شناسهٔ خبر: 41092658 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پربازدیدترین خبرهای حقوقی هفته؛ جزئیات سانحه هواپیمای اوکراینی و حکم اعدام زم

اعظم سندگل

در این هفته از تیرماه در حوزه حقوقی و قضائی خبرهای مهمی از سوی مسئولین قضایی مطرح شد که از جمله آنها اظهارات دادستان نظامی تهران در رابطه با "سانحه هواپیمای اوکراینی" و خبر "اعدام روح‌الله زم" از سوی سخنگوی دستگاه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا این خبر مروری بر پربازدیدترین خبرهای حقوقی و قضائی این هفته ایسنا است:

پربازدیدترین خبر حقوقی این هفته ایسنا به اظهارات دادستان نظامی تهران در رابطه با سانحه هواپیمای اوکراینی بود که در 18 دی‌ماه سال 98 مورد اصابت موشک قرار گرفت و 176 نفر جان خود را از دست دادند.

هواپیمای اوکراینی بر اثر برخورد با زمین منفجر شد/ آثار قطعات موشک بر بدنه هواپیما مشهود است

دادستان نظامی استان تهران در دیدار با جمعی از خانواده‌های قربانیان سانحه هواپیمای اوکراینی و تعدادی از وکلای آنان به بیان جزییاتی از این پرونده پرداخت.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، غلامعباس ترکی دادستان نظامی استان تهران در دیدار با جمعی از خانواده‌های قربانیان سانحه هواپیمای اوکراینی و تعدادی از وکلای آنان که در سازمان قضایی نیروهای مسلح برگزار شد، گفت: از خانواده‌های محترم شهدای سانحه هوایی تشکر می‌کنم که دعوت امروز سازمان قضایی نیروهای مسلح را پذیرفتند، هرچند پرداختن به جزئیات سانحه در حضور بازماندگان و خانواده‌های شهدا سخت است.

وی همچنین گفت که "سازمان قضایی نیروهای مسلح در این حادثه همدرد خانواده‌های شهداست و تشریح حادثه در جلسه امروز، به منظور طبیعی جلوه دادن و یا توجیه آن نیست.

ترکی با بیان اینکه تا این لحظه دلیلی بر هک سایبری و الکترونیکی، اختلال بیرونی در سامانه‌های پدافندی و موشکی و نفوذ در سامانه‌ها یا شبکه‌ها بدست نیامده، افزود: به هیچ شواهد و قرائنی برای احتمال خرابکاری و جاسوسی در هواپیما نرسیدیم و آثاری از قطعات موشک شلیک شده بر روی بدنه هواپیما مشهود است و هواپیما بر اثر برخورد با زمین منفجر شده و قطعات آن تا شعاع وسیعی از محل اصابت پراکنده شده که به‌ لحاظ مسکونی بودن محل با مشکلاتی از نظر جمع‌آوری قطعات هواپیما و حفظ صحنه مواجه شدیم.

دومین خبر پربازدید این هفته به نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه اختصاص داشت.

محکومیت زم به اعدام/ بازداشت حسن رعیت/ ۵ سال حبس برای فریبا عادلخواه/ وضعیت سه محکوم حوادث آبان

سخنگوی قوه قضاییه از محکومیت روح‌الله زم سردبیر آمدنیوز به اعدام خبر داد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در بیست و هشتمین نشست خبری ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) گفت: بیش از ۱۵ ماه از دوره تحول در دوره قوه قضاییه پشت سر گذاشتیم. خدا را شاکریم که در هفته قوه قضاییه به لطف خدا هم از افکار عمومی جامعه و مردم و هم در سخن و کلام رهبری معظم انقلاب امتیاز مناسب و قبولی کسب کردیم و این امر خستگی تمام تلاش‌های انجام شده را از جسم و روح ما خارج کرد و ان‌شاءالله مصمم‌تر از گذشته در مسیر تحول قدم برخواهیم داشت.

