شناسهٔ خبر: 41080414 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

آمادگی صندوق نوآوری برای همکاری‌های فناورانه اقتصادی با سایر کشورها

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی بر حمایت این صندوق از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه صادرات محصولات مرتبط با حوزه کشاورزی به کشور قرقیزستان تاکید کرد و گفت: صندوق نوآوری برای همکاری‌های فناورانه اقتصادی با سایر کشورها آمادگی لازم را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا، دکتر سیاوش ملکی‌فر در نخستین رویداد بین‌المللی مجازی ارائه نیاز فناورانه و نشست تجاری-تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان ایران و تجار و مدیران قرقیزستان در حوزه کشاورزی که صبح امروز به همت صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، به آمادگی این صندوق برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان صادرکننده محصولات کشاورزی به قرقیزستان اشاره کرد و گفت: ۵ هزار شرکت دانش بنیان ایرانی پتانسیل و توانمندی‌های قابل توجهی در صنعت به ویژه حوزه‌های های‌تک و کشاورزی دارند. بر این اساس صندوق نوآوری و شکوفایی برای همکاری‌های مختلف فناورانه اقتصادی با کشورهای دیگر آمادگی دارد.

ملکی‌فر ضمن اشاره به اهداف برگزاری این رویداد بین‌المللی مجازی، برگزاری آن را در ایجاد شناخت بیشتر دو طرف مفید دانست و گفت: هدف از این رویداد شناساندن توانمندی‌های دو طرف به همدیگر است و این نشست اولین و آخرین نخواهد بود و با حوزه‌های دیگر ادامه خواهد داشت. این نشست زمینه آشنایی بیشتر را برای دو طرف فراهم کرده است اما شرکت‌ها برای ورود به یک همکاری اقتصادی نیاز به زمان بیشتری دارند. بر این اساس خانه تجارت ایران و قرقیزستان از طریق شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای شرکت‌های علاقمند جلساتی را به صورت وبیناری ترتیب می‌دهد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد حمایت‌های این صندوق از حوزه‌های فناورانه در کشور اظهار کرد: ما در ایران می‌خواهیم از شرکت‌های دو طرف به صورت همزمان حمایت کنیم تا همکاری‌ها تقویت شود. این نشست شروع خوبی برای همکاری شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی و زیست فناوری است. اگر شرکتی در قرقیزستان بعد از اخذ تصمیم قطعی برای خرید، توانست تضامین لازم را به خانه تجارت ایران و قرقیزستان به عنوان عامل صندوق نوآوری و شکوفایی بدهد یا شرکت دانش بنیان اراده کند ما از آنها حمایت خواهیم کرد در غیر این صورت تنها از شرکت ایرانی به صورت سرمایه در گردش حمایت می‌کنیم.

ملکی‌فر بر تشکیل نمایشگاه دائمی از محصولات شرکت‌های دانش بنیان در خانه تجارت ایران و قرقیزستان در بیشکک تاکید کرد و در مورد لیست محصولات صادراتی ایران گفت: لیست محصولات ایرانی در زمینه کشاورزی و زمینه‌های دیگر تهیه و در اختیار تجار و سرمایه گذاران قرقیزستانی قرار خواهد گرفت. همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند بخشی از هزینه‌های تجار قرقیزستانی را برای پرواز و اسکان در ایران و شرکت در نمایشگاه «اگروفود تهران» تامین کند تا تجار قرقیزستانی بتوانند از نزدیک با دستاوردهای شرکت‌های ایرانی در زمینه کشاورزی آشنا شوند.

ارائه توانمندی‌های فناورانه شرکت‌های دانش بنیان ایرانی

در ادامه برگزاری نشست مجازی تجاری-تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان ایران و تجار و مدیران قرقیزستان در حوزه کشاورزی، توانمندی‌های فناورانه شرکت‌های دانش بنیان ایرانی ارائه شد.
اولین توانمندی ارائه شده در این وبینار، «دکتر بایو» محصول شرکت دانش بنیان راهبر زیست فناور البرز بود. این شرکت تولید کننده کودهای بیولوژیک و محرک رشد گیاه است که تمام مجوزهای بین المللی را از سال ۲۰۱۳ اخذ کرده است. هدف این شرکت، استفاده از برنامه مدیریت تغذیه کشاورزی است تا در کنار کودهای آلی از کودهای بیولوژیک هم استفاده شود تا خاک برای کشاورزی و تولید بیشتر آماده شود.

یکی از محصولات این شرکت تولید باکتری حل کننده فسفر برای گلدهی درختان است. به صورت معمول عنصر فسفر در خاک به صورت نامحلول وجود دارد و گیاه نمی‌تواند آن را دریافت کند لذا این محصول با حل کردن فسفر در آب به نوعی عنصر فسفر را برای گیاهان تامین می‌کند.

دومین شرکتی که در نشست مجازی تجاری-تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان ایران و تجار و مدیران قرقیزستان در حوزه کشاورزی، توانمندی‌های فناورانه خود را ارائه کرد شرکت دانش بنیان ماشین‌سازی غرب آسیا بود. این شرکت با محصول «تری سیلر»، توانمندی‌ها و مشخصات ماشین‌آلات بسته‌بندی خود را ارائه کرد.

این شرکت دانش بنیان ایرانی در زمینه طراحی و تولید ماشین‌آلات بسته‌بندی در حوزه مواد غذایی دارویی و تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کند و انواع دستگاه‌های بسته‌بندی با بهترین کیفیت و در سطح استانداردهای بین‌المللی را تولید و عرضه می‌کند.

سومین شرکتی که در نشست مجازی تجاری-تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان ایران و تجار و مدیران قرقیزستان در حوزه کشاورزی، توانمندی‌های فناورانه خود را ارائه کرد شرکت دانش بنیان خزر الکتریک تولیدکننده ماشین‌آلات حوزه دامپروری و کشاورزی بود.

مهمترین ماشین‌آلات تولید شده در این شرکت، خشک‌کن گردش مجدد شالی و غله و فرآوری فضولات دام و طیور است که تقاضای بالایی در کشورهای اوراسیا دارد. همچنین محصولات این شرکت به ترکیه، عراق، بلاروس، کلمبیا و کشورهای CIS صادر می‌شود.

شرکت دانش بنیان آسپا تولید کننده انواع ریز مغذی‌های تک عنصره و چند عنصره چهارمین شرکتی بود که در نشست مجازی تجاری-تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان ایران و تجار و مدیران قرقیزستان در حوزه کشاورزی، توانمندی‌های فناورانه خود را ارائه کرد.

شرکت آسپا، سبد کالایی کاملی از ریز مغذی‌ها دارد که در خانه تجارت ایران و قرقیزستان نمونه‌های آن وجود دارد و بسیاری علاقمند به تست این محصولات هستند. ریز مغذی‌ها محصولاتی در کنار ماکرو مغذی‌ها هستند و به تغذیه گیاهان در کشاورزی کمک می‌کند.

در نهایت آخرین شرکتی که در این نشست، توانمندی‌های فناورانه خود را ارائه کرد شرکت دانش بنیان نگین بذر دانش بود که در زمینه تولید بذرهای هیبریدی فعالیت می‌کند.

توانمندی فناورانه تولید بذر هیبریدی در کشورهای معدودی در جهان وجود دارد. محصولات تولید شده از طریق این فناوری شامل انواع بذر خیار گلخانه‌ای، گوجه فرنگی و فلفل گلخانه‌ای، بادمجان و هندوانه است.

انتهای پیام

نظر شما