شناسهٔ خبر: 41102512 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

مالیات بر سود سهام منتفی است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به شایعات روز گذشته پیرامون مالیات بر سود سهام گفت: مجلس اولویتی برای این بحث قائل نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مهدی طغیانی تاکید کرد: ممکن است بند مربوط به سهام به کلی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه حذف شود. گفتنی است در ساعات آغازین روز گذشته گزارشی روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت که عمده بخش‌های آن بر مالیات‌ستانی از سود سهام تکیه داشت. این در حالی بود که در هفته‌های اخیر هرگونه اخذ مالیات از معاملات مردم در بازار سرمایه از سوی مقامات دولت و مجلس رد شده و از سوی کارشناسان اقتصادی نیز در همین ارتباط هشدارهای زیادی داده شده بود.

با این حال این خبر پس از دریافت واکنش‌های مختلف از سوی مجلسی‌ها به سرعت از خروجی برداشته و به جای آن گزارشی با مضمون مالیات بر عایدی سرمایه اما با تمرکز بر بازارهای ارز و سکه قرارگرفت که از آن با عنوان عقب‌نشینی یاد شد. مشخص نیست که پس از اوج‌گیری بورس تهران و سبزپوشی مداوم آن، نشر برخی گزارش‌های ابهام‌آفرین از سوی برخی افراد و رسانه‌ها و ایجاد تشکیک در افق سرمایه‌گذاری در بازار سهام با چه هدفی دنبال می‌شود.

شایعات پیرامون طرح مالیات بر عایدی سرمایه و دربرگیری سود حاصل از معاملات سهام در طرح یادشده در حالی مجددا مطرح می‌شود که در روزهای اخیر بازار سرمایه به مدد ورود نقدینگی جدید توانسته است دو سد تاریخی را پشت سر بگذارد و تنها در دو روز متوالی بیش از ۱۳۰ هزار واحد شاخص کل را جابه‌جا کند. روند رو به رشد بازار سهام در مدت اخیر با استقبال گرمی از سوی مردم مواجه شده و ماموریت جذب نقدینگی سرگردان از بازارهای سفته‌بازانه به سوی بازار تامین مالی بخش تولید را با موفقیت انجام داده است.

به طوری که بر اساس آمارها تنها در هفته گذشته بیش از ۷۹۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید توسط معامله‌گران حقیقی به بازار وارد شده است. در همین حال سودهای روزانه بازار پررونق سهام توانسته است بخشی از هزینه ‌های خرد خانوارها را در دوران رکودی چهارماهه اخیر- ناشی از شیوع بیماری کرونا- تامین کند. اگر چه اقتصاددانان این روش معاملات بازار را چندان با مقیاس‌های اقتصادی حاکم بر بورس مطابق نمی‌دانند اما به هر روی بورس داغ تهران موفق شده سرمای سفره خانوارها در شرایط سخت اقتصادی کنونی را با سودهای روزانه از میان برداشته و برای برخی به عنوان کمک‌هزینه زندگی و برای برخی دیگر به عنوان بازاری برای حفظ ارزش دارایی‌ها موثر واقع شود.

در همین حال بازار سرمایه ماموریت مهم دیگری را هم به دوش می‌کشد و آن تامین مالی بخش‌های تولیدی و عمل به قانون بودجه امسال یعنی مردمی کردن دارایی‌های دولتی از طریق ابزارهای مالی بازار سهام است؛ روندی که با توجه به تحریم‌های بین‌المللی، کاهش تجارت خارجی و افزایش هزینه‌های دولت به دلیل مبارزه با اپیدمی کرونا در کشور، از منظر اقتصادی بسیار مهم تلقی می‌شود.

برخی اقتصاددانان بر این باورند که بازار سرمایه در دوران طلایی خود به سر می‌برد و دولت و بخش خصوصی باید بهترین استفاده را از این فرصت داشته باشند. در همین حال بازار جدیدی نیز به مردم معرفی شده تا در آن نه‌تنها به حفظ ارزش دارایی‌های خود اقدام کنند بلکه با نگاه حرفه‌ای بتوانند دارایی‌های خود را افزایش دهند. با این حال گویی این شرایط به مذاق برخی خوش نیامده که هر چند روز یک بار با شایعه‌سازی و کوبیدن به طبل توخالی ناامیدی و تصویرکردن آینده‌ای مبهم برای بورس، سعی در ایجاد التهاب در بازار سرمایه و ترساندن سرمایه‌گذاران از ورود به بازار سهام و معامله‌گری می‌کنند!

