شناسهٔ خبر: 41099041 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پیمان ان‌پی‌تی؛ ایران بماند یا خارج شود؟

کارشناس مسائل بین الملل معتقد است خروج ایران از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای(NP) در مواجهه با کارشکنی های آمریکا و انفعال اروپایی ها نمی تواند راه حل نهایی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، افشار سلیمانی در همین رابطه گفت: سیاست ترامپ یارگیری علیه ایران و نگه داشتن آن کشورها در نزد خود است. بدیهی است که آمریکا از برجام خارج شده و اروپا نیز به تعهداتش عمل نمی کند. کسی منکر این مساله نیست اما قاعده نظام بین الملل واقعیت دیگری را بازگو می کند که قدرت محوری و سلطه محوری است. در این چارچوب در صورت عدم سازگاری ایران اتهاماتی علیه کشور مانند ساخت بمب اتمی و غیره مطرح می شود. در تازه ترین مورد شاهد اتهامات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بودیم که اظهار داشت در صورت عدم تمدید تحریم تسلیحاتی، ایران قادر است تا هواپیماهای جنگی از روسیه و چین خریداری کند. با این تفاسیر ایران را به عنوان مخل صلح و امنیت در دنیا معرفی می کنند. در این سو ایران نیز نباید چنین فرصتی را در اختیار آمریکایی ها بگذارد و با مذاکره باید از این امر جلوگیری کند. برخی در داخل ایران بحث خروج از ان پی تی را معرفی می کنند اما باید پرسید با سوزاندن آخرین برگ، استراتژی بعدی چیست؟ تا کی باید وضع به این حالت ادامه پیدا کند؟! ما نمونه ای مانند کره شمالی را در جلوی چشمانمان داریم که همه این مراحل را طی کرده و بمب اتمی نیز دارد و آمریکا را تهدید به حمله می کند. خب در اینجا نیز باید پرسید که آخر ماجرا به کجا خواهد کشید؟

این کارشناس تصریح کرد: ایران اگر بخواهد عقب نشینی را انتخاب کند ناخداگاه در راستای استراتژی ترامپ حرکت کرده و رئیس جمهور آمریکا نیز همین را می خواهد. همانگونه که سه کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام رای دادند این بار می خواهد بار دیگر آنها را به سمت خود بکشد. اگر چنین امری تحقق پیدا کند اروپایی ها به طور کامل به سمت آمریکا گرایش پیدا خواهند کرد و اگر ایران از ان پی تی هم خارج شود چین و روسیه را نیز از دست خواهیم داد و ماجرا به چند سال قبل باز خواهد گشت؛ دوره ای که شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تصویب شده بود. مهمتر اینکه زمانی که آن شش قطعنامه علیه ایران تصویب شد اوضاع اقتصادی ایران به این شکل وخیم نبود.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

311311

نظر شما