شناسهٔ خبر: 41087633 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

بروجردی: ظریف مواضع ایران را با صراحت و شجاعت مطرح کرد

صاحب‌خبر -

 

 

رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به صحبت‌های وزیر امور خارجه کشورمان در نشست سه‌شنبه شب شورای امنیت با محوریت اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل گفت: در این نشست وزیر امور خارجه کشورمان مواضع جمهوری اسلامی ایران را با صراحت و شجاعت مطرح کردند.
علاءالدین بروجردی با بیان این‌که همچنین آقای ظریف در این سخنرانی بار دیگر ترور سپهبد سردار قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم از سوی آمریکایی‌ها را محکوم کردند، ادامه داد: آقای ظریف در سخنرانی‌ خود ریشه بحران موجود را خروج آمریکا از برجام و سیاست‌های یک جانبه‌گرایانه این کشور در عرصه‌ بین‌المللی عنوان کردند. همچنین وزیر امور خارجه کشورمان از بدعهدی اروپایی‌ها انتقاد کردند و گفتند بعد از خروج آمریکا از برجام ما به توصیه اروپایی‌ها صبر کردیم و آنها قول انجام تعهداتی را به ایران دادند، ولی این تعهدات را عمل نکردند و سپس ایران تصمیم به کاهش تعهدات برجامی خود در چارچوب برجام گرفت.
رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که در مجموع آقای ظریف در این نشست موضع‌گیری‌های صریح در مورد بدعهدی‌های اروپا و سیاست‌های یک جانبه‌گرایانه آمریکا و نقض حقوق ملت ایران از سوی این کشور داشتند، تصریح کرد: آقای ظریف همچنین در این نشست گزارش دبیر کل سازمان ملل در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایران را نیز و برخی ادعاهای مطرح شده در این گزارش را مورد نقض و تعریض قرار دادند و تاکید کردند که این گزارش براثر فشارهای برخی کشورها از جمله آمریکا تهیه شده است و دبیرخانه سازمان ملل به دروغ مدعی شده است که ایران در حمله به آرامکو که یمنی‌ها علیه عربستان سعودی انجام داده‌اند دخالت داشته است. آقای ظریف همچنین در این نشست به برخی از اظهارنظرها که متعرض فعالیت‌های موشکی ایران است به صورت قاطع پاسخ دادند.
بروجردی ادامه داد: آقای ظریف همچنین در این نشست دخالت‌های آمریکا در منطقه که منجر به ایجاد ناامنی و کشتار مردم منطقه با هدف فروش سلاح‌های آمریکایی شده است را محکوم کردند.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی همچنین به موضع‌گیری‌های نمایندگان دو کشور چین و روسیه در این نشست اشاره کرد و گفت: این دو کشور معتقد بودند که عامل اصلی بحران موجود خروج آمریکا از برجام است.
رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نماینده روسیه در این جلسه نیز به صورت صریح سیاست فشار حداکثری آمریکا را سیاست خفه کردن ملت ایران عنوان کرد و از دیگر سو از بی‌احترامی پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از ترک جلسه شورای امنیت بدون این‌که اظهارات دیگر کشورها را بشنود انتقاد کرد.
بروجردی ادامه داد: نماینده روسیه همچنین در این نشست از خروج آمریکا در برجام و سیاست‌های یک جانبه‌گرایانه این کشور انتقاد کرد و از دیگر سو از گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ ابراز تاسف کرد و گفت این گزارش بیطرفانه نبوده است.
وی همچنین به اظهارات نماینده آلمان در این نشست اشاره کرد و گفت: اظهارات نماینده آلمان در این نشست دو بخش داشت او معتقد بود که کشورهای اروپایی به تعهدات خود در برجام عمل کرده‌اند که به نظر من این اظهارات یک شعار بیشتر نیست. نماینده آلمان همچنین از خروج آمریکا از برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی انتقاد کرد و این‌که نماینده آلمان در این زمینه معترض آمریکا شد یک امر قابل توجه است.

نظر شما