سخنگوی دستگاه قضا در این نشست خبری درباره "محکومیت روح‌الله زم به اعدام، علت دستگیری اعضای جمعیت امام علی، ابهام زدایی از موضوع قاضی منصوری، ادامه بازداشت حسن رعیت، صدور حکم اعدام سه نفر در رابطه با اعتراضات آبان ماه، قطعی شدن ۵ سال حبس فریبا عادلخواه و..." به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

خبر پربازدید بعدی را دادستان تهران اعلام کرد که در رابطه با پرونده ترور سردار قاسم سلیمانی بود.

شناسایی ۳۶ فرد مرتبط با ترور سردار سلیمانی

دادستان تهران از شناسایی ۳۶ نفر از افرادی که در ترور سردار سلیمانی نقش داشتند، خبر داد.

القاصی مهر دادستان تهران، در جلسه مسئولان قضایی با اشاره به اقدامات انجام شده برای پیگیری پرونده ترور سردار قاسم سلیمانی اعلام کرد: ۳۶ نفر از افرادی که در ترور حاج قاسم مباشرت، مبادرت و آمریت داشتند، اعم از مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا و دیگر دولت‎ها شناسایی شدند که توسط مقام قضایی برای آنها دستور جلب و اعلام وضعیت قرمز از طریق پلیس بین الملل صادر شده است.

وی عنوان اتهامی این افراد را «قتل» و «اقدام تروریستی» اعلام کرد و افزود: در راس این فهرست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قرار دارد و تعقیب قضایی او حتی پس از پایان دوره مسئولیتش نیز پیگیری خواهد شد.

پربازدیدترین خبر بعدی مربوط به ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری بود.

نماینده دادستان: طبری بازپرس ما را از خانه سازمانی بیرون کرد

ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و متهمان دیگر این پرونده برگزار شد.

به گزارش ایسنا، ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و متهمان دیگر این پرونده صبح امروز ۸ تیرماه به ریاست قاضی بابایی در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران آغاز شد.

در این جلسه از دادگاه، رسول قهرمانی نماینده دادستان گفت: طبری می‌گوید خود را در برخی اقدامات مانند تحویل گرفتن ویلا حسینی معرفی می‌کرد که شناخته نشود و عریضه‌های مردم به او سرازیر نشود و شرمنده مردم نگردد؛ اما نمی‌دانیم چرا متهمان اقتصادی با عریضه و فریضه‌ای در خدمت او و در دفترش حاضر می‌شدند و آقای طبری کارهای آن‌ها را پیگیری می‌کرد.

همچنین نماینده دادستان گفت: طبری بازپرس ما را به جرم اعتنا نکردن به توصیه‌های خلاف قانونش از خانه سازمانی بیرون کرد. چرا عریضه‌های مردم بیچاره را در خردکن می‌اندازد، ولی کارهای متهمان اقتصادی را در خردکن نمی‌اندازد و پیگیری می‌کند و اگر بازپرس مقاومت کند اخراجش می‌کند. آن بازپرس اولیه پرونده نیاز آذری را خواهش می‌کنم بررسی کنید و ببیند اولین پرونده به چه کسی ارجاع شده و آقای طبری آن بازپرس را به کجا فرستاد؟

قاضی بابایی هم در این جلسه قاضی گفت: علت انتقال سند واحد ۶۳۶ متری به نام همسر طبری را جویا شد که این متهم پاسخ داد: علتش این است که وقتی خانواده‌ای پسر نداشته باشد معمولا چیزی به نام همسر می‌زنند تا اگر اتفاقی افتاد دستش خالی نباشد.

خبر پربازدید بعدی نیز به هفتمین جلسه دادگاه اکبر طبری اختصاص داشت.

دانیال زاده: به یکی از بانک‌ها ۲۴۰ میلیارد بدهکارم/ سال‌ها است در این مملکت خدمت می‌کنم

بر اساس گزارش قوه قضاییه، هفتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اکبر طبری برگزار شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، شعبه ۵ دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی بابایی مسئول رسیدگی به پرونده اکبر طبری و دوستانش است.

قاضی در ابتدای این جلسه دادگاه از متهم دانیال زاده خواست برای ارائه توضیحات در جایگاه قرار گیرد.

متهم دانیال زاده با حضور در جایگاه، گفت: پرونده‌ای که به خاطر آن در اینجا ایستاده‌ام، پرونده‌ای در مورد طبری است. ۵۹ مبایعه نامه وجود دارد و ۵۹ نفر از من ملک خریداری کردند که به دادگاه تقدیم می‌شود.

