شناسهٔ خبر: 41067409 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

باید به دولت برای تامین ارز و یارانه مترو فشار آورده شود

صاحب‌خبر -

مترو / به گزارش رکنا: محسن هاشمی در بازدید اعضای کمیسیون عمران از خط هفت وطرح توسعه خط ده متروی تهران که صبح امروز(11 تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: در شرایطی که تامین اعتبار مهمترین دغدغه برای تکمیل خطوط مترو است و امیدی به ارز خارجی نیست و منابع شهرداری هم جوابگوی تکمیل خطوط مترو نیست اجرای توسعه مبتنی بر حمل و نقل و بارگذاری یا همان پهنه های TOD بهترین راه تامین اعتبار ساخت خطوط مترو است.

وی ادامه داد: در طول دوره فعلی، منابع کافی مالی از طرف شهرداری به مترو تخصیص داده نشده اما همین منابع ریالی محدود نیز در اولویت هزینه نگردیده و بازدهی کافی را نداشته است، اگر می خواهیم ساخت مترو فعال شود، باید از منابع داخلی شهرداری تهران بخصوص بودجه غیرنقد و بارگذاری در حاشیه ایستگاه های مترو براساس توسعه شهری حمل ونقل محور استفاده کنیم و به دولت نیز درباره تامین ارز و یارانه مترو فشار آورده شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره تصریح کرد: زمانی که در شرکت مترو بودم، هزینه ساخت یک کیلومترتونل مترو بالغ بر ۱۰ میلیون دلار ، هزینه ساخت یک ایستگاه ۱۰میلیون دلار و هزینه تجهیزات و واگن هم در همین حدود یعنی حدود 20 میلیون دلار محاسبه می شد به بیانی برای ساخت ۲۷ کیلومتر مترو یک میلیارد و دویست میلیون دلار با در نظر گرفتن استملاک املاک معارض اعتبار نیاز بود. این در حالی است که خط ۱۰ مترو با ۴۱ کیلومتر طول بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

هاشمی با اشاره به اینکه در شرایطی کنونی امیدی به ارز خارجی به مانند سالیان گذشته نداریم و سیستم بانکی هم به واسطه بدهی شهرداری به آنها بعید است به این موضوع ورود کند، گفت: از طرفی پیمانکاران گذشته نظیر قرار گاه سازندگی خاتم و سپاسد نیاز به تزریق اعتبار برای ادامه کار دارند که انتظار داریم مسئول محترم قرارگاه خاتم از مطالبات معوقه شهرداری از بنیاد تعاون سپاه و شرکت رساتجارت، بوده ساخت مترو را تامین و تهاتر کند و برای توسعه سایر خطوط منابع داخلی شهرداری می ماند که آن هم محدود است.

وی ادامه داد: خط ۱۰ از ۷ منطقه عبور می کند که مناطق برخورداری هم هستند و لذا یک راه می تواند جذب نقدینگی سرگردان باشد که با توجه به مشکلات تورمی می تواند کمکی به دولت هم باشد که البته این امر مشکلات خاص خود را دارد.بنابراین اجرای زون های تی او دی (TOD) و پروژه های مجتمع ایستگاهی راه حل باقی مانده خواهد بود. در خصوص مجتمع های ایستگاهی به شهرداری اجازه داده می شود برای اطراف مترو پروانه صادر شود اما در خصوص زون های تی او دی این موضوع فرارتر می¬رود و سبب خواهد شد کمک بهینه ای برای اتمام خطوط ریلی شود.

رئیس شورای شهر تهران همچنین اعلام کرد: در اجرای زون های تی او دی تا شعاع 300 متری ایستگاه های مترو می توانند پروانه و تراکم صادر کنند که برای هر ایستگاه هزار تا دو هزار میلیارد تومان پروانه صادر خواهد شد. لذا با هزینه پروانه ها و تراکم صدر شده در شعاع 300 متری تایستگاه های مترو می توان حداقل هزینه ساخت تونل و ایستگاه های مترو را تامین اعتبار کرد. این در شرایطی است که اگر بخواهیم با همان منابع محدود داخلی شهرداری اقدام به ساخت این خطوط کنیم همان منابع محدود هم در زمان ساخت گیر خواهند کرد.

هاشمی در پایان گفت: در طول دوره فعلی، منابع کافی مالی از طرف شهرداری به مترو تخصیص داده نشده اما همین منابع ریالی محدود نیز در اولویت هزینه نگردیده و بازدهی کافی را نداشته است، اگر می خواهیم ساخت مترو فعال شود، باید از منابع داخلی شهرداری تهران بخصوص بودجه غیر نقد وبارگذاری در حاشیه ایستگاههای مترو براساس توسعه شهری حمل ونقل محور استفاده کنیم و به دولت نیز درباره تامین ارز و یارانه مترو فشار آورده شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما