شناسهٔ خبر: 41082363 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

آموزش راه اندازی موس در آیپد و استفاده از آن

phonearena

صاحب‌خبر -

آموزش استفاده از قابلیت‌های موس در آیپد در کنار تنظیم و راه‌اندازی آن که می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری در هنگام کار با تبلت شود.

آیپد در ابتدا به عنوان ابزاری تمام لمسی با به بازار عرضه شد که برای کار با آن، نیاز به ابزار جانبی خاصی وجود نداشت؛ اما اپل سعی کرده است در سال‌های اخیر آیپد را به مسیر جدیدی سوق دهد. اکنون در بسیاری از تبلیغات، آیپد به عنوان جایگزینی برای رایانه‌های شخصی معرفی می‌شود که می‌تواند نیازهای کاربران معمولی را برطرف کند. اپل نیز سعی کرده است در همین راستا، قابلیت‌های جدیدی را به نسل‌های مختلف آیپد، اضافه کند. برای مثال در سال ۲۰۱۵، پشتیبانی از قلم لمسی به آیپد افزوده شد که با واکنش مثبت علاقه‌مندان به طراحی و هنرهای دیجیتال همراه شد.

اما شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که زوری بتوان از موس‌های جانبی در کنار آیپد استفاده کرد؛ اما اپل با عرضه‌ی iPadOS 13 بسیاری را متعجب ساخت. اکنون آیپد به لطف فشارهای کاربران و رسانه‌ها از لوازم جانبی بسیاری از جمله ترک‌پد‌ها پشتیبانی می‌کند. با این حال استفاده از موس در محیط آیپد همچنان تفاوت‌های اساسی با رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها دارد و تجربه‌ی جدیدی نسبت به آنچه کاربران عادت دارند، ارائه می‌دهد.

اتصال موس به آیپد

در اولین گام برای اتصال موس به آیپد، باید از نسخه‌ی ۱۳.۴ سیستم‌عامل آیپد (یا بالاتر) بهره بگیرید. همچنین به یک موس بی‌سیم با پشتیبانی از اتصال بلوتوث نیاز دارید اما برند آن، اهمیتی ندارد. پس از روشن کردن موس، آن را روی قابلیت جفت شدن – Pairing قرار دهید. معمولا کلید مخصوصی برای انجام چنین کاری در زیر بیشتر موس‌های بی‌سیم قرار دارد. سپس در آیپد خود گزینه تنظیمات – Settings را انتخاب کنید.

موس در آیپد موس در آیپد

پس از آن که محیط تنظیمات به نمایش درآمد، گزینه‌ی بلوتوث – Bluetooth را انتخاب نمایید و از روشن بودن بلوتوث دستگاه اطمینان حاصل کنید. نام موس شما در پایین قسمت سایر دستگاه‌ها – Other Devices به نمایش گذاشته می‌شود یا ممکن است با نام کلی BT Mouse ظاهر شود. سپس نام موس را لمس کنید.

موس در آیپد موس در آیپد

پس از آن سیستم‌عامل درخواست جفت شدن آیپد با موس را می‌دهد که با انتخاب گزینه‌ی جفت شدن – Pair صورت می‌گیرد. اکنون می‌توانید از موس همراه با آیپد استفاده کنید.

موس در آیپد موس در آیپد

استفاده از موس در آیپد

اولین نکته‌ای که پس از اتصال موس به آیپد، توجه کاربر را به خود جلب می‌کند، ظاهر متفاوت موس نسبت به رایانه‌های شخصی مبتنی بر ویندوز یا مک است. در آیپد خبری از پیکان همیشگی نیست و نشانگر موس به شکل دایره دیده می‌شود. ظاهر دایره‌ای موجب می‌شود تا کاربر موس را همانند لمس انگشت خود در نظر بگیرد که استفاده از کلیک چپ همانند لمس کردن صفحه نمایش خواهد بود. اما چگونه می‌توان به قابلیت‌های مختص به حرکات لمسی با موس دسترسی داشت؟ برای انجام چنین مواردی بهتر است گزینه‌های زیر را مد نظر داشته باشید.

  • برای نمایش دادن لیست اپلیکیشن‌ها، نشانگر موس را به سمت پایین صفحه نمایش حرکت دهید و سپس می‌توانید لیست مورد نظر را مشاهده کنید.
  • برای مشاهده‌ی اپلیکیشن‌های مورد استفاده‌ی اخیر – Recent Apps، نشانگر موس را به سمت پایین صفحه نمایش ببرید و در قدم بعدی همچنان به حرکت دادن موس ادامه دهید تا لیست نمایان شود.
  • برای بازگشت به صفحه اصلی – Home Screen، نشانگر را به قسمت پایینی نمایشگر حرکت دهید و پس از آن اقدام به حرکت دادن سریع آن به پایین کنید.
  • برای نمایش مرکز کنترل – Control Center، نشانگر موس را به گوشه‌ی بالایی سمت راست حرکت دهید و سپس به حرکت دادن آن به سمت بالا همچنان ادامه دهید.

انجام صحیح حرکات بالا ممکن است کمی دشوار باشد. حرکت سریع یا آهسته موس می‌تواند تفاوت اساسی در اجرای فرمان‌های مختلف ایجاد کند؛ اما پس از مدتی کاربران به آن‌ها عادت خواهند کرد.

تغییر تنظیمات موس در آیپد

بیشتر تنظیمات اصلی مرتبط با موس در مسیر Settings > General > Trackpad & Mouse قابل دسترسی است؛ اما چندین قابلیت مرتبط دیگر با موس و نشانگر آن در قسمت‌های دیگر قرار دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. اما در مسیر گفته شده، اولین گزینه سرعت حرکت – Tracking Speed است که سرعت نشانگر موس روی صفحه نمایش را مشخص می‌کند. سرعت حرکت نشانگر در حالت عادی کمی کند به نظر می‌رسد و برای حرکت یکنواخت و بدون فاصله ممکن است نیاز پیدا کنید تا این گزینه را تا انتها افزایش دهید. گزینه‌ی دیگر اسکرول طبیعی – Natural Scrolling نام دارد که جهت حرکت صفحه را هنگام حرکت دادن چرخ موس، تغییر می‌دهد.

موس در آیپد موس در آیپد

اما سومین و آخرین گزینه‌ای که در فعلا در این بخش در دسترس قرار دارد، مربوط به تنظیم کلید چپ یا راست برای کلیک ثانویه می‌شود که در حالت پیش فرض روی کلید راست قرار دارد. برای مثال با فشردن کلید راست روی یک لینک می‌توانید گزینه‌های مرتبط با آن مانند باز کردن در پنجره جدید، دانلود فیل و … را مشاهده کنید در حالی که کلید چپ نقش لمس کردن را ایفا می‌کند. ممکن است کاربران چپ دست علاقه داشته باشند تا این گزینه را از حالت پیش فرض خارج کنند.

اما در مسیر Settings > Accesibility > Pointer Control نیز چندین گزینه‌ی مرتبط دیگر با موس و نشانگر آن وجود دارد که به کاربران امکان شخصی‌سازی ظاهر آن را می‌دهد. در قسمت Appearance، گزینه‌هایی مانند افزایش کنتراست – Increase Contrast وجود دارد که به کمک آن می‌توان نشانگر را کمی پررنگ‌تر کرد تا دیدن آن راحت‌تر باشد. گزینه‌ی Automatically Hide Pointer نیز موجب می‌شود تا در صورت تکان ندادن موس، نشانگر آن پس از مدتی از صفحه نمایش محو شود و در نهایت گزینه‌ی Color برای تنظیم رنگ نشانگر به کار می‌رود. رنگ پیش‌فرض نشانگر ثابت نیست و با توجه به محتوا تغییر می‌کند اما می‌توان رنگ‌های ثابت سفید، آبی، قرمز، سبز، زرد و نارنجی را برای آن در نظر گرفت. اگر رنگ ثابتی برای نشانگر در نظر گرفته باشید می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی Stroke Size، اندازه‌ی آن را بزرگ‌تر کنید تا دیدن نشانگر آسان‌تر از قبل شود.

موس در آیپد موس در آیپد

با بازگشت به قسمت Pointer Control، می‌توانید بخش دیگری با نام Pointer Size مشاهده کنید که طبیعتاً برای تنظیم اندازه‌ی نشانگر و بزرگ یا کوچک کردن آن به کار می‌رود؛ که معمولاً بیشتر کاربران این گزینه را روی کوچک‌ترین حالت ممکن قرار می‌دهند. در قسمت Pointer Animations نیز می‌توانید تغییر حالت نشانگر در شرایط مختلف را تنظیم کنید. برای مثال هنگام حرکت روی یک متن، نشانگر به یک خط عمودی تغییر شکل می‌دهد. و آخرین گزینه نیز مرتبط با سرعت اسکرول کردن – Scrolling Speed است که تنظیم‌کننده‌‌ی تعداد صفحات و خط‌های جابه‌جا شده هنگام استفاده از چرخ موس خواهد بود. اگر موس شما از کلیدهای بیشتری پشتیبانی می‌کند، می‌توانید با مراجعه به بخش AssistiveTouch settings، عملکردهای متفاوتی را به هر کلید اختصاص دهید.

آیا استفاده از موس یا ترک‌پد با آیپد عاقلانه است؟

پشتیبانی از موس در آیپد در مراحل اولیه قرار دارد و این محصول از ابتدا برای پشتیبانی از چنین لوازم جانبی، طراحی نشده است؛ اما اگر از یک آیپد با صفحه نمایش بزرگ استفاده می‌کنید و حرکت دادن دستتان به تمامی قسمت‌های نمایشگر کمی دشوار به نظر می‌رسد، استفاده از موس می‌تواند کمی تجربه‌ی کاربری شما را بهبود دهد. همچنین اگر از یک صفحه کلید همراه با آیپد خود استفاده می‌کنید، همراه داشتن یک موس نیز می‌تواند گزینه‌ای منطقی به نظر برسد. تجربه وبگردی دسکتاپ در آیپد با موس نیز بسیار لذت‌بخش است زیرا وب سایت‌های متناسب با دسکتاپ برای کار با موس بهینه‌سازی شده‌اند.

موس در آیپد موس در آیپد

اما برای کاربران عادی، استفاده از انگشتان یا مداد لمسی اپل، گزینه‌ی آسان‌تری خواهد بود. iPadOS همچنان برای استفاده‌ی کاملا لمسی طراحی شده است و استفاده از موس در کنار آن برای کاربران معمولی چندان توجیه خاصی ندارد. ممکن است در آینده، اپل بهینه‌سازی‌های بیشتری برای استفاده از موس در محیط آیپد در نظر بگیرد اما تا آن موقع، این ابزار برای همه‌ی کاربران مناسب نخواهد بود.

نظر شما