شناسهٔ خبر: 41098187 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

معاون وزیر کشور: مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم در موعد مقرر برگزار می‌شود

صاحب‌خبر -

شفقنا- معاون وزیر کشور با بیان اینکه وزارت کشور برای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌شکل الکترونیک آمادگی کامل دارد، گفت: درصورت موافقت شورای نگهبان، انتخابات ۲۱ شهریورماه الکترونیکی برگزار می‌شود.

به گزارش شفقنا، جمال عرف در گفت‌وگو با ایرنا درباره مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، افزود:‌ وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیک مشکل اجرایی ندارد و به لحاظ نظارتی هم شورای نگهبان باید در این باره نظر دهد.

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: با برگزاری انتخابات الکترونیک، همه فرایندهای دستی حذف می‌شود.

عرف با اشاره به درخواست استعلام از ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهار کرد: از این ستاد خواستیم تا اعلام کند با توجه به این شرایط آیا برگزاری انتخابات به تعویق می‌افتد یا نه و اینکه اگر قرار است انتخابات سر موعد انجام شود، پروتکل آن را هم اعلام کند.

وی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا هم اعلام کرد که مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در موعد مقرر -۲۱ شهریور امسال- برگزار می‌شود اما با نماینده وزارت بهداشت هم باید هماهنگی‌های لازم انجام شود.

عرف خاطرنشان کرد: به همین منظور نخستین نشست ستاد انتخابات هفته بعد با نماینده وزیر بهداشت -احتمالا یکی از معاونان وزیر- برگزار و هر پروتکلی که وزارت بهداشت اعلام کند،   رعایت خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ حوزه انتخابیه برگزار  می‌شود، گفت:‌ به استانداران ذیربط هم اعلام شد تا تمهیدات لازم را در نظر بگیرند و جلساتی با دانشگاه علوم پزشکی استان متبوع برگزار کنند تا تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۰۸ حوزه انتخابیه – ۶ هزار و ۱۱۲ شعبه شهری، ۵۷۷ شعبه روستایی و ۴۶۱ شعبه سیار اخذ رای- دوم اسفندماه برگزار شد.

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در این انتخابات از میان ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار واجد شرایط در کشور؛ ۲۴ میلیون ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر معادل ۴۲.۵۷ درصد مشارکت داشتند که سهم زنان ۴۸ درصد و مردان هم ۵۲ درصد بود.

سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات وزارت کشور شمار نامزدهای انتخابات مجلس را ۷ هزار و ۱۵۷ عنوان کرد و یادآور شد: ۱۱ حوزه انتخابیه شامل میانه در استان آذربایجان شرقی، سمیرم و لنجان در استان اصفهان، کرج و اشتهارد و فردیس در استان البرز،  دهلران و دره شهر و آبدانان و بدره در استان ایلام، اهواز و باوی و حمیدیه و کارون در استان خوزستان، زنجان و طارم در استان زنجان،  بیجار در استان کردستان،  کرمانشاه و اسلام آباد غرب و دالاهو در استان کرمانشاه و کردکوی و ترکمن و بندر گز و گمیشان در استان گلستان به مرحله دوم راه پیدا کردند.

در حوزه‌هایی که داوطلبان دست‌کم ۲۰ درصد آرا را کسب نکنند، انتخابات به مرحله دوم می‌رود و به ازای هر کرسی، ۲ داوطلب در مرحله دوم با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

ابتدا قرار بود مرحله دوم انتخابات بیست و نهم فروردین‌ماه برگزار شود که برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا؛ به پیشنهاد وزارت کشور و تایید شورای نگهبان ۲۱ شهریورماه برای برگزاری انتخابات تعیین شد.

نظر شما