شناسهٔ خبر: 41096462 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام امیر عبدالملکی:

حضور امام رضا (ع) در ایران زمینه‌ساز ظهور منجی و جریان تمدن‌ساز بشری است

لیلا امیدی

یک کارشناس و خطیب دینی با اشاره به بحث حدیث سلسله الذهب که امام رضا (ع) گفت: حضور امام رضا (ع) در ایران برای جریان تمدن سازی که دغدغه اصلی اهل بیت (ع) بوده، محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین امیر عبدالملکی در گفت و گو با ایسنا،  با تبریک ولادت امام رضا (ع) و با اشاره به بحث هجرت امام هشتم (ع) به ایران اظهار کرد: درباره موضوع هجرت امام رضا (ع) باید بگویم که این هجرت تقدیر الهی بوده است که بر حسب ظاهر، مامون مسئولیت این امر را برعهده داشته است تا امام را از مدینه به مرو بیاورد. در حقیقت هجرت امام رضا (ع) به ایران زمینه‌سازی برای ظهور منجی آخر الزمان  است؛ منجی که مورد تایید تمام مذاهب و فرق است.

وی گفت: در سال ۲۰۰ هجری قمری مکه و مدینه در انحصار تفکرات شیخین بود. شام هم در دست بنی امیه و کوفه که احیاگر آن جغرافیا حضرت علی (ع) بود، با توجه به اتفاقاتی که پس از شهادت امام علی (ع) و سایر ائمه رخ داده بود، ظرفیت خود را از دست داده و فقط بر روی جغرافیا شرقی ترین نقطه که سمت ایران است باقی می‌ماند.

این کارشناس مسائل دینی خاطر نشان کرد: در اذهان عمومی مردم فکر می‌کنند که امام رضا فقط یک بار به ایران آمده‌اند، در حالی که حضرت دو بار به ایران آمده‌اند. در هجرت اول از سمت کویر به سوی ایران می آیند و در هجرت دوم که در همان هجرت امام به شهادت می‌رسند، از سمت بصره ، بغداد، کرمانشاه، قم، قزوین و پس از آن خراسان و مرو به ایران تشریف می‌آورند. حضرت معصومه (س) و حضرت شاهچراغ که بعد از امام رضا به ایران می‌آیند نیز از سمت کویر ایران وارد می‌شوند.

عبدالملکی تاکید کرد: در هجرت اولی که امام رضا (ع)  به ایران داشته‌اند، ایشان براداران و نوادگان موسی بن جعفر (ع) را همراه خود به ایران می‌آورند و از امام‌زادگان می‌توان به عنوان یک لشگر خاموش در این هجرت نام برد. از همین طریق است که ایران با تشیع و سلسله امام موسی بن جعفر (ع) آشنا می‌شود می‌توان گفت این حرکت باعث شد که توحید و امامت در ایران بیشتر مورد توجه قرار گیرد. طبق احادیث نبوی و حدیث ثقلین وارثان حقیقی اسلام عمل کنندگان به قرآن و عترت هستند.«إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی‏... . (کلینی، الکافی، دار الکتب الاسلامیه، ج۱، ص۲۹۴)»

وی ادامه داد: زمانی که امام رضا (ع) به نیشابور می‌رسند و در آن جا حدیث سلسله الذهب را مطرح می‌کنند که شرط و شروطی را برای تشییع مطرح می‌کند، در آن زمان نیشابور  بیشتر اهل سنت بودند و به واسطه امام رضا (ع) تشییع وارد ایران می‌شود. حضور امام زادگان در سطح کشور باعث شد که راحت‌تر بتوانیم مسیر تشیع و اسلام حقیقی و ناب را پیدا کنیم و  دلیل این مسیر را می‌توان امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) معرفی کرد. امام رضا (ع) در حدیث سلسله الذهب توجه به ولایت را در دو شرط بیان می‌کند؛ یکی قبول توحید و دیگری بحث ولایت است.

او با اشاره به وجود یک مثلث راهبردی در کشور، بیان کرد: یکی امام رضا (ع) در مرو و دیگری حضرت معصومه (س) در قم و حضرت شاهچراغ (ع) در فارس است.  در روایات وارد شده است که قم کوفه دوم است و همه می‌دانیم پس از ظهور منجی عالم بشریت ایشان در کوفه حکومت می‌کند و قم به کوفه دوم معروف است؛ یعنی این مثلث راهبردی به نوعی در مسئله ظهور نیز تاثیر گذار است.

وی با بیان این‌که حضور امام رضا (ع) در ایران برای جریان تمدن‌سازی که دغدغه اصلی اهل بیت (ع) محسوب می‌شود، بوده است، ادامه داد: در گام دوم انقلاب نیز به این مسئله راهبردی توجه شده است و حرکت‌هایی در این‌باره باید صورت بگیرد. مامون با خود فکر کرد که با تبعید امام رضا (ع) از مدینه به مرو، از پیشرفت اسلام جلوگیری می‌کند، در حالی که با حضور امام رضا (ع) اسلام علوی و اسلام واقعی در شرقی ترین نقطه عالم بروز و ظهور پیدا کرد. ما ایرانی‌ها به این اعتقاد داریم که می ‌توانیم در زمینه‌سازی ظهور مثمر ثمر واقع شویم. با وجود امام رضا (ع) در ایران می‌توانیم در آخرالزمان تمدن‌سازی و زمینه‌سازی ظهور را در دست بگیریم و باید با طرح و برنامه از این پتانسیل بهره ببریم.

انتهای پیام

نظر شما