شناسهٔ خبر: 41096736 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

صحنه‌سازی خطرناک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای جنگ داخلی در لبنان

آمریکا با هماهنگی رژیم اشغالگر اسرائیل از طریق توطئه‌چینی برای فروپاشی اقتصادی در لبنان تلاش می‌کنند این کشور را به سمت جنگ داخلی و درگیری‌های داخلی سوق می‌دهد و مزدورانی نیز در این کشور دارند که آماده هستند هیزم شعله‌ور کننده این جنگ باشند.

صاحب‌خبر -

العالم - لبنان

روزنامه فرامنطقه‌ای "رای الیوم" در بخش سخن سردبیر نوشته است: فروپاشی اقتصادی در لبنان از تمامی خطوط قرمز عبور کرده و اعلام فروپاشی، در سایه به بن‌بست رسیدن مذاکرات با نمایندگان صندوق بین‌المللی پول و خودداری کشورهای اهداکننده مانند آمریکا، فرانسه، عربستان سعودی و انگلیس از ارائه هرگونه کمک‌های مالی "نجات‌دهنده" به ادعای نبود اصلاحات اقتصادی، نزدیک شده است. صف‌های نان مقابل نانوایی‌ها طولانی‌تر از "صبر ایوب" شده و برخی از افراد خشمگین اقدام به بستن جاده‌ها و آتش زدن لاستیک خودروها می‌کنند.

بله، یک توطئه برای گرسنه نگه‌داشتن ملت لبنان و به ویژه فقیرانش که اکثریت قریب به اتفاق را تشکیل می‌دهند، وجود دارد. لیره لبنان بیش از 80 درصد از ارزش خود را طی چند ماه از دست می‌دهد و در بازار سیاه هر دلار معادل 9000 لیره معامله می‌شود. ارزیابی‌های رسمی تأکید می‌کند که حداقل 50 درصد از ملت لبنان زیر خط فقر تعیین شده از سوی جامعه جهانی هستند و طبقه متوسط نیز در حال تحلیل رفتن است و این کشور به سمت انفجار و سپس فروپاشی و چه بسا جنگ داخلی پیش می‌رود.

"جیمز جفری" فرستاده آمریکا به سوریه، مفتخرانه گفت که دولت متبوعش در پشت فروپاشی لیره سوریه است. قدر مسلم است که آمریکا همچنین پشت فروپاشی شتابنده کشور همسایه، لبنان قرار داد و اذناب آمریکایی که گروهی از تجار و بازرگانان است سرمایه و بخش بانکداری لبنان را کنترل می‌کنند. "دیوید شنکر" معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه طی گفت‌وگویی با تلویزیون "العربیه" اذعان کرد که بانک مرکزی لبنان و رئیس آن با دولت آمریکا در امر بلوکه کردن حساب‌های بانکی "حزب الله" و هوادارانش در لبنان و خارج همکاری می‌کنند.

در کشورهایی مانند ترکیه که ارزهای داخلی‌شان به دلیل مداخله مستقیم آمریکا با بحران‌های مشابه روبه‌رو شده‌اند، دوستان ترکیه بلافاصه با تزریق میلیاردها دلار در اقتصاد ترکیه به حمایت از لیره ترکیه مبادرت کرده و بانک‌ها نیز میلیاردها دلار را در بازارها برای تقویت پول ملی سرازیر کردند. ولی آنچه در لبنان اتفاق می‌افتد دقیقا بر عکس است.

میلیونرها یا بیشترشان بیش از 30 میلیارد دلار را از پس‌اندازشان را به حساب‌های خارجی منتقل کردند و کشورهای اروپایی یا عربی اهدا کننده به سمت دیگری معطوف شده‌اند و نمی‌خواهند به آه و ناله‌های گرسنگان لبنانی، که در جستجوی لقمه‌ای نان برای برطرف کردن گرسنگی‌شان هستند، گوش دهند.

می‌خواهند لبنان را از سوئیس شرق به بنگلادش شرق تبدیل کنند و اغراق نمی‌کنیم اگر بگوییم اوضاع بنگلادش بسیار بهتر از وضع لبنان است. مهم‌ترین ویژگی توطئه، ساقط کردن دولت "حسان دیاب" و غرق کردن کشور در بحران وزارتی و هرج و مرج به این بهانه، که دولت که در روند تشکیلش با مشکلات بزرگی روبه‌رو بود دولت "حزب‌الله" است. اصلاحاتی که کشورهای اهداکننده می‌خواهند، در خلع کردن سلاح حزب‌الله یا غرق کردن کشور در گرسنگی و جنگ داخلی خلاصه می‌شود. خانم "دوروتی شیا" سفیر آمریکا در بیروت با صدایی بلند و اظهاراتی وقیحانه این درخواست‌های تحریک‌آمیز را مطرح کرد که نقض تمامی هنجارها و معاهدات بین‌المللیِ تنظیم کننده اقدامات دیپلماتیک محسوب می‌شود.

گزارش روزنامه "البناء"، نزدیک به محور مقاومت لبنان غافلگیر کننده نبود زمانی‌که اعلام کرد ایران یک کشتی حامل بنزین و مازوت و سایر مشتقات نفتی به همراه غذا را برای نجات نیروگاه‌های لبنان اعزام خواهد کرد که به دلیل محاصره آمریکا تعطیل شده‌اند. ایران هرگز ملت لبنان را رها نخواهد کرد. این نیروگاه‌ها، انرژی لازم را برای طیف مشخص لبنانی‌ها تامین نمی‌کند بلکه تمامی طیف‌های لبنانی را شامل می‌شود.

آمریکا، با هماهنگی رژیم اشغالگر اسرائیل لبنان را به سمت جنگ داخلی و درگیری‌های داخلی سوق می‌دهد و اذنابی نیز در این کشور دارد که آماده هستند هیزم شعله‌ور کننده این جنگ باشند. آنها فراموش کرده یا خود را به فراموشکاری زده‌اند که اگر دومین جنگ داخلی شعله‌ور شود پیامدهای جنگ سال 1975، که 15 سال طول کشید، در برابر آن ناچیز خواهد بود.

"سیدحسن نصرالله" دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیرش با صراحت گفت و چندین بار تکرار کرد که لبنان هرگز گرسنه نخواهد ماند و تسلیم نخواهد شد و مقاومت هرگز سلاحش را کنار نمی‌گذارد.

تسنیم

نظر شما