شناسهٔ خبر: 41102429 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

گزارشی از فروش دو فیلم از زمان بازگشایی سینماها پس از تعطیلی بر اثر کرونا

شبح کرونا در سینما

درباره بازگشایی سینماها و موفقیت آمیز بودن اکران فیلم‌ها نظرات متفاوتی وجود دارد. کیوان کثیریان منتقد سینما در گفتگو با فرارو در این باره گفت:آمار نشان می‌دهد فروش فیلم‌ها، خوب نیست. اگر این فیلم‌ها در شرایط عادی اکران می‌شدند فروش بالاتری داشتند. اما برای صحبت از موفقیت آمیز بودن اکران باید دید موفقیت آمیز را چه تعریف می‌کنیم. به صورت طبیعی، این فیلم‌ها توقعات بالاتری در فروش داشتند به خصوص فیلم خوب، بد جلف ۲: ارتش سری، ولی از این شرایط ضربه خوردند. اما مسعود نجفی مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی نیز در گفتگو با فرارو اظهار کرد:آمار فروش به نسبت ۵۰ درصد ظرفیت سینما‌ها و بازگشایی سینما‌ها پس از چهار ماه و شرایط کرونایی رضایت بخش است.بازگشایی سینماها، درخواست سینماداران و صاحبان آثار بود تا چرخه اقتصاد سینما به حرکت دربیاید.

صاحب‌خبر -
فرارو- از اول تیرماه سینما‌ها آن هم پس از یک تعطیلی چهارماهه بازگشایی و دو فیلم جدید «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» ساخته پیمان قاسم‌خانی نیز از سوم تیرماه اکران شدند تا سینما‌ها در دوران کرونایی کار خود را آغاز کنند.

به گزارش فرارو، آغاز به کار سینما‌ها با اوج گرفتن کرونا همزمان شد. اما با این حال به گفته مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در یک برنامه تلویزیونی، از اول تیرماه تا هفتم تیرماه کل فروش فیلم‌های سینمایی در سالن‌های سراسر کشور ۹۳۳ میلیون تومان و تعداد مخاطبان ۴۸ هزار و ۷۸۶ نفر بود. نجفی همچنین با اشاره به فروش دو فیلم "شنای پروانه" و "خوب، بد، جلف ۲:ارتش سری" تا هفتم تیرماه، گفت بر طبق آخرین اعلام‌ها، میزان فروش فیلم «شنای پروانه» ۶۳۱ میلیون تومان با تعداد مخاطب ۳۲ هزار ۳۴۷ نفر و میزان فروش فیلم «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» ۲۶۳ میلیون تومان و ۱۳ هزار با ۶۶۱ نفر مخاطب بوده است. وی همچنین افزود: سایر فیلم‌ها نزدیک به ۴۰ میلیون تومان فروش داشتند و مخاطب آن‌ها ۲ هزار و ۷۷۸ نفر بوده است؛ این آمار درحالی است که بلیت سینما‌ها در سه روز اول نیم بها بوده است.

او همچنین در شامگاه جمعه ششم تیرماه نیز در گفتگوی تلفنی با برنامه «نقد سینما» از اقبال ۶۰ درصد مخاطبان هفته اول بازگشایی سینما‌ها به «شنای پروانه»، ۲۵ درصد به فیلم «خوب، بد، جلف ۲» و استقبال ۱۵ درصد از مجموع کل مخاطبان از فیلم‌های دیگر خبر داده بود.

رجوع به سامانه مدیریت فروش و اکران سینما نیز نشان می‌دهد تا ۱۲ تیرماه فیلم شنای پروانه در یک هفته اکران خود ۶۸۳۲۷ بلیط فروخته و نزدیک به یک میلیارد و ۱۶۳ میلیون تومان فروش داشته است. یعنی از هفتم تیر تا ۱۲ تیر ماه تقریبا ۵۰۰ میلیون تومان فروش آن افزایش داشته است. فیلم "خوب، بد، جلف ۲ " نیز که هر چند از ۳۰ بهمن اکران شده، اما به دلیل تعطیلی سینما در واقع از ۳ تیر به نمایش عمومی درآمده ۳۱۵۹۲ بلیط فروخته و حدود ۵۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروش داشته است که از هفتم تیرماه تقریبا ۳۰۰ میلیون افزایش فروش داشته است.
 
شرایط برای اکران فیلم‌ها مناسب نیست
اما بر اساس نمودار روزانه فروش جز دو فیلم شنای پروانه و ارتش سری ۲ مابقی فیلم‌ها در گیشه با فروش پایین یا نفروختن مواجه هستند. همین موجب شده تا برخی مساعد نبودن شرایط را دلیل این امر بدانند.
آیا اکران و میزان فروش سینماها در ایام کرونایی موفق بوده است؟///
چنانچه کیوان کثیریان در گفتگو با فرارو در این باره گفت: به نظر من شرایط برای اکران فیلم‌ها مناسب نیست، چون مردم درگیر استرس خطرات بیماری کرونا هستند. استرس ناشی از ابتلا به این بیماری هم باعث می‌شود محیط‌های شلوغ مورد توجه مردم و در اولویت آن‌ها نباشد.
 
این منتقد سینما همچنین افزود: فعلا که شرایط برای هیچ کاری مناسب نیست، اما چاره‌ای نیست و باید فعالیت‌های اجتماعی به تدریج انجام شود، ولی متاسفانه اگر توصیه‌ها رعایت نشود سینما هم به یکی از محیط‌هایی تبدیل می‌شود که خطرناک است.

او همچنین درباره فروش فیلم‌ها در این شرایط اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد فروش فیلم‌ها، خوب نیست. اگر این فیلم‌ها در شرایط عادی اکران می‌شدند فروش بالاتری داشتند. اما برای صحبت از موفقیت آمیز بودن اکران باید دید موفقیت آمیز را چه تعریف می‌کنیم. به صورت طبیعی، این فیلم‌ها توقعات بالاتری در فروش داشتند به خصوص فیلم خوب، بد جلف ۲: ارتش سری، ولی از این شرایط ضربه خوردند. البته همه فیلم‌ها چه در اکران آنلاین چه در سینما ضربه خوردند.
 
کثیریان افزود: شاید بازگشایی سینما‌ها در این شرایط فکر خوبی نباشد و اکران آنلاین مسیر بهتری برای فیلم دیدن است. هر چند سالن‌های سینما ضرر می‌کنند. همانطور که خیلی از مشاغل در این شرایط ضرر می‌کنند، اما اگر بخواهیم مردم فیلم ببینند اکران آنلاین شرایط بهتری دارد.

بازگشایی سینما‌ها خواست سینماگران بود
 
اما مسعود نجفی در گفتگو با فرارو در این باره اظهار کرد: آمار فروش سینما‌ها از سه شنبه به صورت آنلاین روی سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) در حال انتشار است. این آمار به نسبت ۵۰ درصد ظرفیت سینما‌ها و بازگشایی سینما‌ها پس از چهار ماه و شرایط کرونایی رضایت بخش است.

مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی افزود: اکران آنلاین نیز در کنار اکران در سینما ادامه دارد. بازگشایی سینماها، درخواست سینماداران و صاحبان آثار بود تا چرخه اقتصاد سینما به حرکت دربیاید. سینما‌ها یکی از معدود جا‌هایی است که می‌شود این فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد. در این یازده روز می‌بینیم که هم مردم و هم پرسنل سینما‌ها پروتکل‌های بهداشتی مربوط را رعایت می‌کنند.

نظر شما