تقابل مجلس با دولت؟

طرح مالیات بر عایدی سرمایه که بیش از دو هفته قبل از سوی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بر سر زبان‌ها افتاد، طرحی خام است که صرفا به عنوان یک پیشنهاد از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده بود. این طرح به تازگی از سوی هیات رییسه مجلس اعلام وصول شده و هنوز برای بررسی‌های کارشناسانه وارد کمیسیون اقتصادی نشده است. با این حال طرح همین خبر در ابتدای راه به شدت بر روند بازار تاثیرگذار بود و زمینه افت شاخص بورس در سه روز متوالی را فراهم کرد. در روز دوم تیر ماه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در اولین نشست خبری خود تاکید کرد بحثی در مورد مالیات عایدی بر سرمایه وجود ندارد. حسن قالیباف‌اصل در این‌باره گفت: بحثی در مورد مالیات عایدی بر سرمایه از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی وجود ندارد. او افزود: از طرف دیگر مالیات بر عایدی سرمایه در جایی معنا دارد که مالیات پرداخت نمی‌شود، اما در بازار سرمایه مالیات توسط ناشران بورسی پرداخت می‌شود. با این حال روز گذشته مجددا این طرح با تمرکز بر بند مالیات بر عایدی سهام از سوی برخی جریان‌ها بر سر زبان‌ها افتاد تا واکنش‌هایی را به دنبال داشته باشد. سعید احدیان-‏ دستیار سیاسی و رسانه‌ای رییس مجلس- روز گذشته در واکنش به شایعه‌سازی‌ها درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه در توئیتر خود نوشت: مدتی است عده‌ای با هدف تخریب مجلس یازدهم، پروژه‌ای را شروع کردند که مجلس را مقابل بازار سرمایه و بورس قرار دهند. موضوع مالیات بر سود سهام از اساس منتفی است قبلا هم مطرح شده و رییس کمیسیون اقتصادی هم به صراحت آن را منتفی دانست.

بحث سهام در اولویت نیست

شایعات روز گذشته به ویژه واکنش سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس را به دنبال داشت. مهدی طغیانی در توئیتی نوشت: جنجال مجدد بر سر طرح مالیات بر عایدی سرمایه مشکوک است. او افزود: مجدد اعلام می‌کنم اصل طرح هنوز در دستور کار کمیسیون قرار نگرفته و مالیات بر عایدی سهام را هم اولویت نمی‌دانیم. طغیانی تاکید کرد: رویکرد مجلس تقویت بازار سرمایه است.

در همین حال پیگیری‌های «جهان‌ صنعت نیوز» نشان داد که این طرح نه‌تنها به تازگی تنها اعلام وصول شده است بلکه موضع اعضای کمیسیون اقتصادی نیز به سمت حذف بند مالیات بر عایدی سهام از طرح مزبور است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «جهان‌ صنعت نیوز» گفت: اساسا طرح مالیات بر عایدی سرمایه به تازگی در مجلس اعلام وصول شده و در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفته است و این روند به آن معناست که طرح هنوز وارد کمیسیون هم نشده است. مهدی طغیانی ادامه داد: روز گذشته همان طرحی که دو هفته قبل مطرح شده بود روی خروجی یکی از رسانه‌ها قرار گرفته که البته مطلب جدیدی هم در آن نیامده بود.

او اضافه کرد: من در توئیتر هم توضیح دادم که در بحث مالیات بر عایدی سرمایه یا به عبارت دیگر مهار سوداگری در بازارهای مختلف اعم از ارز، مسکن، خودرو و مواردی که با نیازهای ضروری مردم مرتبط است ما مصمم هستیم ورود کنیم و در این میان بحث مالیات بر عایدی سهام در حال حاضر اصلا برای ما در اولویت قرار ندارد.

طغیانی تاکید کرد: در کمیسیون اقتصادی بین این مواردی که در آن پیش‌نویس آمده اصلا بحث مربوط به سهام برای ما در اولویت نیست یعنی در حال حاضر بحث ما تمرکز بر موضوعات دیگر است؛ موضوع مسکن، خودرو و آنچه واقعا با زندگی مردم بیشتر درگیر است. او ادامه داد: منطقا هم نگاه ما نگاه تقویت بازار سرمایه است و اینکه واقعا با کمک دولت بتوانیم کاری انجام دهیم که بازار سرمایه به ثبات برسد و به جایگاه واقعی بازگردد.

طغیانی تصریح کرد: این طرح فعلا در مراحل اولیه وصول به مجلس قرار دارد و نظر دوستان در کمیسیون اقتصادی این است که بحث سهام در اولویت نیست. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال «جهان ‌صنعت نیوز» که آیا این اخبار بیان نوعی تقابل مجلس و دولت است تاکید کرد: خیر، ابدا این‌طور نیست. ما در مورد بحث اداره اقتصادی کشور نمی‌خواهیم اختلاف ایجاد و بازارها را تخریب کنیم. طغیانی در ادامه تصریح کرد: اینکه در کمیسیون اقتصادی درباره مالیات بر عایدی سهام بحثی وجود داشته باشد را من کاملا تکذیب می‌کنم ولی طرح مالیات بر عایدی سرمایه که یک طرح کامل‌تر است و ابعاد مختلفی دارد و مفصل‌تر است در کمیسیون مطرح است.

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما