شناسهٔ خبر: 41093547 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مقاله سیدحسین موسویان در میدل ایست آی

نتیجه استراتژی «فشار حداکثری» کاخ سفید علیه ایران | این سیکل شرورانه باید خاتمه یابد

دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران در مقاله‌ای با تأکید بر متوقف کردن اقدامات ضد ایرانی آمریکا نوشت: فشارهای ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، اقدامی در راستای لکه‎دار کردن حیثیت این نهاد، تضعیف چندجانبه‎گرایی و بی اعتبار کردن نهاد مسؤول تأمین صلح و امنیت بین‌الملل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سیدحسین موسویان در این مقاله که در روزنامه میدل ایست آی انتشار یافت، نوشته که در روزهای اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی با پیشنهاد سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و بر اساس اتهامات اسرائیل به عنوان دشمن بزرگ ایران، قطعنامه ای غیر الزامی علیه ایران تصویب کرد که به موجب آن، از جمهوری اسلامی خواسته شده که به آژانس امکان دسترسی به دو سایت مشکوک به داشتن برنامه هسته ای در دو دهه قبل را بدهد که ظریف وزیر خارجه ایران نیز دراین باره گفت؛ آنهایی که از ابتدا به دنبال نابودی برجام بودند، اکنون دستور کار خود را با این شیوه به پیش می برند. «اشاره او به سوء استفاده آمریکا و اسرائیل از آژانس برای تخریب برجام است.»

«ترامپ در ماه می ۲۰۱۸ از برجام خارج شد تا میراث سلف خود، اوباما را نابود کرده و با اتخاذ سیاست فشار حداکثری، نظام حکومتی ایران را ساقط کند. او روند تخاصمات در روابط ایران و آمریکا را با تحریم رهبر عالی ایران و ترور سردار سلیمانی به حداکثر رساند.»

در ادامه این مقاله آمده است: در عین حال، جدول زمانبندی شده اقدامات آمریکا در ماههای اخیر نشان می دهد ترامپ قصد دارد به نحوی آخرین میخ را به تابوت برجام بزند تا نه تنها هیچ شانسی برای رئیس جمهوری بعدی آمریکا در احیای مجدد آن باقی نمانده، بلکه اصولاً نتواند هیچ قدمی در مسیر تعامل و ایجاد روابط حسنه با ایران بردارد.

به نوشته موسویان، ماه گذشته مایک پمپئو با لغو معافیت های همکاری صلح آمیز هسته ای با ایران، باقیمانده تحریمهای معلق در چارچوب برجام را منتفی کرد. اقدام او به ایران بهانه مشروع داد تا بتواند محدودیت غنی سازی زیر ۲۰ درصد را منتفی و تعهدی به غنی سازی زیر ۵ درصد نداشته باشد؛ ضمن آنکه دست ایران را برای بازگشت به طراحی قبلی آب سنگین اراک باز کرد. «کلسی داونپورت» مدیر انجمن خلع سلاح کنترل تسلیحات آمریکا گفت که «پایان دادن به معافیت های همکاری صلح آمیز هسته ای با ایران، به تهران این امکان را داده که غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کند. این سطح غنی سازی پایین تر از سطح مورد نیاز ساخت بمب است اما ریسک فعالیتهای غنی سازی ایران را افزایش خواهد داد».

«چند هفته قبل نشریه «واشنگتن فری بیکن» آمریکا فاش کرد که جمهوریخواهان کنگره، طرحی در دست دارند که به موجب آن، با بیش از ۱۴۰ مورد، گسترده ترین تحریمهای تاریخ علیه ایران اعمال شود. در صورت تصویب چنین لایحه ای از سوی کنگره، دولت آمریکا بعد از آن برای برداشتن تحریمها علیه ایران، نیاز به موافقت کنگره خواهد داشت.»

  • برقراری مجدد تحریمها

این مقاله می افزاید: آمریکا همچنین به دنبال صدور قطعنامه ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران است که به موجب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در ماه اکتبر امسال برطرف می شود. اما این یک اقدام پوششی برای استفاده از مکانیزم ماشه با هدف بازگرداندن تمامی تحریمهای اجماعی بین المللی قبل (در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد) است؛ چون واشنگتن احتمال جدی می دهد که چین و روسیه با تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران مخالفت خواهند کرد.

موسویان در ادامه نوشته: دولت ترامپ تاکنون تحریمهای گسترده‌ای با هدف فروپاشی اقتصاد ایران اعمال کرده است. درآمد اصلی دولت ایران از صادرات نفت است که به موجب تحریم‌های ترامپ از ۲.۵ میلیون بشکه در روز، تقریباً به صفر رسیده است. با این وجود، ترامپ نتوانسته از طریق تحریمها به اهداف سیاسی خود برسد. روحانی رئیس جمهوری ایران قبلا به سایر سران کشورهای امضا کننده برجام، اطلاع داده است که در صورت ارجاع مجدد پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل، ممکن است  ایران از معاهده ان پی تی خارج شود.

«بر اساس گزارش مؤسسه مطالعات بین المللی صلح سوئد، ۹ کشور دارنده سلاح های هسته ای ( شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، اسرائیل، چین، هند، پاکستان و کره شمالی) ۱۳ هزار و ۴۰۰ بمب هسته ای دارند که از این تعداد، سه هزار و ۷۲۰ بمب در وضع عملیاتی برای پرتاب و یکهزار و ۸۰۰ بمب در وضع آماده باش برای پرتاب است.»

در این مقاله آمده است: طنز ماجرای بمب هسته ای این است که آژانس بین المللی انرژی اتمی که وظیفه اصلی اش امحای بمب های موجود هسته ای است، به خاطر فشارهای آمریکا تمام هم و غم خود را مصروف ایران کرده که بمب هسته ای ندارد و در دو دهه گذشته تحت بیشترین بازرسیهای تاریخ آژانس در سطح جهان بوده است. ۲۱درصد کل بازرسیهای آژانس در سال ۲۰۱۹ به کشور ایران اختصاص داشته و در این سال بیش از ۹۰ درصد بازرسیهای انجام شده آژانس از کشورهای عضو پادمان و پروتکل الحاقی، به ایران اختصاص داده شد.

  • تشدید بی ثباتی

به نوشته موسویان، طبق گفته اوباما، برجام شامل جامعترین سیستم بازرسی و شفافیت است که در تاریخ مذاکرات عدم اشاعه بمب هسته ای صورت گرفته است. این بدان معناست که ترامپ با خروج از برجام، جامعترین مکانیزم بازرسی تاریخ معاهده عدم اشاعه را نابود کرده است. برجام توافقی است که با اجرای آن، رئیس جمهوری بعدی آمریکا و ترامپ در صورت انتخاب مجدد، می تواند از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران اطمینان حاصل کند. برجام یک مدل عملیاتی و کارآمدی است که در صورت اجرای آن در سطح کل خاورمیانه، می تواند به نگرانیها از بمب هسته ای در سطح کل این منطقه، خاتمه دهد. برجام یک اعتبار برای معاهده ان پی تی است که با اجرای آن در سطح منطقه، می توان مصوبات سازمان ملل در مورد عاری سازی خاورمیانه از سلاح های هسته ای را تحقق بخشید.

«با این وجود و متأسفانه، جدول اقدامات زمانبندی شده کاخ سفید و اسرائیل در چند ماه گذشته، نشان می دهد که آنها به دنبال تشدید بی ثباتی در خاورمیانه هستند. خروج ترامپ از برجام، غیرقانونی و بدسیرتی بین المللی بود. فشارهای اخیر به شورای امنیت سازمان ملل برای بازگرداندن تحریم های اجماعی گذشته علیه ایران، در حقیقت اقدامی در راستای لکه دار ساختن حیثیت این نهاد، تضعیف چندجانبهگرایی و بی اعتبار کردن شورای امنیت به عنوان نهاد مسؤول تأمین صلح و امنیت بین الملل است.»

وی در پایان این مقاله تأکید کرده است: استراتژی «فشار حداکثری» کاخ سفید تا کنون نتیجه باخت- باخت برای آمریکا، ایران، جامعه بین الملل و کل خاورمیانه داشته است. این سیکل شرورانه باید خاتمه یابد و لذا زمان آن رسیده که ترامپ به ادامه بیخردی محض پایان دهد.

نظر شما