شناسهٔ خبر: 41091874 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

تايم سيتى:حقايق جالب سريال Peaky Blinders پيكى بلايندرز!! از سيگار كشيدن بيش از حد تامى تا جيسون استتهام 🕴

Time City

صاحب‌خبر -

تايم سيتى: سلام در اين مطلب قصد داريم حقايق جالب سريال محبوب و خوب پيكى بلايندرز رو بهتون بگيم.

حضور کیلین مورفی و تام هاردی در یک سریال به‌‌تنهایی می‌تواند باعث موفقیت آن شود؛ زمانی‌که یک داستان جذاب در قالب اتفاقات و شخصیت‌های جذاب‌تر به آن‌ها اضافه شود، به‌راحتی می‌توانیم توقع یک سریال بسیار قوی و دیدنی را داشته باشیم. در‌کنار این عوامل کارگردانی بسیار قوی کالم مک‌گارتی، تام هارپر و دیوید کافری و فیلم‌نامه‌ی توبی فینلی و استفن راسل درکنار استفن نایت، زیبایی‌های این سریال را دوچندان کرده است. سریال Peaky Blinders که برای اولین‌بار در مهر ماه ۱۳۹۲ (سپتامبر ۲۰۱۳) از شبکه‌ی BBC پخش شد، به سرعت محبوبیت بسیار زیادی میان اهالی سینما در کشور‌های مختلف کسب کرد. موضوعی که در کشور ما نیز صدق می‌کند و این سریال درحال‌حاضر بدون شک یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تلویزیونی به‌شمار می‌رود. این سریال تا پایان بخش اول فصل پنجم موفق شده است امتیاز عالی ۸.۸ را در سایت IMDB کسب کند و درصد رضایت منتقدین از آن در سایت راتن تومیتوز ۹۲ درصد باشد؛ اعدادی که به‌خوبی موفقیت این سریال را نشان می‌دهند. داستان سریال درباره‌ی یک خانواده‌ی گانگستری در شهر بیرمنگهام جریان دارد که پس از پایان جنگ جهانی اول با مشکلات زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و سعی دارند که جایگاه خود را در کشور روزبه‌روز بهتر کنند. شخصیت اصلی داستان به‌نام توماس شلبی که نقش آن را کیلین مورفی ایفا می‌کند یک سرباز انگلستانی است که به‌تازگی از جنگ بازگشته و تلاش می‌کند که باعث پیشرفت خانواده‌ی خود شود. خانواده‌های مافیایی، گنگستر‌های انگلیسی، روابط و مشکلات میان آن‌ها به بهترین و جذاب‌ترین شکل ممکن در این سریال به‌تصویر درآمده است.

ما در این مقاله قصد نداریم که داستان سریال و کیفیت ساخت آن را مورد بررسی قرار دهیم و تنها نکات و حقایق جالب این سریال دیدنی را مرور خواهیم کرد؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاع نداشته باشید.

۱- داستان فیلم براساس کتاب داستان پدر استفن نایت نوشته شده است

داستان سریال Peaky Blinders براساس داستان کتابی است که پدر استفن نایت در دوران بچگی او برایش می‌خوانده است

استیفن نایت در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرد که یکی از دلایل مهم ساخت این سریال داستانی بود که در دوران بچگی من، پدرم آن را برای من می‌خواند. استفین نایت در ادامه افزود: «زمانی‌که هفت یا هشت سال سن داشتم، پدرم به‌طور مرتب داستانی درباره‌ی یک خانواده‌ در محله‌ی اسمال هیث را برای من می‌خواند. آن‌ها به خانواده‌ی شلدون‌ها معروف بودند که درنهایت نام آن‌ها در سریال به خانواده‌ی شلبی تبدیل شد»

در داستان این کتاب آمده است که اهالی آن منطقه خانواده‌ی شلدون را به‌نام پیکی بلایندرز می‌شناختند و این خانواده تا سال ۱۸۹۰ در آن محله حضور داشت ولی در داستانی که برای سریال نوشته شده است با مقداری تغییر همراه شده است.

۲- ریشه‌ی اصلی نام پیکی بلایندرز

به‌اعتقاد بسیاری نام مستعار پیکی بلایندرز به‌دلیل وجود یک تیغ در کلاه اعضای این خانواده به‌ آن‌‌ها تعلق گرفته است؛ آن‌ها از این کلاه برای صدمه زدن و حتی کور کردن دشمنان خود استفاده می‌کردند و به‌ این دلیل لقب آن‌ها پیکی بلایندرز شده است. این موضوع شاید محتمل‌ترین ریشه‌ی لقب این خانواده باشد ولی افراد بسیاری با آن مخالف‌اند. به‌عقیده‌ی آن‌ها این لقب دلیل بسیار ساده‌تری دارد؛ لقب پیکی بلایندرز تنها به‌دلیل پوشش آن‌ها و شکل کلاهی که بر سر می‌گذراند به آن‌ها تعلق دارد و در داستان اصلی، آن‌ها تنها از چکمه‌های دارای فلز، چاقو و سگک کمربند برای آسیب رساندن به دشمنان خود استفاده‌ می‌کردند.

