شناسهٔ خبر: 41103467 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

دروغی که سفیر آلمان به خورد ارگان دولت داد؛ آلمان به برجام پایبند است!

هفت سال گذشته اما دولت برای مشکلات راه‌حل ندارد، اصلاح‌طلبی روی هواست! خوشبینی کاذب مدعیان اصلاحات به اروپایی‌ها، توصیه ارگان دولت به کشورهای اروپایی برای درس گرفتن از چین و روسیه، گزاره دروغ و ترفند آلودی که سفیر آلمان به خورد ارگان دولت داد، از جمله مطالب روز پنج‌شنبه مطبوعات زنجیره‌ای بود.

صاحب‌خبر -


سرویس سیاسی ـ

ارگان دولت در شماره روز پنج شنبه گفت‌وگویی را با میشائیل کلور- برشتولد، سفیر آلمان در ایران که خبر از پایان مأموریتش در ایران داده بود، منتشر کرد. وی مدعی شده است: «ما امسال در موضوع اینستکس با اولین تراکنشی که انجام دادیم، توفیقاتی داشتیم، اما هنوز کارهای زیادی باید انجام دهیم. من در سمت جدیدم هم برای ادامه عملیاتی شدن همچنان تلاش خواهم کرد. برجام مهم‌ترین بستر برای توسعه روابط ما هست و خواهد بود. برجام معماری بین‌المللی برای نظام عدم اشاعه هسته‌ای را تقویت و از این رو امنیت بیشتری را برای منطقه و کل دنیا به ارمغان می‌آورد. آلمان همواره به برجام متعهد بوده و خواهد بود. ما نه تنها خواهان زنده نگه داشتن برجام هستیم، بلکه می‌خواهیم زنده و پویا باشد و برای این منظور با شرکای اروپایی مان، بریتانیا و فرانسه همکاری می‌کنیم.»
سفیر آلمان می‌گوید آلمان همواره به برجام متعهد بوده و خواهد بود؛ وقتی دولت نسبت به بیش از دو سال فریبکاری و پشت‌هم‌اندازی اروپا در انجام تعهدات برجامی، هنوز به آنها امیدوار است و منافع کشور را به همدستان ترامپ و انتخابات آمریکا گره زده است، سفیر آلمان هم ابایی ندارد که گزاره دروغ و ترفند آلود تعهد اروپا به برجام را به خورد ارگان دولت دهد.
۷ سال گذشته، دولت برای مشکلات راه‌حل ندارد
مسعود دانشمند، دبيرکل خانه اقتصاد ايران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «از ابتدايي که دولت آقاي روحاني سرکار آمد، گفتند که مشکلات ناشي از دولت آقاي احمدي‌نژاد بوده است،‌ ‌ فرض کنيم که همه اين حرف‌ها درست است و همه مشکلات براي دوران احمدي‌نژاد است، آقاي روحاني شما دولت را با توجه به همين شرايط و مشکلات تشکيل داده‌ايد بنابراين بايد براي حل اين مشکلات راه‌حل مي‌داشتيد. هفت سال از دولت گذشته و راه‌حلي ارائه نشده است. چيزي که اتفاق افتاده تورم و افزايش نرخ ارز و کوچکتر شدن سفره مردم بوده و امروز همه مردم با مشکل اقتصادي مواجه هستند.»
این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: «چرا در اين هفت سال مشکلي حل نشده بلکه اضافه هم شده است. به عنوان مثال در دوره احمدي‌نژاد پديده‌اي به‌نام مسکن مهر وجود داشت که انتقاد زيادي از آن شد. بايد پرسيد شما که اين اقدام را غلط مي‌دانستيد چه جايگزيني براي آن فراهم کرديد؟ هيچ. نتيجه اين شد که بحران مسکن و اجاره‌بها امروز اتفاق افتاده است. به دليل اينکه شکاف بزرگي بين عرضه و تقاضاي مسکن ايجاد شده است.» کارنامه ضعیف دولت آن‌قدر ملموس شده است که حتی مدعیان اصلاحات نیز که بارها کارنامه دولت را بزک می‌کردند، لب به اعتراف گشوده‌اند. اما نکته قابل توجه اینجاست که مدعیان اصلاحات به هیچ عنوان نمی‌توانند ژست شاکی و منتقد به خود بگیرند، چرا که این طیف در کنار دولت، بانی اصلی وضع موجود است. مدعیان اصلاحات که اکثریت مطلق دولت را در اختیار دارند، باید پاسخگوی کارنامه خود باشند، نه اینکه در جایگاه منتقد نشسته و از وضع موجود گلایه کنند.
اصلاح‌طلبی روی هواست!
روزنامه شرق در شماره پیشین خود گزارشی را با عنوان «تضادهای 2ژنرال»[!!] منتشر کرده است. در ابتدای این گزارش می‌خوانیم: «غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب سازندگی، به‌تازگی در گفت‌وگویی با خبرگزاری «ایسنا»، گفته است: «تعریف اصلاح‌طلبان روی هواست». او در انتقاد به شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ادامه داده است: «یکی می‌گوید می‌خواهیم از ریشه بزنیم و دیگری می‌گوید می‌خواهیم اصلاح کنیم و معلوم نیست اصلاح‌طلبان چه کسانی هستند و می‌خواهند چه کنند. شورای عالی سیاست‌گذاری برای فعالیت در انتخابات ایجاد شد، اما وسط انتخابات گفتند در انتخابات شرکت نمی‌کنند.... باید معلوم شود چه کسانی و با چه هدف مشترکی می‌خواهند شورا ایجاد کنند. یک شورا در شرایطی ایجاد می‌شود که افرادی براساس اهداف مشترک دور هم جمع شوند. اگر نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، ایجاد شورا هم معنایی ندارد.»
در ادامه این گزارش آمده است: «او [حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران] در واکنش به سخن کرباسچی مبنی ‌بر اینکه تعریف اصلاح‌طلبان روی هواست، به کنایه گفته است: «الان کجا روی هوا نیست؟... درباره این موضوع در احزاب دارد بحث می‌شود و احزاب درباره روی هوا بودن دارند راه‌حل‌های خودشان را می‌دهند. ان‌شاءالله از این وضعیت خارج می‌شویم. چون الان در حال گذار از شورای عالی دوره سوم به نهاد جدید هماهنگ‌کننده هستیم، همه دارند مطالعه می‌کنند تا ببینیم چه راه‌حلی وجود دارد...» همچنین در ادامه از قول غلامحسین کرباسچی آمده است: «آقای خاتمی فردی شناخته‌شده، مورد احترام و فرهیخته است و از بهترین شخصیت‌هایی است که در عرصه سیاسی فعالیت می‌کند، اما موضوع رهبری یک ‌جریان سیاسی، امری متفاوت و نیازمند سازوکار تشکیلاتی در جبهه اصلاحات است. اصلاحات از ابتدا تاکنون رهبری نداشته که اکنون بگوییم نیازمند رهبری جدید است... آقای عارف اگر می‌تواند در شورای عالی اصلاحات، فراکسیون امید یا هر جایی نقش برجسته ایفا کند باید از او حمایت کنیم اما اگر در عمل دیدیم که شخصیت اجرائی با توانایی برقرارکردن یک سازوکار فعال را ندارد باید تعارف را کنار بگذاریم... درباره بقیه بزرگان هم همین‌طور است؛ حتی دیگر کسانی که شاید برای ما کاریزما بوده و شخصیت مورد علاقه ما باشند؛ حالا آقای خاتمی یا هر کدام از رفقا. به خاطر شخصیت‌های بزرگوار و خصلت‌های قابل تحسینی که دارند، به خاطر اینکه نمی‌توانند به هیچ‌کسی نه بگویند و... نباید تعارف داشته باشیم.»
آدرس غلط مدعیان اصلاحات درباره خسارت محض برجام
