شناسهٔ خبر: 41099535 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عقلانیت در اندیشه امام رضا(ع) از جایگاه مهمی برخوردار بود

امام‌جمعه فیروزآباد بابیان اینکه عقلانیت در اندیشه امام رضا(ع) از جایگاه مهمی برخوردار بود، گفت: امام رضا(ع) در روزگاری می‌زیست که حاکمان وقت با استفاده از هر فرصتی از دین و ابزار مذهبی برای حکمرانی استفاده می‌کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس شهرستان‌های خبرگزاری فارس از فیروزآباد، آیت‌الله سید عزیزاله هاشمی‌زاده در خطبه‌های عبادی، سیاسی نماز جمعه این شهرستان با اشاره به اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: در شرایط سخت بیماری ویروسی کرونا و شیوع فوق‌العاده حاد آن در سطح جهان و ایران و اوج‌گیری آن در برخی از استان‌های ایران و در مرحله هشدار قرار گرفتن استان، به همگان توصیه می‌شود که به حفظ سلامت خود، خانواده و جامعه توجه و عنایت ویژه داشته باشند.

وی افزود: همچنین انتظار است هم استانی‎ها تمام دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با بیماری کرونا را رعایت و از سفرها، رفت‌وآمدها و دیدوبازدیدهای غیرضروری به‌طور جد خودداری کنند.

امام‌جمعه فیروزآباد ادامه داد: مردم باید در محیط عمومی از ماسک استفاده کرده و فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی را رعایت کنند.

هاشمی زاده اضافه کرد: باید در این برهه، فرهنگ استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی نهادینه شود و مسوولان بر حُسن اجرای امور نظارت کارآمد داشته باشند و از گسترش این بیماری در سطح شهرستان جلوگیری کنند.

وی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین کارها در عرصه خدمت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی، حفظ سلامت خود و دیگران و همکاری با ستاد مبارزه با بیماری کرونا است و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند  این یک جهاد است.

امام‌جمعه فیروزآباد خاطرنشان کرد: این بیماری باید جدی گرفته شود و با توجه به کمبود امکانات بیمارستانی و زحمات فوق‌العاده کادر بهداشت و درمان بخصوص پزشکان و پرستاران و دیگر کادر درمانی بخش کرونا بیمارستان فیروزآباد و بیمارستان‌های سراسر استان و کشور که از ماه‌ها قبل تلاشی جهادی دارند از آنان تشکر و قدردانی می‌شود.

هاشمی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میلاد امام رضا (ع) ابراز داشت: امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان در راه گسترش علوم و تبیین دانش زمانه از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد و با پرورش شاگردان و توسعه مکتب اسلامی، نهضت علمی و فرهنگی اهل‌بیت (ع) را تداوم بخشید.

وی افزود: ایشان باسیاست دینی و پذیرش ولایتعهدی توانست توطئه‌های خلفای عباسی را خنثی کند و این‌گونه مبانی حقیقی اسلام را آشکار سازد.

امام‌جمعه فیروزآباد ادامه داد: امام رضا (ع) در ادامه مسیر هدایت‌گری امامان پیش از خود، رهنمون و هدایت جهان اسلام را بر عهده گرفت و برای ورود به دستگاه خلافت نیز نتوانست او را از رسالت خویش دور سازد و به پشتوانه علم الهی به معرفی اسلام حقیقی پرداخت و حکومت جور و فساد را رسوا ساخت.

هاشمی زاده اضافه کرد: امام رضا (ع) توانست 35 سال از حضور پربرکت پدر بزرگوار خویش امام کاظم (ع) بهره‌های فراوانی ببرد و از سرچشمه زلال معرفت سیراب شود.

امام‌جمعه فیروزآباد افزود: پس از شهادت هفتمین امام شیعیان، امام رضا (ع) به مدت 20 سال به رسالت الهی و اجتماعی خود عمل کرد و در ابلاغ کلمه حق سخت کوشید.

وی بیان داشت: ابعاد مختلف شخصیتی هشتمین امام شیعیان دارای آموزه‌های متنوعی است که می‌توان با الگو گیری و پژوهش، آن‌ها را در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی به کار گرفت.

امام‌جمعه فیروزآباد گفت: پذیرش ولایتعهدی و انتخاب ایشان از طرف مأمون نشان از اهتمام آن حضرت (ع) در پیشبرد امور مسلمانان دارد زیرا آن حضرت سیاست تعامل و همکاری را در مواجهه با مأمون پیش گرفت.

هاشمی زاده خاطرنشان کرد: البته خلیفه عباسی نیز در پی فرصت‌طلبی و مشروعیت بخشیدن به حکومت خویش بود و امام رضا (ع) با هوشمندی و تدبیر خویش پیشنهاد مأمون بر ولایتعهدی را پذیرفت زیرا معتقد بود که خودداری از تعامل با مأمون پیامدهای ناگوار بیشتری برای جامعه مسلمانان به دنبال دارد.

عقلانیت در اندیشه امام رضا(ع) از جایگاه مهمی برخوردار بود

وی بابیان این‌که عقلانیت در اندیشه امام رضا (ع) از جایگاه مهمی برخوردار بود، تصریح کرد: امام رضا (ع) در روزگاری می‌زیست که حاکمان وقت با استفاده از هر فرصتی از دین و ابزار مذهبی برای حکمرانی استفاده می‌کردند و با جعل احادیث تلاش داشتند تا مردم را به اطاعت از خود وادار کنند.

امام‌جمعه فیروزآباد بابیان این‌که امام رضا (ع) به‌عنوان یکی از ارکان اجرایی حاکمیت نمی‌توانست به‌صورت مستقیم برخی انتقادها و بی‌عدالتی‌هایی را که به نام دین انجام می‌شد منعکس کند، ادامه داد: ایشان با برجسته ساختن نقش عقل در زندگی سیاسی و اجتماعی سعی کرد تلاش مبلغان دربار مأمون در مشروعیت بخشی به حکومت او را خنثی کند.

هاشمی‌زاده در پایان با اشاره به اعتقاد راسخ امام رضا (ع) به آزاداندیشی، آگاهی از علوم روز، رعایت حدود عقلانی مناظره و احترام به باورها و تفکرهای مخالفان گفت: این اندیشه سبب شده بود تا بزرگان دیگر ادیان الهی نیز با ایشان به مناظره بنشینند و همین امر موجب شد تا آن بزرگوار از اهمیت و ارزش زیادی در میان حکما و علمای اسلامی برخوردار باشد.

انتهای پیام/ م

نظر شما