شناسهٔ خبر: 41085056 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار فارس:‌

معادله تامین آب شیراز از سد و چاه معکوس شد

شیراز- ایرنا- استاندار فارس با اشاره به افتتاح خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز گفت:‌این خط لوله ۷۵ تا ۸۰ درصد آب پایدار و بهداشتی این کلانشهر را تامین خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

عنایت‌الله رحیمی، پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های مرتبط با وزارت نیرو در استان فارس که به شکل ویدیو کنفرانس توسط رییس جمهوری افتتاح شدند، مجموع ارزش کنونی این طرح‌ها را ۲ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: پیش از این،  ۷۵ تا ۸۰ درصد آب مورد نیاز کلانشهر شیراز به وسیله ۱۸۰ حلقه چاه عمیق و آهکی و تامین می‌شد و فقط حدود ۲۰ درصد آن از روان‌ آب‌ها بود که با بهره‌برداری از این پروژه خط انتقال، این معادله برعکس شد.
وی ادامه داد: اجرا و بهره‌برداری از این پروژه انتقال آب از جمله وعده‌های رییس جمهوری به مردم شیراز در سفر استانی سال ۹۴ بود.
او اظهار داشت: این طرح شامل ۷۷ کیلومتر خط انتقال و پمپاژ، مخازن ذخیره و تصفیه خانه است که با بهره‌برداری از آن یک آب پایدار برای ساکنان شیراز فراهم خواهد شد.
استاندار فارس، آبرسانی به سعادتشهر و در ادامه به ارسنجان را را از دیگر طرح‌های آبرسانی در دست اجرا در استان برشمرد و گفت: امروز شاهد افتتاح طرح آبرسانی به سعادتشهر بودیم که این پروژه تا ارسنجان ادامه پیدا خواهد کرد.
وی، در خصوص بهره‌برداری از ۶ نیروگاه خورشیدی در استان نیز گفت: قطعا انرژی خورشیدی می‌تواند به عنوان یک منبع پاک و پایدار اثرگذار باشد.
رحیمی اضافه کرد: اجرای خطوط انتقال آب از جمله درخواست‌های مردم استان بوده که بر همین اساس موفق شدیم که خطوط انتقال آب به جهرم و داراب را به نتیجه برسانیم و ظرف ۲ ماه آتی شاهد بهره‌برداری از خط انتقال آب از سد رودبال به فسا باشیم.
او ادامه داد: همچنین ۲ سد هایقر فیروزآباد و تنگ خمار فسا را نیز آماده افتتاح داریم و می‌کوشیم که سدهای نرگسی کازرون و میرزای شیرازی کوار را نیز تا پایان دولت آماده آبگیری کنیم.
رحیمی، در خصوص توسعه تصفیه خانه فاضلاب شیراز هم گقت: از ابتدای تاریخ اجرای تصفیه خانه فاضلاب تا قبل از احداث تصفیه خانه شماره ۲ شیراز، ۴۰۰ هزار نفر از مردم این کلانشهر تحت پوشش شبکه فاضلاب بودند که با احداث این تصفیه خانه ۶۰۰ هزار نفر به این ظرفیت افزوده شد و امیدواریم بتوانیم با احداث مدول دوم آن از طریق مشارکت بخش خصوصی این ظرفیت را افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: در مجموع به رغم تحریم‌ها، تنگناهای مالی و شرایط ناشی از شیوع کرونا اما با تدابیر دولت تدبیر و امید در زمینه آب و آبرسانی شاهد تحولات و حرکت‌های جهشی در استان فارس بودیم که ارمغان خوبی برای مردم این استان خواهد بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۱۲ تیرماه جاری در آیین ویدیوکنفرانس طرح‌های بزرگ ملی در حوزه آب و برق استان فارس را به افتتاح رساند که ویژگی‌های این طرح‌ها برخورداری شمار زیادی از مردم این استان از مزایای آب پایدار و نیز انرژی پاک و تجدیدپذیر بود.
در این آیین و با دستور رئیس‌جمهوری، علاوه بر ۶ نیروگاه خورشیدی در مناطق مختلف استان فارس، فاز خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درود زن، تصفیه‌خانه آب شیراز و فاز اول آبرسانی به سعادت شهر و ارسنجان در قالب پویش الف - ب- ایران وزارت نیرو به بهره‌برداری رسید. 

نظر شما