شناسهٔ خبر: 41100164 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

نظرات برگزیده مخاطبین الف: تاجگردون حق ندارد از مسائل قومی سوءاستفاده کند/چرا در برجام حق شکایت برای ایران پیش‌بینی نشده بود؟/اگر عدالت اجرا شود علی‌رغم تحریم‌ها موفق می‌شویم

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

صاحب‌خبر -

یادداشتی با عنوان «فراتر از لبخند‌های روحانی و توئیت‌های ظریف...» در الف منتشر شد که برخی از نظرات مخاطبین درباره این یادداشت را می‌خوانید:

*چرا مسولین جواب نمی دهند هم اونها ما رو تحریم کرده اند هم خودمون پروتکل را که داوطلبانه اجرا کردیم لغو کنید ومثل کره شمالی تمام قد در برابر آنها بایستید اگر میتوانیم اگر ناتوان هم هستیم همه چی رو کنار بگذاریم وزندگی بی دغدغه رو شروع کنیم

*خدا ازشان نگذرد... برجام که هزار تا سوراخ داره هیچ جایی نمونده برای شکایت و حتی گله کردن ایران... ولی دولت هنوز امید به اروپا داره... حاضرم بخدا قسم بخورم اگر برای فروش خونه هفتاد متریشون می رفتند مذاکره کنند، اینقدر تابلو قرارداد را یکطرفه نمی بستند.

*این دولت حاضر باید بلافاصله بعد از شکست برجام استعفا میداد. چرا که پروژه اصلی خود را بر مبنای تعامل و مذاکره با کشورهای قدرتمند دنیا گذاشته بود. در صورتی که اعلام می کرد به دلیل شکست پروژه اصلی خود کنار می رود، تا الان تکلیف معلوم شده بود. یا دولت بعدی به توافقی جدید می رسید و  ....

*با دولت روحانی باید منتظر باشیم بیایند خانه های تک تک ایرانی ها را بگردند و بگویند راضی نشدیم باید بیشتر بگردیم و دیگر معلوم نیست از چه چیزی می خواهند بازرسی کنند .

*چارچوب اصلی استراتژی امریکا و اسراییل در برابر ایران و کشورهای خاورمیانه همان تضعیف تدریجی و بلند مدت این کشورها از نظر اقتصادی است. انها هیچ عجله ای ندارند. همین است که تمام این افراد چه تندرو و احمدی نژاد و جلیلی باشند و چه روحانی و ظریف تا انجا که استراتژی کلی یعنی از بین بردن فرصتها و استعدادهای اقتصادی ملتها دچار تغییر اساسی نشود تحمل می شود. نمونه مشخص ان اسد است که با وجود همه مسایل ولی تا زمانیکه وارد جنگ مستقیم با اسراییل نشود تحمل می شود. مادورو هم همین است. تا زمانیکه نفت ونزویلا از بازار جهانی خارج بماند هم امریکا و هم روسیه نفس راحتی می کشند. در مورد جنگها منطقه ای هم همین است . تا زمانیکه عربستان مشغول یمن است و هزینه و پتانسیل های اقتصادی و مالی خودر ار در یمن خرج می کند برای اسراییل نگرانی وجود ندارد.

*امریکا و کشورهای غربی و حتی اسراییل بسیار پخته و بسیار موذی رفتار می کنند.  18 سال است که پرونده هسته ای را تبدیل به ابزاری برای مهار ایران کردند.   انها همیشه یک موقعیت شناخته شده ار به یک موقعیت ناشناخته ترجیح می دهند.   اگر در این 18 سال ایران هیچ حرکت و قدم خطرناکی علیه انها در مورد هسته ای برنداشت چرا باید این پرونده را ببندند.   تنها مورد خطرناک برای انها نیروگاه اب سنگین اراک بود که اقای روحانی و ظریف با همین لبخندها و توییت ها و بدون گرفتن یک امتیاز استراتژیک که حداقل شخص خود ظریف تحریم نشود  نیروگاه اراک و نگرانی اصلی انها را سیمان کردند.   افرین به این همه .....!

