شناسهٔ خبر: 41098055 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تولید ۵۲.۷ میلیون تن زباله الکترونیکی در سال ۲۰۱۹

گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی ۵۲.۷ میلیون تن زباله الکترونیکی تولید شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، طبق گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ میلادی ۵۲.۷ میلیون تن زباله الکترونیکی در سراسر جهان تولید شده است. این در حالی است که کمتر از یک پنجم این میزان زباله بازیافت شده است.

زباله‌های الکترونیکی شامل موبایل‌های اسقاطی، پرینتر، تلویزیون، مسواک برقی و دیگر کالاهای برقی است که دیگر از آنها استفاده نمی‌شود.

آسیا در سال گذشته میلادی بیشترین میزان زباله‌های الکترونیکی (۲۴.۵ میلیون تن) را تولید کرده است. آمریکا ۱۲.۸ میلیون تن و اروپا با ۱۱.۸ میلیون تن زباله الکترونیکی تولید کرده‌اند. این در حالی است که در آفریقا و قاره اقیانوسیه به ترتیب ۲.۸۵ و ۰.۶۸ میلیون تن زباله الکترونیکی تولید شده است.

وزن زباله‌های الکترونیکی در ۲۰۱۹ میلادی حتی از وزن کل افراد بزرگسال در قاره اروپا بیشتر است.

رقم این زباله‌ها در سال گذشته نسبت به ۲۰۱۴ میلادی ۹ میلیون تن افزایش یافته است. به عبارت دیگر طی بازه ۵ ساله حجم زباله‌های الکترونیکی ۲۱ درصد رشد کرده است. همچنین این رقم نشان می‌دهد به طور متوسط هر یک از ساکنان زمین ۷.۳ کیلوگرم زباله الکترونیکی تولید کرده‌اند. همچنین سازمان ملل در گزارش خود هشدار می‌دهد حجم این زباله‌ها تا ۲۰۳۰ میلادی به ۷۲.۸ میلیون تن می‌رسد.

علاوه بر آن اطلاعات گزارش مذکور نشان می‌دهد فقط ۱۷.۴ درصد از زباله‌های الکترونیکی ۲۰۱۹ میلادی به شیوه صحیح جمع‌آوری و بازیافت شده‌اند.

طبق این گزارش، افزایش نرخ مصرف گجت ها و عمر کوتاه دستگاه‌ها از جمله دلایلی هستند که به افزایش حجم زباله‌های الکترونیکی منجر می‌شوند.

این نوع زباله برای سلامت انسان و محیط زیست خطرناک است. زیرا اکثر دستگاه‌های الکترونیکی دچار افزودنی‌های سمی و مواد خطرناک مانند جیوه هستند که به مغز انسان آسیب می‌رسانند.

منبع: مهر

نظر شما