شناسهٔ خبر: 41091577 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سردار جلالی: باید به تهدیدات شبکه‌های اجتماعی توجه کرد/ تاسیس چهار قرارگاه پدافند غیر عامل در کشور

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ١٢تیرماه درباره تازه‌ترین راه های شناخت تهدیدات مطالبی را بیان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور امشب ١٢ تیرماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی تازه‌ترین خبر‌ها از شناسایی تهدید‌ها و برنامه ریزی برای مقابله با آن پرداخت.

سردار جلالی در ابتدای این برنامه با بیان این نکته که قانون باید به شهرداری‌ و آتش‌نشانی این اختیار را بدهد که مراکز پرخطر برای مردم را تعطیل کند، گفت:  هم‌زیستی یک مرکز شیمیایی با یک مرکز جمعیتی کار درستی نیست و به همین دلیل مراکز پرخطر باید خارج از شهرها باشند.

او با اشاره به اینکه سر ریز فناوری در کشور‌های مختلف در قالب ارائه خدمات است، افزود: این فناوری‌ها به دلیل پیشرفت و یا به دلیل وجود عناصر سایبری به اندازه‌ای در درون خودشان تهدید را دنبال می‌کند، فناوری‌های نو ترکیبی از فرصت و تهدید هستند.

سردار جلالی تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی امروزه به کارکرد ضروری مردم تبدیل شده است و همه مردم از آن استفاده می‌کنند، اما شبکه اجتماعی که در تسلط کشور‌های خارجی باشد از آن برای کنترل مردم کشور‌های دیگر، ایجاد آشوب‌ها، به هم زدن نظم و ایجاد موج حمله اقتصادی و امنیتی به کشور‌ها استفاده می‌کنند لذا پدیده‌ای آمده که ذاتاً برای ارائه خدمت و ارائه سرویس به مردم است، ولی در درون آن تهدیداتی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد.

او با اشاره به اینکه نباید درگیر آسیب‌ها و تهدیدات آن شویم، افزود: در حوزه‌های فناوری هسته‌ای برای درمان یا تشخیص پزشکی استفاده می‌شود لذا اگر به ملاحظات ایمنی آن توجه نشود می‌تواند آسیب ساز باشد.

بیشتر بخوانید

سردار جلالی با اشاره به این که معمولاً ملاحظات ایمنی و امنیتی را سه لایه می‌کنیم، گفت: ملاحظه ایمنی یعنی ملاحظاتی که هر فردی برای استفاده از تجهیزات باید استفاده کنند دوم، ملاحظات امنیتی است که باید تهدید امنیتی موثر در حوزه مربوطه را دنبال کنیم مثلاً در امنیت محله موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد و موضوع سوم مربوط به لایه جنگی و دفاعی می‌شود که دشمن در آن مطرح است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به این‌که رعایت نکردن ملاحظات ایمنی سبب ایجاد انفجار می‌شود، گفت: حادثه‌ای که در کلینیک درمانی تهران رخ داد به سبب رعایت نشدن ملاحظات ایمنی بود لذا مشکلات قانونی و حقوقی وجود دارد اگر بحث ایمنی رعایت نشود حتماً باید قاضی حکم بسته شدن مکان مربوطه را صادر کند.

او با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی نظام در حوزه شیمیایی، هسته‌ای و بیولوژیک ماموریت‌های به پدافند غیرعامل داده است که باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد لذا چهار قرارگاه پدافند شیمیایی، هسته‌ای، زیستی و سایبری را ایجاد کردیم.

سردار جلالی با اشاره به اینکه استفاده از سلاح هسته‌ای منتفی است و تمرکز بر نشت صنعتی است گفت: به کمک اورژانس تهران نزدیک به ۲۰۰ آمبولانس را در سراسر کشور به تجهیزات ام پی سی تجهیز کرده‌ایم و در وزارت دفاع بیمارستان شهید چمران به عنوان قطب درمان هسته‌ای در نظر گرفته شده است، در تهران۶۰ بیمارستان از مواد هسته‌ای برای تشخیص و درمان استفاده می‌کنند.

