شناسهٔ خبر: 41073428 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

لشکرکشی ترکیه این بار به شمال عراق!

دولت ترکیه در ادامه لشکرکشی‌های خود به کشورهای منطقه، بیش از 3000 نیروی نظامی را در شمال عراق مستقر کرد.

صاحب‌خبر -



مقامات آنکارا 3000 نیرو در شمال عراق مستقر کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، «غیاث السورجی» عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق، با اعلام خبر فوق افزود، ترکیه شمار نیروها و تجهیزات خود را در پایگاه‌های این کشور در شمال عراق، دو برابر کرده‌ است و این نیروها در عملیات علیه عناصر «حزب کارگران کرد ترکیه» (پ.ک.ک) در شمال عراق مشارکت دارند.
دولت بغداد حضور نیروهای ترکیه در عراق را غیر قانونی می‌داند، اما آنکارا به اعتراضات بغداد توجهی ندارد. ارتش ترکیه علاوه‌بر عراق، در سوریه و لیبی نیز حضور دارد. دمشق بارها ترکیه را‌اشغالگر خوانده و خواستار خروج نیروهای این کشور از خاک سوریه شده است.
منطقه حائل
روزنامه قطری «العربی الجدید» چاپ لندن، نوشت: عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق، وارد سومین هفته شده است و طولانی‌ترین عملیات زمینی آنکارا علیه نیروهای پ.ک.ک در خاک عراق به شمار می‌رود.
این روزنامه به نقل از منابع آگاه سیاسی افزود، شیوه تحرک نیروهای ترکیه و حملات آنها در منطقه عملیاتی‌، سیطره آنها بر کوه‌ها و مناطق حیاتی و احداث پادگان‌های جدید، این نگرانی را به وجود می‌آورد که ترکیه در صدد ایجاد یک منطقه حائل در عراق است. یکی از رهبران اتحادیه میهنی در گفت‌وگو با «العربی الجدید»، اعلام کرد: ظاهراً بغداد تصمیم گرفته است که به عنوان آخرین راه‌حل، به شورای امنیت برود‌، اما به اعتراض ترکیه نیز پاسخی نداده است. ترکیه به عراق می‌‌گوید: « اراضی خود را سکوی حمله به کشور ما نکنید و حزب کارگران را اخراج کنید.»
موضع‌گیری علیه آمریکا
شیخ «قیس الخزعلی» دبیرکل «جنبش عصائب اهل الحق»، شرایط کنونی عراق را با انقلاب 1920 مقایسه کرد و گفت که اگر‌اشغالگران بر بقای خود در خاک عراق اصرار کنند، انقلاب دیگری رقم خواهد خورد.
به گزارش خبرگزاری فارس، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق در‌باره تلاش‌های آمریکا برای ماندن در عراق، هشدار داد و خواستار هشیاری همه اقشار این کشور شد. «حزب‌الله عراق» نیز اعلام کرد، برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق، خواهد جنگید.
ائتلاف عراقیون
«عمارحکیم» رهبر «جریان حکمت ملی عراق»، از تشکیل ائتلافی جدید در این کشور خبر داد و خواستار پیوستن نیروها و گروه‌های سیاسی به این ائتلاف شد. به گزارش خبرگزاری فارس، رهبر جریان حکمت ملی عراق عصر دیروز در سخنرانی خود، با اعلام تشکیل «ائتلاف عراقیون» اظهار داشت: «امروز در حالی کنار هم جمع شده‌ایم که کشورمان با چالش‌های بزرگ و پرمخاطره‌ای درگیر شده است».
وی ادامه داد: «همزمان شاهد بحران اقتصادی سخت و کاهش شدید درآمدهای کشور هستیم، که به چالشی بزرگ دربرابر دولت تبدیل شده و ترتیب اولویت‌بندی‌های آن را تغییر داده است».
حکیم در ادامه اعلام کرد: «در این چارچوب و با در نظر گرفتن مسئولیت ملی خویش و در صدمین سالروز انقلاب جاودانه ۱۹۲۰ تشکیل ائتلاف پارلمانی بزرگی را اعلام می‌کنیم. ائتلافی بزرگ و فراگیر که فعالیت خود را از نهاد حکومت آغاز می‌کند و در فضای حکومت عمل می‌کند و نتیجه تلاشش نیز به سود حکومت خواهد بود. ائتلافی که از دولت مقتدر قدرتمند دارای حاکمیت ارضی و اراده ناب مردمی حمایت می‌کند، به دور از سهمیه بندی‌ها و برنامه‌های تنگ و بسته باندها و دسته‌ها و خارج از زدوبندهای مشکوک و تفاهمات بی‌نتیجه موقت». وی تصریح کرد: «این ائتلاف بزرگ که متشکل از نیروهای سیاسی و چهره‌های مستقل ملی است، به خواست اعضایش، «ائتلاف عراقیون» نام گرفته است، تا بازتاب راستین تحولات پی‌در‌پی کشور باشد».
وی تاکید کرد: «بدون حکومت مقتدر، نمی‌توان به جنگ علیه چالش‌ها و بحران‌ها رفت. بدون حکومت مقتدر نمی‌توان از حقوق صیانت کرد و حرمت‌ها را پاس داشت. بدون حکومت مقتدر نمی‌توان مانع فساد شد و دست سارقان و جنایتکاران را برید. »


برچسب‌ها:

نظر شما