روزنامه اعتماد روز پنج شنبه در مطلبی نوشت: «... درخصوص برجام نيز درست زماني كه دستاوردهاي اين توافق در حال نقد شدن بود، حركت‌هايي در داخل كشور صورت گرفت كه مشكوك به مغايرت با برجام بود و در راستاي تضعيف اين توافق بين‌المللي تلقي مي‌شد. به ياد مي‌آوريم زماني كه قراردادهاي نفتي مناسبي به ايران پيشنهاد شده بود، گروهي با سنگ‌اندازي در اين مسير، امضاي توافق و ورود سرمايه‌هاي خارجي با ايران را با تاخيري جدي مواجه كردند و ضربه‌اي جبران‌ناپذير بر پيكره برجام و صنعت نفت ايران وارد آوردند. اين فهم بايد در درون كشور شكل گيرد كه رقابت‌هاي سياسي نبايد مانعي بر سر راه منافع ملي ايجاد كند.» چنین ادعایی از سوی نماینده اصلاح‌طلب حامی دولت در حالی مطرح می‌شود که آژانس انرژی اتمی در گزارش‌های فصلی خود پانزده بار اجرای کامل و بی‌عیب و نقص برجام از سوی ایران را تایید کرد. گزارش‌های آژانس ناظر بر اجرای پیش‌دستانه و زودتر از موعد همه تعهدات دولت ایران در برجام بوده است که سرعت انجام این تعهدات و فراتر رفتن از تعهدات به شکلی بود که حتی غربی‌ها را نیز به تعجب واداشت.
حتی دولت آمریکا نیز در خروج از برجام مدعی نشده است که به دلیل عدم اجرای برجام از سوی ایران از این توافق خارج می‌شود. ترامپ به صراحت اعلام کرد که چند دلیل برای خروج از برجام دارد که یکی از اصلی‌ترین آنها دائمی نبودن توافق بود و همچنان خواهان آن است که بند غروب از توافق حذف شود.
این مدعیان درباره ریشه مشکلات امروز اقتصادی کشور دم دستی‌ترین و البته پرت‌ترین پاسخ را انتخاب کرده‌اند. این موضوع همان‌قدر دقیق و منطبق بر واقعیت است که ادعاهای عجیب و غریب آنها درباره دستاوردهای توافق هسته‌ای واقعی بود.
خوشبینی کاذب مدعیان اصلاحات به اروپایی‌ها
روزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم عضو کارگزاران به موضوع جلسه اخیر شورای امنیت پرداخت و نوشت: «در فضای فعلی بعید می‌دانم که اروپایی‌ها بخواهند با این قطعنامه مدنظر آمریکا برای فشار بر ایران درخصوص تحریم‌های تسلیحاتی همراهی کنند.» خوش‌بینی کاذب مدعیان اصلاحات به اروپایی‌ها در حالی است که قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، 2 هفته پیش (20 خرداد) در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رسید! از سویی اروپایی‌ها از ابتدای برجام تاکنون به‌ویژه در طول دو سال گذشته با آمریکایی‌ها، یار غار خود همواره همدست و همراه بوده‌اند.
ارگان دولت: کشورهای اروپایی از چین و روسیه درس بگیرند
روزنامه دولتی ایران در شماره روز پنج شنبه طی مطلبی، به قلم مدیر برنامه مطالعات جهانی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با عنوان «آزمون اروپا در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱» نوشت: «تا پیش از حصول توافق برجام و خروج ناموجه آمریکا از این توافق، حتی تصور آن هم دشوار بود که نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به چنین شکست شرم آوری برای ایالات متحده به رغم برخورداری از حمایت نسبی سه کشور اروپایی تبدیل شود. امروز اما این ناکامی‌های پیاپی در ایجاد اجماع بین‌المللی علیه ایران به یک امر مرسوم تبدیل شده و تایید می‌کند که چرا آمریکا قادر نخواهد بود یکبار دیگر با بزرگنمایی تهدید ایران، اتفاق نظر بین‌المللی را به منظور بازگرداندن ایران به دستور کار امنیت جهانی جلب کند.»