او با اشاره به اینکه ملاحظات ایمنی برای همه جا اصل است افزود: قبل از انقلاب چهار مجتمع پتروشیمی و شیمیایی داشتیم، اما الان به بیش از ۶۰ مجتمع پتروشیمی و شیمیایی و ۵ هزار زیرمجموعه در خدمات رسیدیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به اینکه قابلیت‌های درمانی، شیمیایی و پروتکل‌ها و زیرساخت‌های درمانی ما در سطح منطقه بالاست، ادامه داد: در یزد ۶ هزار نفر از عناصر دستگاه‌هایی که در حوزه‌های شیمیایی کار می‌کنند را آموزش اجرایی و تخصصی داده‌ایم.

او با اشاره به اینکه نگاه به حفاظت اطلاعات وظیفه ملی است، خاطرنشان کرد: اطلاعات کشور به آبرو و امنیت کل کشور ارتباط دارد، مسئول امنیت هر دستگاهی رئیس آن دستگاه است، مسئول پدافند غیر عامل هر دستگاهی رئیس دستگاه است، ما به آن دستگاه مشاوره می‌دهیم لذا حضور مستقیم نداریم ما مسئول بخش دفاعی هستیم.

سردار جلالی با اشاره به اینکه ما زیرساخت‌های زیادی در کشور داریم که مبتنی بر فضای سایبر خدمات ارائه می‌کنند، گفت: میزان خدمات نشان‌دهنده آمادگیمان است لذا امنیت هیچ وقت مطلق نیست، اگر به کشور در این زمینه حمله شود در همان جا پاسخ می‌دهیم، به دلیل ضرورت همه دستگاه‌های امنیتی تلاش می‌کنند تا نقاط آسیب پذیر را کشف کنند ما مجموعه مانور‌های زیادی برای کشف آسیب پذیری‌ها در اختیار داریم.

او با اشاره به اینکه یکی از مهمترین کار‌ها پیگیری موضوع شبکه ملی اطلاعات است افزود: در کشور تلاش زیادی در این راستا شده است، شبکه‌های اجتماعی تولید، هدایت و جهت دهی به افکار عمومی را می‌توانند داشته باشند و به طوری که در این شبکه‌ها دریافت و پرداخت در حال توسعه است، اما اگر این اتفاق خارج از کنترل دولت باشد موضوع پیچیده می‌شود، زیرا شرکت‌های خارجی مانند اینستاگرام بدون رعایت مقررات ما اقداماتی را انجام می‌دهند به طوری که می‌توانند در جهت دهی به حوادث نقش داشته باشند و باعث ایجاد ناامنی در داخل کشور شوند.

سردار جلالی با بیان اینکه با هماهنگی وزارت کشور و معاونت عمرانی همه شهر‌های با مبنای هسته‌ای را به تجهیزات اولیه رفع آلودگی مجهز کرده ایم گفت: پیش از شیوع کرونا ۵۱ شهر را با کمک شهرداری‌ها و وزارت کشور، تجهیز و آموزش‌های لازم را دراین زمینه ارائه و واحد‌های خاص را در آتش نشانی‌ها راه اندازی کردیم.

او خاطرنشان کرد: بیمارستان شهید چمران را به عنوان قطب درمان مصدومیت‌های هسته‌ای تجهیز کردیم و کادر درمانی بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر را هم برای این منظور آموزش دادیم و برای همه مراکز هسته ای، اورژانس هسته‌ای ساختیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه در زمینه حوادثی که اخیراً اتفاق افتاد با توجه به اینکه درگیر جنگ جدی اقتصادی با آمریکا هستیم و در حوزه‌های مختلف کشمکش داریم، نخستین فرضیه این است که این حوادث ممکن است تهدید و ناشی از حرکت دشمن باشد گفت: معمولا در مرحله اول ملاحظات ایمنی را بررسی می‌کنیم.

او با اشاره به آتش سوزی‌های پارسال مجتمع‌های پتروشیمی اظهار کرد: گزینه نخست این بود که ممکن است این آتش سوزی‌ها ناشی از حملات سایبری باشد، اما با بررسی‌های انجام شده، تقریباً همه این آتش سوزی‌ها ناشی از رعایت نکردن مسائل ایمنی بود لذا بخش عمده‌ای از این حوادث نتیجه رعایت نکردن مسائل ایمنی است، اما بخشی هم ممکن است ناشی از حرکات عناصر ضد انقلاب و عناصر مرتبط با آن باشد و شاید هم دشمن دخالت داشته باشد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه قدرت پاسخ و آفند سایبری ما بخشی از قدرت دفاعی کشور است گفت: اگر اثبات شود به کشورمان حمله سایبری شده است پاسخ می‌دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما