم|رییس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش قاچاق دام زنده از مرزهای غربی کشور به بازار عراق خبر داد و گفت: وقتی اختلاف ۵۰ هزار تومانی در دو بازار وجود داشته باشد طبیعی است که دامدار با پذیرش ریسک آن اقدام به فروش دام در بازار عراق می‌کند. علی اصغر ملکی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده در بازار تهران 40 هزار تومان است که اگر وارد بازار عراق شود به 90 هزار تومان می‌رسد. وی اظهارداشت: این عامل باعث شده همه شاهد خروج غیرمجاز دام زنده از شهرهای اشنویه و پیرانشهر به بازار سلیمانیه عراق باشند. رییس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: این دو شهر از حیث مسافت با مرز سلیمانیه عراق خیلی نزدیک هستند و افراد پیاده می‌توانند دام زنده را به آن طرف مرز گسیل دهند. وی افزود: وقتی اختلاف 50 هزار تومانی در دو بازار وجود داشته باشد طبیعی است که دامدار با پذیرش ریسک آن اقدام به فروش دام در بازار عراق می‌کند. ملکی افزود: این اقدام باعث ایجاد کمبود عرضه دام زنده و بالطبع گرانی گوشت قرمز در بازار داخلی می‌شود که مراجع قانونی باید موضوع مدنظر را قاطعانه پیگیری کنند. وی تصریح کرد: به‌طور قطع قاچاق دامی که در شرایط کنونی در مرزهای غربی کشور انجام می‌شود روی کمبود عرضه و گرانی آن در ماه‌های آینده تاثیر می‌گذارد از این رو باید جلوی قاچاق گرفته شود. 

 

نظر شما