روزنامه دولتی ایران افزود: «این مهم‌ترین دلیل وجودی برجام بود و اینکه چرا به رغم خروج آمریکا از این توافق، ایران همچنان در آن باقی مانده است. بخش بزرگی از این موفقیت، مرهون معماری چندجانبه برجام و بازنمایی موفقیت‌آمیز ایران در پایبندی به قوانین و توافقات بین‌المللی است. ایستادگی چین و روسیه در برابر زورگویی‌های آمریکا ناشی از خودباوری و مسئولیت‌پذیری، باید حاوی درس‌هایی برای آن دسته از کشورهای اروپایی باشد که در سرخوردگی از ایالات متحده، هنوز شهامت لازم برای پذیرفتن واقعیت‌های تازه‌ای که آمریکا پیش روی آنها گذاشته را ندارند.»
ادعای دروغ آلود مطرح شده در یادداشت فوق ـ مهم‌ترین دلیل وجودی برجام؛ پیشگیری از تقلای آمریکا برای اجماع امنیتی علیه ایران ـ در حالی است که ماهیت و علت توافق هسته‌ای برداشته شدن تحریم‌ها و گشایش اقتصادی بود و این مسئله بارها از سوی رئیس‌جمهور عنوان شده بود. اگرچه پس از تحقق پیش‌‎بینی منتقدان ـ که به جهنم حواله داده شدند ـ مبنی بر بدعهدی آمریکا و اروپا و پایمال شدن برجام، با مسئولیت‌گریزی، هدف برجام امنیتی نه اقتصادی جا زده شد! این ادعا در شرایطی است که امنیت ایران ثمره رهبر‌ی‌های حکیمانه مقتدای انقلاب در تبدیل ایران به قدرتی موشکی و دارای نفوذ و نقش‌آفرینی منطقه‌ای است که سلسله پیروزی‌های محور مقاومت بر محور شرارت از جمله به گِل نشاندن کشتی جنگی آمریکا در عراق و سوریه و قطع کردن سر افعی داعش، سرنگون ساختن پهپاد متجاوز آمریکا، توقیف نفتکش انگلیسی، موشک‌باران و شخم زدن عین الاسد و... مؤید آن است. مجموعه این عوامل و ریشه‌های مستحکم آن است که به دشمن جرأت دست از پا خطا کردن نمی‌دهد، برجام که باک هواپیمای ظریف را هم پر نکرد. پیامد ادامه اجرای برجام از سوی دولت نادیده گرفتن این واقعیات مسلم و معطل گذاشتن و سوزاندن فرصت‌ها و ظرفیت‌ها است.
در ادامه این مطلب آمده است: «هرچند امروز می‌توانیم مطمئن باشیم که آمریکای ترامپ راهی قانونی برای کارشکنی در جریان لغو تحریم تسلیحاتی ایران پیدا نمی‌کند اما همچنان ممکن است در خارج از چارچوب شورای امنیت و در تراضی با سه کشور متزلزل اروپایی، به دنبال راه‌حل‌هایی در وضع تحریم‌های جدید تسلیحاتی علیه ایران باشد که هدف آن دست کم تضمین آبروی آمریکاست. به نظر می‌رسد که این هدف حداقلی با گرایش‌های سه کشور در آرام کردن آمریکای سرکش هماهنگ است. حتی اگر این سه کشور، جسارت دست شستن از سیاست دلجویی از آمریکا را نداشته باشند و از راه مصالحه با آمریکا در بیرون از چارچوب شورای امنیت، برای وضع تحریم‌های تسلیحاتی جدیدی بکوشند، از نگاه ایران به بی‌اعتنایی نسبت به مفاد الزام آور قطعنامه ۲۲۳۱ تعبیر شده و پیامدهای نامطلوبی بر روابط ایران و اروپا خواهد داشت.»

برچسب‌ها:

نظر شما