شناسهٔ خبر: 41083514 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با شمارش ۱۰۰ درصد آرا

شمارش آرای همه پرسی روسیه پایان یافت؛ آمار موافقان بالاتر رفت

مسکو - ایرنا - کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه اعلام کرد: با شمارش ۱۰۰ درصد آرای ریخته شده در صندوق های رای گیری، میزان موافقان با تغییرات قانون اساسی از ۷۶ درصد شب گذشته به ۷۷٫۹۲ درصد افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا از مسکو، بر اساس قوانین روسیه، برای اینکه اصلاحات انجام بگیرد می بایست بیش از ۵۰ درصد افراد شرکت کننده در رای گیری به آن آری می گفتند بنابراین دیشب پیش از پایان رسمی رای گیری و با توجه به آمارهای اولیه خیلی زود مسجل شد که قانون اساسی روسیه از سوی مردم تایید شده است.

در این همه پرسی، بیش از ۷۰ درصد روسها  با یک آری یا خیر، ۳۶ تغییر در قانون اساسی خود بوجود آوردند که یکی از آنها اجازه به پوتین برای ادامه کار تا سال ۲۰۳۶ بود.

البته پیشنهادهای زیادی برای جلب نظر مثبت روس‌ها در این تغییرات لحاظ شده بود که افزایش خدمات عمومی، درمانی و تشویق مالی به فرزندآوری از جمله آنهاست.

منتقدان در روسیه از اینکه مردم تنها با یک رای، دهها تغییر در قانون اساسی خود ایجاد می‌کردند گلایه داشتند و مدعی بودند که مردم باید بتوانند به شکل جداگانه در خصوص هر کدام از تغییرات مد نظر دولت نظر دهند چرا که برخی ممکن است به خاطر منافع مالی، در این انتخابات گزینه آری را انتخاب کنند.

با این وجود دولت روسیه، تغییرات مدنظر خود را در قالب یک بسته پیشنهادی ارایه کرد و اهمیتی به نظر منتقدان نداد.

کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه  که به صورت رسمی هنوز پنج روز فرصت برای شمارش آرا دارد، امروز اعلام کرد: ۷۷/۹۲ درصد رای دهندگان از اصلاحات قانون اساسی روسیه حمایت کرده و ۲۱/۲۷ درصد نیز به آن رای منفی دادند.  

این کمیسیون از دیروز با شمارش هر یک درصد، آمار جدیدی منتشر می‌کرد و بسیاری از خبرگزاری های جهان با توجه به اولین آمار، از پیروزی پوتین خبر دادند چرا که در مدت یک هفته برگزاری این همه پرسی، نظرسنجی ها هم از تمایل بالای 70 درصد ملت روسیه برای تصویب این همه پرسی حکایت داشتند.

کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه هنوز فرصت دارد که نظر خود را در خصوص تایید مراحل انتخابات در چهار روز آینده اعلام کند و پس از آن نوبت به دادگاه قانون اساسی روسیه می رسد که نظر خود را در خصوص همه پرسی اعلام و آن را رسما تایید کند.

در پایان نوبت به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه می‌رسد که تغییرات مصوب شده را چه زمانی برای اجرا و اعمال تغییرات به دولت ابلاغ کند پس از طی این مراحل روسها می‌توانند امیدوار باشند که تغییرات مادی و خدماتی پیش بینی شده در قانون اساسی جدید به اجرا درخواهد آمد به عبارت دیگر روس ها در آینده تاثیر تصمیم امروز خود را بر سبد خانوار خواهند دید.

براساس گزارش امروز کمیسیون برگزاری انتخابات، میزان حضور افراد واجد شرایط شرکت در رای گیری همه پرسی اصلاحات قانون اساسی روسیه ۶۵ درصد بود.  

در همین حال آلا پامفیلووا رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه اعلام کرد: در دوره برگزاری همه پرسی اصلاحات قانون اساسی روسیه، ۷ هزار و ۱۹۶ نامه در مورد مسائل مربوط به برگزاری همه پرسی به دست کمیسیون مرکزی انتخابات رسید.

در مجموع بیش از ۵۲۰ هزار ناظر خارجی و داخلی بر روند برگزاری همه پرسی که از روز ۲۵ ماه ژوئن تا امروز (شش روز) برگزار شد، نظارت کردند.

رای گیری همه پرسی اصلاح قانون اساسی روسیه ساعت ۲۱دیروز (چهارشنبه) به وقت مسکو و ۲۲:۳۰ به وقت تهران به پایان رسید. به دلیل گسترش کرونا در روسیه، کمیسیون برگزاری انتخابات تصمیم گرفت همه پرسی به جای آنکه در یک روز برگزار شود به مدت یک هفته ادامه داشته باشد.

در نتیجه اصلاح قانون اساسی روسیه، ولادیمیر پوتین که از سال ۲۰۰۰ میلادی زمام امور روسیه را در دست دارد می تواند سال ۲۰۲۴ و ۲۰۳۰ در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

در نتیجه پوتین می تواند دو دوره دیگر شش ساله یعنی تا سال ۲۰۳۶ بر روسیه حکومت کند.

نظر شما