۳- سم نیل برای حرف زدن با لهجه‌ی ایرلندی از لیام نیسن کمک گرفته است

سم نیل برای صحبت با لهجه‌ی ایرلندی از لیام نیسن و جیمز نسبیت کمک گرفته است

سم نیل که در نقش کارآگاهی از بلفاست به‌نام چستر کمپبل بازی می‌کند، برای حرف زدن با لهجه‌ی ایرلندی از لیام نیسن و جیمز نسبیب کمک گرفته است. سم نیل که در ایرلند شمالی متولد شده است، زمانی‌که تنها هفت سال سن داشت به‌همراه خانواده‌ی خود به نیوزلند مهاجرت کرد و در طول زمان لهجه‌ی ایرلندی خود را به‌طور کامل از دست داد. او در مصاحبه‌ای با شبکه‌ی BBC درباره‌ی این موضوع گفت: «من تا سال‌ها پیش می‌توانستم کمی با لهجه‌ی ایرلندی صحبت کنم ولی در طول‌ سال‌های زیاد به‌دلیل زندگی در نیوزلند، لهجه‌ی محل تولد خودم را به‌طور کامل فراموش کردم. زمانی‌که برای شروع مراحل ساخت سریال در محل فیلم‌برداری حاضر شدم، سازندگان سریال به من گفتند که این موضوع خیلی مهمی نیست ولی به‌دلیل اینکه قصد داشتم نقش یک کار‌آگاه از زادگاه خودم را بازی کنم، برای من مهم بود که این کار را به‌ بهترین شکل ممکن انجام دهم. به‌همین دلیل با کمک گرفتن از دوستان خوبم لیام نیسن و جیمز نسبیت توانستم مقداری از لهجه‌ی ایرلندی را دوباره یاد بگیرم».

۴- مشکلات کیلین مورفی و هلن مک‌کروری برای صحبت کردن با لهجه‌ی بیرمنگهامی

سم نیل تنها بازیگر سریال نبود که برای ایفای نقش در آن، برای حرف زدن با لهجه‌ی مناسب از دیگران کمک گرفت. هلن مک‌کروری، بازیگر نقش پالی گری نیز برای صحبت کردن با لهجه‌ی بیرمنگهامی مشکل داشت و برای رفع این مشکل از Ozzy Osbourneکمک گرفته است. او در مصاحبه‌ای تایید کرد که قبل از شروع فیلم‌برداری سریال ساعت‌ها مشغول تماشای ویدیو‌های Ozzy Osbourne بوده و مدام با خود حرف زدن با لهجه‌ی بیرمنگهامی را تمرین می‌کرده. Ozzy Osbourne یکی از معروف‌ترین افراد شهر بیرمنگهام به‌شمار می‌رود. کیلین مورفی نیز برای صحبت کردن با لهجه‌ی بیرمنگهامی مشکلاتی داشت که با حضور در کافه‌ی گریسون پاب واقعی به‌همراه استیفن نایت، این مشکل را برطرف کرد.

۵- سیگار کشیدن بیش‌ازحد کیلین مورفی در مراحل ساخت سریال

شخصیت توماس شلبی، نقش اصلی سریال پیکی بلایندرز تقریبا در تمام صحنه‌ی آن درحال کشیدن سیگار است. کیلین مورفی که شخصیت توماس شلبی را بازی می‌کند به‌هیچ‌وجه یک فرد سیگاری نیست و از کشیدن سیگار به‌شدت متنفر است. سازندگان سریال برای حل این مشکل اقدامات جالبی انجام دادند؛ آن‌ها با تولید سیگارهای گیاهی باعث شدند تا کیلین مورفی به‌راحتی نقش خود را ایفا کند. این سیگار‌های گیاهی که از گیاهانی که برای دستگاه تنفسی انسان مفیدند تولید شده‌اند و نه‌ تنها ضرری برای فرد استفاده کننده ندارند بلکه باعث تازگی دستگاه تنفسی می‌شوند. کیلین مورفی در پایان فصل چهارم از سازندگان سریال سؤال کرد که تا این لحظه از مراحل ساخت سریال شخصیت تامی چند عدد از این سیگار‌ها را استفاده کرده است که با عدد جالبی روبه‌رو شد؛ تا پایان فصل چهارم شخصیت توماس شلبی ۳۰۰۰ عدد از آن‌ سیگار‌ها را استفاده کرده بود (در زمان فیلم‌برداری برخی سکانس‌های کوتاه حتی تا ۱۰ عدد از این سیگارها استفاده شده است).

اطلاعاتی از سیگار کشیدن سایر شخصیت‌های سریال منتشر نشده است و مشخص نیست که آیا آن‌ها نیز از این سیگار‌های گیاهی استفاده می‌کرده‌اند یا خیر.

۶- تمام صحنه‌هایی که به جهنم بیرمنگهام اشاره دارند به‌صورت عمدی ساخته شده‌اند

کالم مک‌گارتی، کارگردان فصل دوم سریال پیکی بلایندرز در مصاحبه‌ای بیان کرد که تمام صحنه‌های فصل اول سریال که به جهنم بیرمنگهام اشاره دارند کاملا عمدی و با برنامه‌ی قبلی ضبط شده‌اند. اولین باری که ما کافه‌ی گریسون را می‌بینیم، در آن صحنه‌ یک شعله‌ی آتش بسیار عظیم وجود دارد. دفعه‌ی دوم که ما این کافه را می‌بینیم تامی در آن حضور دارد که پشت سر او بازهم یک شعله‌ی آتش نمایان است و در سکانس آخر آن قسمت از زاویه‌ای توماس شلبی را می‌بینیم که در پشت او شعله‌های بزرگ آتش قرار گرفته‌ است. مک‌گارتی با اشاره به این صحنه‌ها تایید کرد که سازندگان سریال به‌صورت کاملا عمدی با طراحی این صحنه‌ها قصد داشتند آن محله‌ی بیرمنگهام مانند یک جهنم در ذهن مخاطب جلوه دهند‌ (موضوعی که در انجام آن موفق بودند).

۷- احتمال حضور جیسون استتهام در سریال

 هم‌کاری جیسون استتهام و استفن نایت در سال ۲۰۱۳ و در فیلم Redemption باعث شد تا این کارگردان استتهام را برای حضور در سریال پیکی بلایندرز مد نظر داشته باشد. استفن نایت هیچ‌گاه این موضوع را بیان نکرد که کدام شخصیت را برای استتهام در نظر گرفته بود. نایت در مصاحبه‌ای درباره‌ی این موضوع گفت: «زمانی‌که به جیسون پیشنهاد حضور در این سریال را دادم به‌دلیل اینکه او در پروژه‌ی دیگری حضور داشت و به آن‌ها متعهد بود، حضور در این سریال را نپذیرفت و من برای تصمیم او احترام بسیار زیادی قائلم. جیسون یک فرد بسیار بسیار مهربان با شخصیتی شگفت‌انگیز است که هر کارگردانی از هم‌کاری با او لذت خواهد برد».

۸- مایکل گری و جان شلبی در واقعیت برادر هستند

فین کول، بازیگر نقش مایکل گری و جو کول بازیگر نقش جان شلبی برادر یکدیگر هستند. نکته‌ی جالب درباره‌ی این دو نفر این است که فین حضور خود در سریال را مدیون برادرش جو است. زمانی‌که سازندگان سریال برای شخصیت مایکل گری درحال گرفتن تست از بازیگران مختلف بودند، جو برادرش فین را به‌ آن‌ها پیشنهاد کرد. فین کول در مصاحبه‌ای درمورد این موضوع گفت:‌

من اصلا قصد تست دادن برای این نقش را نداشتم؛ من دانشجو بودم و در آن زمان باید دوره‌ی تحصیل خودم را تمام می‌کردم. بعد از اینکه جو این موضوع را به من پیشنهاد داد، موضوعات درسی به‌شدت جذابیتشان را برای من از دست دادند و فکر حضور در یک سریال تلویزیونی مرا به وجد می‌آورد. در آن لحظه تصمیم گرفتم که به جو زنگ بزنم و به او بگویم که برای نقش مایکل تست خواهم داد؛ خدا را شکر می‌کنم که تا آن زمان هنوز بازیگری را برای آن نقش نپذیرفته بودن. زمانی‌که به جو زنگ زدم او برای اذیت کردن من به دروغ گفت که سازندگان سریال بازیگری را برای این نقش استخدام کرده‌اند؛ برادر بامزه‌ی من!

سازندگان سریال پس از تست دادن فین بسیار تحت تاثیر توانایی او قرار گرفتند و سریعا نقش مایکل را به او پیشنهاد دادند.

Time City

اميدوارم اين مطلب براتون مفيد بوده باشه

 

نظر شما