شناسهٔ خبر: 41074176 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

لزوم توسعه مجتمع‌های ایستگاهی برای تامین منابع مالی مترو

صاحب‌خبر -

رئیس شورای شهر تهران در جلسه بازدید از تونل توسعه شمالی خطوط ۷ و ۱۰ با اشاره به فرصت های گسترده سرمایه گذاری در مسیر توسعه خط ۱۰ تاکید کرد: در حال حاضر ۲ روش تامین مالی سرمایه گذاری مجتمع های ایستگاهی و نیز به کارگیری تبصره TOD بهترین روش تامین منابع مالی برای توسعه خطوط مترو است که با جمع آوری نقدینگی سرگردان به کاهش تورم در کشور نیز کمک می‌کند.به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، محسن هاشمی  در جلسه بازدید از تونل توسعه شمالی خطوط ۷ و ۱۰ با اشاره به فرصت های گسترده سرمایه گذاری در مسیر توسعه خط ۱۰ تاکید کرد: در حال حاضر ۲ روش تامین مالی سرمایه گذاری مجتمع های ایستگاهی و نیز به کار گیری تبصره TOD بهترین روش تامین منابع مالی برای توسعه خطوط مترو است که با جمع آوری نقدینگی سرگردان به کاهش تورم در کشور نیز کمک می کند.جلسه بازدید از تونل توسعه شمالی خطوط ۷ و ۱۰ با حضور محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محمد علیخانی رئیس کمیسیون  حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران و شهربانو امانی عضو این کمیسیون، اعضای هیئت مدیره شرکت مترو،علی امام مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) و جمعی از مدیران شرکت مترو صبح امروز در محل کارگاه میدان کتاب برگزار شد.رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که در حال حاضر منابع داخلی شهرداری تهران و نیز منابع مالی حاصل از سیستم شهرسازی تنها امید برای تامین بودجه مترو است، اظهار کرد: خط ۱۰ مترو از ۶ منطقه شهرداری تهران عبور می کند که خوشبختانه بسیاری از این نقاط از مناطق برخوردار در شهر تهران هستند.لذا می توان امید بسیار زیادی برای جذب سرمایه گذار در این مناطق  جهت توسعه خطوط مترو داشت.رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد: در این صورت نقدینگی سرگردان در این مناطق نیز جمع آوری می شود که ضمن کمک به توسعه خطوط مترو ، منجر به کاهش تورم در سطح کشور نیز می شود.وی در ادامه به تصمیم کمیسیون حمل و نقل و ترافیک  شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر توسعه مجتمع های ایستگاهی و نیز به کارگیری تبصره TOD برای استفاده از درآمدهای حاصل از شعاع ۳۰۰ متری ایستگاه مترو اشاره و خاطرنشان کرد: معتقدم این ۲ روش یکی از بهترین راه حل ها جهت تامین منابع مالی است.رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که شهرداران مناطق باید تلاش بیشتری جهت تحقق این ۲ منبع مالی داشته باشند، گفت: اگر شورای شهر قول همکاری در این خصوص ارائه می دهد تحقق این موضوع نیاز به پیگیری شهرداران مناطق نیز دارد.او با اشاره به این که مجتمع های ایستگاهی فرصت صدور پروانه قانونی برای ایستگاه های مترو را نیز ایجاد می کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه این پروانه به نام شرکت مترو صادر می شود امکان  فروش آن به سرمایه گذارانی که قصد احداث مجتمع ایستگاهی دارد یا می‌خواهد اقدام به ساخت خطوط مترو کنند، وجود دارد. لذا به مبلغ روز درآمد بسیار زیادی جهت توسعه خطوط ایجاد می شود.هاشمی رفسنجانی در ادامه عنوان کرد: این در حالی است که تبصره TOD نیز کمک می کند در شعاع ۳۰۰ متری تمام ایستگاه‌ها به نام مترو، پروانه TOD صادر شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به فرصت‌های خوبی که ساخت مجتمع های ایستگاهی و نیز زون های TOD (اختصاص درآمدهای شعاع ۳۰۰ متری ایستگاه های مترو به توسعه خطوط) ایجاد می کند، گفت: خوشبختانه در حال حاضر تمام مناطق شهرداری تهران همت و اراده کافی برای همکاری با شرکت مترو جهت تحقق این ۲ منبع درآمدی  را دارند.مناف هاشمی با اشاره به اینکه در حوزه غیرنقد نیز تلاش هایی برای تامین منابع مالی صورت گرفته است، اظهار کرد: تاکنون مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان املاک شهرداری تهران جهت اختصاص به توسعه خطوط مترو تهران و سایر حوزه های حمل و نقل صورتجلسه شده است.
در پایان علی امام مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به اینکه بعد از تصویب طرح جامع حمل و نقل ریلی برای پایتخت در انتهای سال ۹۸ و ابلاغ آن طی یک ماه گذشته مقدمات اجرای خط ۱۰ مترو تهران فراهم شده است، گفت: از میان ۴ خط تصویب شده در طرح جامع خط ۱۰  به دلیل پوشش خوبی که در بخش شرق به غرب شمال‌تهران ایجاد می‌کند و نیز به دلیل فرصت‌های سرمایه گذاری که در مسیر این خط وجود دارد برای ما از اولویت اجرایی بیشتری برخوردار است.او عنوان کرد: خط ۱۰ مترو تهران در مجموع از ۶ منطقه شهر تهران عبور می کند که منطقه ۵ و ۲۲ در این میان از مناطقی هستند که با ضعف شدید حمل و نقل ریلی درون شهری برخوردار هستند. مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به این که این خط  از قنات کوثر آغاز می شود، عنوان کرد: در ادامه با عبور از اتوبان شهید بابایی و صدر به سمت نمایشگاه بین المللی تهران ،سعادت آباد، میدان کاج و میدان کتاب سرازیر شده و با عبور از بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به  منطقه ۵  رسیده و پس از عبور منطقه ۲۲ به سمت بزرگراه شهید خرازی ادامه مسیرمی دهد. سپس از دریاچه  چیتگر  به سمت وردآورد می رود که این ایستگاه با خط ۵  تهران - کرج ایستگاه تبادلی است. او با بیان این که از۳  نقطه امکان آغاز عملیات اجرایی خط ۱۰ وجود دارد، گفت: یک نقطه ایستگاه وردآورد و نقطه دیگر خیابان پیامبر است. ایستگاه میدان کتاب گزینه سوم است که  در حال حاظر دستگاه حفار TBM که برای لاینینگ خط ۷ در نظر گرفته شده بود در همین نقطه قرار دارد.
 

نظر شما