شناسهٔ خبر: 41088379 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سیل در روستاهای بخش ایرندگان به اراضی کشاورزی، قنوات و نخیلات خسارت زد+فیلم و عکس

سیل در برخی از روستاهای بخش ایرندگان به اراضی کشاورزی، قنوات و تعدادی از نخیلات خسارت وارد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از خاش، سیل روز گذشته در برخی از روستاهای بخش ایرندگان به اراضی کشاورزی، قنوات و تعدادی از نخیلات خسارت وارد کرده است.

بروز سیل سبب بسته شدن دهانه قنوات در مسیر رودخانه ایرندگان شده و می‌توانند خطر جدی برای بی ثمر شدن تلاش های یک ماهه کشاورزان شود.

 از حدود یک ماه گذشته تاکنون کشاورزان بخش ایرندگان مشغول شالی کاری هستند که در صورت نرسیدن یا کم رسیدن آب به شالی ها زحمات این قشر زحمتکش بر باد می‌رود.

 

 عنایت ا... ایرندگانی بخشدار ایرندگان در گفت و گو با خبرنگار فارس در خاش اظهار داشت: روز گذشته بارش ۲۴ میلی متری باران در بخش ایرندگان سبب بروز سیل در اکثریت رودخانه های این بخش شد.

وی افزود: بروز سیل در ایرندگان ضمن مسدود کردن راه ارتباطی تعدادی از روستاهای مسیر رودخانه و دامنه کوه بیرک به اراضی کشاورزی نیز خسارت وارد کرد.

ایرندگانی خاطر نشان کرد: عمده خسارات وارد شده در مسیر رودخانه ایرندگان به اراضی کشاورزی،قنات ها و کانال ها وارد شده است.

بخشدار ایرندگان تصریح کرد: پس از سیلاب دیروز از روستای مارندگان به سمت پایین تا دادکان قنات ها و کانال ها  دچار خسارت شده است.

این مسئول افزود: با همت و اراده مردم  بخش برخی از کانال ها و قنوات در مسیر رودخانه امروز در حال بازگشایی و بازسازی بود.

 

وی تاکید کرد: عدم احداث دیوار حفاظتی برخی از روستا مانند گمن،سرخکان،دارنان و تعدادی از روستاهای پایین دست ده قلعه را در زمان بارندگی و سیلاب در خطر جدی خسارت و آسیب قرار داده است.

عنایت ا... ایرندگانی اذعان داشت: خوشبختانه سیل روز گذشته به اراضی زیر سطح کشت برنج در این بخش خسارتی وارد نکرده و امیدواریم با توجه به بارش های قابل توجه سال جاری خطر  کمبود آب و خشکی برنج ها شالیکاران را تهدید نکند.

وی با بیان اینکه پیگیری های لازم جهت برآورد خسارات وارد شده به اراضی کشاورزی توسط جهاد کشاورزی شهرستان صورت گرفته است گفت: در خصوص بازگشایی راه های ارتباطی مسدود شده و همچنین جهت بازسازی کانال ها و قنات های آسیب دیده با فرمانداری و سایر ارگان های مربوطه مکاتبات لازم جهت ارسال ادوات و ماشین آلات ضروری صورت گرفته است.

بخشدار ایرندگان یاد آور شد: بارش رحمت الهی در بخش ایرندگان با وجود بروز سیل و خسارات سبب خوشحالی مردم شده است.

40 میلی متر باران در یازدهمین روز تابستانی سیستان و بلوچستان

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در حالی گرمای هوا در یازدهمین روز تابستان اکثر شهرهای کشور را فرا گرفته که در شبانه روز گذشته ارتفاع بارش های تابستان در ایستگاه بارانسنجی «انجیرک» از توابع شهرستان مهرستان به 40 میلی متر رسید.

محسن حیدری اظهار داشت: به طور کلی در شبانه روز گذشته آسمان تابستان در 38 ایستگاه بارانسنجی سیستان و بلوچستان بارانی بود به طوریکه میزان بارش در 17 ایستگاه بیبش از 10 میلی متر بوده است.

وی ادامه داد: سامانه همرفتی شبانه روز گذشته 9 شهرستان خاش، ایرانشهر، نیکشهر، فنوج، قصرقند، راسک، مهرستان، سیب سوران و سراوان را فرا گرفت و در برخی نقاط منجر به آبگرفتگی و جریان یافتن رودخانه های محلی شد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از ایستگاه ها تا این موقع بیشترین بارش ها به ترتیب از ایستگاه های«انجیرک» مهرستان با 40، «گشت» سراوان و «تیغ آب دامن» ایرانشهر 31، «چاهوک» مهرستان 26، شهر فنوج و ایستگاه «دستگرد» نیکشهر 25 و «رحمان آباد ایرندگان» خاش 24 میلی متر گزارش شده است.

حیدری با بیان اینکه بارش های همرفتی امروز نیز در ارتفاعات جنوب و جنوب شرق ادامه دارد، ادامه داد:  بر اساس آخرین خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی افزایش ابر و بارش های رگباری همچنان الگوی ثابت دو روز آینده نیمه جنوبی استان است.

 

وی افزود: با توجه به ویژگی سامانه های همرفتی انتظار وقوع تندباد لحظه ای، صاعقه و بارش تگرگ به ویژه در ارتفاعات وجود دارد.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این مدت آبگرفتگی معابر، سیلاب ناگهانی و طغیان موقتی رودخانه های فصلی، پیش بینی می شود. بنابراین توصیه می شود مردم در مناطق ذکر شده از رفتن به ارتفاعات، توقف و تردد در بستر و حاشیه مسیل ها و رودخانه های فصلی خودداری کنند.

حیدری در بخش دیگری به شدت گرفتن وزش بادهای 120 روزه از جمعه پیش رو در شمال استان خبر داد و گفت: وزش این بادها علاوه بر پنج شهرستان شمال استان، با شدت کمتر مرز شرقی و نوار غربی استان را نیز فرا می گیرد.
وی ادامه داد: وزش این باد شدید علاوه بر کاهش دید افقی و کیفیت هوا، در برخی محورهای مواصلاتی شمال استان نیز سبب خیزش گردوخاک و کاهش دید می کند.
 

 

 

انتهای پیام/3139/ر

نظر شما