*آن کسانی که امضاء جان کری را تضمین میدانستن و تضامین لازم را از دشمن نگرفتن باعث نابودی برجام شدند.

*برجام و تخریب صنعت 30 میلیارد دلاری هسته ای ایران اینقدر برای امریکا و اروپا جذاب و شیرین بود که ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد تا به برجام های 2 و 3 برسد و قدرت موشکی و دست برتر ایران در منطقه را کوتاه نماید.

*این نهایت ساده لوحی بود که رهبری بارها گفت و اینها پافشاری کردند و با تحریک عامه مردم با این قولها و قسمها که برجام سیب و گلابی و حتی مشکل آب را هم حل میکنه و مقام معظم رهبری را مجبور کردند و وقتی دیدند که مشکلی حل نشد و حتی دوچندان شد و آنها شروع کردند به زیاده خواهی (دقیقا برابر پیش بینی رهبری) شروع به عوام فریبی و فرافکنی کردند. حال سعی دارند همه مشکلات را گردند رهبری بیاندازند اون از نحوه عملکرد و اعلام بنزین و قایم شدن پشت رهبری. روحانی و مجموعه اصلاح طلبان آبرویی برای ادامه کار سیاسی ندارند و باید دید سنوات آتی با چه ترفندی میخواهند به عرصه سیاسی برگردند

*زمان جنگ مردم مستضعف بودند که بسیج شدند و به جبهه رفتند و جلوی موشک و توپ و تانک دشمن ایستادند و دست آخر دشمن با تمام تجهیزات نظامی‌اش نتوانست کمر مردم مستضعف ما را خم کند. زمان جنگ موشک نداشتیم، حمایتی هم از طرف کشورهای دیگر نداشتیم ولی هم مردم و هم مسوولین جانشان را بر کف گرفتند و برای کشورشان ایستادند و افتخار آفریدند.  ولی کم‌کم مردم مستضعف از یاد مقامات و مسوولین رفتند و مدیران حقوق نجومی بگیر و آقازادگانشان بلایی بر سر این مردم مستضعف آوردند که کمرشان نه تنها خم شد بلکه در شرف شکستن است. خدا نیاورد روزی را که بار دیگر مجبور شویم امتحان کنیم که موشک جلوی دشمن را میگیرد یا مردم جان بر کف.

***

یادداشتی با عنوان «اين فريبكاری برای مجلس يازدهم جواب نمی دهد!» در الف منتشر شد. تعدادی از نظرات کاربران الف درباره این یادداشت خواندنی است:

*جناب تاجگردون اگر ریگی به کفش ندار صبر کند قانون اجرا شود وسفسطه هم نکند بند از قوم با غیرت لر هستم اما می خواهم از ایشان سئوال کنم کجای این ماجرا به قوم لر بی احترامی شده که ایشان دارند حاشیه سازی می کند ،کجای قانون آمده که دوستان ایشان با اسلحه حمل بکنند به دیگران ومخالفین را تهدید بکنند آیا پستها این اندازه مهم هستند که اخلاق نداشته را انسان زیر پا بگذارند؟؟؟؟؟؟؟

*واقعا همین یک دفاع نابجایی که از خودش کرده و برای باقی ماندن در مجلس به مسائل قومی متوسل شده، برای رد اعتبارنامه اش کافی است

*جناب تاجگردون میفرمایند از عنوان دکتر تو تبلیغات استفاده نکردم. شما همین الان که چند ماه از انتخابات گذشته برید تو اینترنت سرچ کنید. ببینید پوسترها، بنرها، و فیلم های تبلیغاتی اقای تاجگردون به چه عنوان و لقبی ارائه شده.

