شناسهٔ خبر: 41083600 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مجلس برای حل مشکلات کتابخانه‌ها دست به کار می‌شود

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: در نظر داریم مشکلات کتابخانه‌ها را با ارائه طرحی جامع حل و فصل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی و نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به مشکلات و خلأ‌های قانونی و حقوقی نهاد کتابخانه‌ها گفت: این مشکلات را می‌توان با ارائه طرحی جامع در مجلس حل و فصل کرد.

او افزود: رشد بی‌رویه فضای مجازی در کشور و اقبال بیش از حد مردم به ویژه جوانان از آن باعث شده بسیاری از مردم دیگر تمایل چندانی به مطالعه و انس با کتاب نداشته باشند. از این رو مسئولان باید با ایجاد تحول جدی و جذابیت در حوزه کتاب و کتابخانه‌های عمومی، مردم را کم‌کم با کتاب و مطالعه آشتی بدهند.

محمد صالح جوکار ادامه داد: متأسفانه در زمینه فضای مجازی ساماندهی مناسبی در کشور صورت نگرفته و با عدم جدیت مسئولان، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نیز سال‌هاست معطل مانده است. به اعتقاد او ضروری است متولیان امر به صورت جدی برای سالم‌سازی فضای مجازی که یکی از خوراک‌های فکری جامعه امروز است، تلاش کنند.

جوکار بر لزوم شاداب‌سازی محیط کتابخانه‌های عمومی تأکید کرد و گفت: هرچه ‌قدر فضای کتابخانه‌ها را برای اعضا و مراجعان جذاب‌تر کنیم، شاهد اقبال بیشتر آنان به کتاب و مطالعه خواهیم بود.

این مسئول سرانه پایین فضای کتابخانه‌های یزد را در شأن این شهر تاریخی، فرهنگی و علمی ندانست و عنوان داشت: مکان‌یابی مناسب برای احداث کتابخانه‌های جدید و استاندارد و بهسازی فضا‌های فعلی، گامی مهم در راستای افزایش سرانه کتابخانه‌ای شهر یزد خواهد بود که امیدواریم با همراهی همه مسئولان استان و اصلاح نواقص قانونی در سطح ملی و حل مشکل اختصاص زمین به پروژه‌های خیری کتابخانه‌سازی، بتوان زمینه شرکت خیران در ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها را  فراهم کرد.

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نواقص قانون نحوه تأسیس و اداره کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: معتقدم این مشکلات و نواقص را می‌توان با جمع‌بندی کارشناسی و ارائه یک طرح جامع و خوب به مجلس حل کرد و راه را برای اداره بهتر این نهاد فرهنگی هموار نمود، ولی لازم است بدنه نهاد و مدیران ارشد آن به عنوان متولیان امر کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی، خود پیش‌قدم شوند.

جوکار همچنین پیشنهاد داد با تشکیل فراکسیونی با عنوان «حامیان کتاب» در مجلس شورای اسلامی، مشکلات و مسائل حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و قوانین لازم برای حمایت و تقویت بخش کتاب و کتابخانه‌ها در کشور به تصویب برسد.

این نماینده مردم همچنین قول داد در اولین فرصت حضور مجدد در حوزه انتخابیه، بازدیدی از کتابخانه مرکزی یزد و تعدادی از کتابخانه‌های فعال شهرستان‌های یزد و اشکذر داشته باشد.

انتهای پیام/ غ

نظر شما