این خبر نیز جز پربازدیدهای حقوقی این هفته ایسنا بود.

منتشر کننده خبر بازداشت دادستان سابق تهران محکوم شد

عباس جعفری دولت آبادی دادستان سابق تهران روز یکشنبه 1399/4/8 اعلام کرد که فردی که در مردادماه سال گذشته خبر بازداشت او را منتشر کرده بود به مجازات جزای نقدی محکوم شد.

دادستان سابق تهران می‌گوید: در پی طرح شکایت‌های جداگانه دادستان سابق تهران علیه روح اله زم و رضا گلپور مبنی بر نشر اکاذیب، در دادسرای تهران، کیفرخواست‌های مستقل صادر و پرونده‌های مذکور در محاکم ذی صلاح تحت رسیدگی است.

این خبرها نیز جز  پربازدیدهای این هفته بودند.

جمعی از متولیان در خوابند/ ۳هزار میلیاردتومان از اموال بابک زنجانی تحویل وزارت نفت شد

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به آثار دوره تحول دستگاه قضا، از اقبال گسترده مردم از عملکرد این دستگاه در سال ۹۸ در مقایسه با سال‌های گذشته خبر داد.

غلامحسین اسماعیلی با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما، در ارتباط با آثار دوره تحول در قوه قضاییه در حوزه رضایتمندی مردم، اظهار کرد: در افکارسنجی‌هایی که انجام شد، عملکرد سال ۹۸ در مقایسه با سنوات قبل شاهد اقبال گسترده مردم بودیم.

وی با اشاره به این‌که، بابک زنجانی داخل زندان است و بخش زیادی از اموال وی به وزارت نفت تحویل داده شده است، اظهار کرد: نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان از اموال بابک زنجانی به وزارت نفت تحویل داده شده است.

دستگاه قضایی بر اساس خوشایند و بدآمد دیگران عمل نمی‌کند

رییس قوه قضاییه گفت: دستگاه قضایی بر اساس خوشایند و بدآمد دیگران عمل نمی‌کند و نباید اجازه داد دشمن در صحنه‌سازی و عملیات روانی علیه نظام و سیستم قضایی موفق شود.

آیت الله رییسی در همایش سراسری قوه قضاییه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و درود به روح بلند شهدا، اخلاص، توجه به علم و دانش، خداترسی و پروا از حضرت حق، تقوای الهی، تفکر و اندیشه و عمل انقلابی و ولایت مداری را از ویژگی‌های بارز آیت الله شهید دکتر بهشتی عنوان کرد و گفت: شخصیت شهید بهشتی امروز به عنوان یک الگو همواره در دستگاه قضایی و کشور مطرح است و گردهمایی ما با نام او، معنویت و برکت به این اجتماع می‌دهد.

محمدعلی نجفی تهدید نکرده است

وکیل مدافع محمدعلی نجفی با اشاره به انتشار خبری مبنی بر «تهدید نجفی به افشاگری در صورت صدور حکم اعدام» گفت که گذشت اولیای دم میترا استاد و منتفی شدن قصاص، جعلی بودن این خبر را نشان می‌دهد.

حمیدرضا گودرزی با بیان اینکه از زندان اوین با موکلم محمدعلی نجفی تماسی داشتم، اظهار کرد: در فضای مجازی مطالبی موهوم و دروغین و مجعول از طرف موکلم عنوان شده که مدعی شده بودند "چنانچه مجازات اعدام برایم رقم بزنند جرایم رخ داده توسط برخی از افراد را در مورد همسرم با مستندات ارائه می‌کنم" که اینک با تکذیب این خبر جعلی و ساختگی به اطلاع عموم می رساند همین که با گذشت اولیای دم خانم میترا استاد موضوع مجازات قصاص موکلم منتفی شده و پرونده از جهت مجازات‌های حبس در دیوان عالی مطرح رسیدگی است؛ به خوبی نشان می‌دهد که مجازات قصاص و اعدام به طور کلی در پرونده منتفی شده و به خودی خود این موضوع جعلی و دروغین بودن خبر را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

نظر شما