*مردم عزیز ظلم ستیز و ضد فساد دست از این منطق ذلت بار بردارید دست روی هر مفسد و خلافکاری می گذارند نگویید اول بروید سراغ بدترها از هرجا مبارزه شروع شده خوب است بدترها را هم معرفی کنید نه اینکه کلا بیخیال مجازات مفسدین بشوید منافاتی ندارد با مجازات این آقا از هر جناحی بودند باید محاکمه شوند لطفا بازی نخورید

***

«آقای روحانی، لطفا همه واقعیت‌ها را بگویید!» عنوان یکی از مطالب پربحث الف در هفته گذشته بود. تعدادی از نظرات مخاطبین الف درباره این مطلب را می‌خوانید:

*هروقت دولت مردان و فرزندان شان مثل ما زندگی کردند و حقوق های نجومی شان و رانت های شان مانند بقیه مردم شد آن وقت کار درست می شود .

*اگر عدالت اجرا شود وجلوی دزدی ها وغارت ها گرفته شود همه دنیا هم مارو تحریم کنند موفق می‌شویم وگرنه شکست خورده ایم اگر مملکت مشکل داره اختلاس های صد هزار میلیاردی از کجا انجام شده از بودجه کشورهای دیگر که نیست

*جناب روحانی، واقعیات این هاست:
۱-افزایش حقوق ۲۲ برابری مدیران تان در حالی که کارگران از دریافت حداقل حقوق خود محرومند و برای دریافت معوقه چندین ماهه خود ناچارند به خیابان بیایند. ۲-عدم تحقق وعده هایی که به مردم داده اید و اتکا به توهم توطیه (برجام، کرونا،محدودیت  اختیارات، امریکا، اروپا) ایا شما بدون پیش نگری و شناخت از وضعیت پا به عرصه گذاشته بودید و طرحی برای مدیریت بحران نداشته اید که حالا به این توجیهات متمسک میشوید. ۳-کابینه و وزیرانی فرتوت، اشرافی،طلبکار و پر ادعا و تفویض اختیار اتتان به دو یاسه نفر ۴-فاصله گرفتن از مردم و استفاده از مشاوران غیر کارشناس و عدم بهره گیری از نظرات کارشناسان خبره،دلسوز و مومن
۵-فاصله گرفتن از مبانی و موازینی که برای تحقق ان هزینه های هنگفتی متحمل شده ایم ، براستی این بود اهدافی که برای رسیدن به ان بهترین رشید ترین فرزندانمان را تقدیم کرده ایم. ۶-وجود فاصله طبقاتی با وضع قوانینی چون افزایش بیش از پنجاه درصدی حقوق شاغلین و عدم تسری ان جهت بازنشسگان تامین اجتماعی که با پرداخت بخشی از بدهی تان به صندوق مان به سهولت قابل اجراست. ۷-خود شیفتگی،غرور، طلب کاری از مردم و عدم پاسخگویی ۸-جابجایی پاسخگویی به مطالبه گری با ایراد سخنانی مانند باید این گونه شود و.... براستی مگر نه اینکه این باید ها باید توسط شما بعنوان شخص دوم مملکت میبایست محقق شود.
۹ منت گذاشتن به مردم بخاطر وظایفی که ذاتا بر دوش دارید.
در خاتمه یاد اور میشوم شما و اعضا دولت نقش پر رنگی در عدم رصایت و اقبال مردم به اصول و مبانی انقلاب بر گرده دارید و جبران این خسارات به این سادگی ها جبران نخواهد شد.

*مشکلات فعلی جامعه بسیار پیچیده تر از ناکارآمدی‌های یک دولت است و مشکلات بسیار فراتر از توانایی های یک دولت هستند. فرض بگیریم آقای رئیسی انتخاب می شدند، مدیر ستاد ایشان آقای نیکزاد بود که تا انتها دوره آقای احمدی نژاد در دولت ایشان بود، آیا شما فکر می کنید که آقای نیکزاد روش حل مشکلات اساسی کشور را می‌دانست و در دو سال آخر که وضع اقتصادی خراب بود به آقای احمدی‌نژاد نمی‌گفت؟ تا وقتی تصمیمات سخت از جانب کل حکومت گرفته نشود، هر بهبودی تنها مسکنی زودگذر است. به نظرم کسانی که تمام مشکلات فعلی را تقصیر دولت روحانی میاندازند همانقدر اشتباه می کنند که تمام مشکلات 8 سال پیش را هم تقصیر دولت احمدی‌نژاد می‌دانستند.

نظر شما